Återkommande svampinfektion
Hej,
jag har problem med återkommande svampinfektioner o skulle vilja ha andras erfarenheter av det. Vet att det finns de som lever med kronisk svamp, vilket jag är jätterädd för att få.
Senaste två - tre åren har jag haft svamp väldigt ofta. I långa perioder kom det tillbaka en gång i månaden. Senast var för fram till ett år sedan, då jag hade minst en gång i månaden i ett halvår. Lyckades bli fri och klarat mig fram till nu, då det börjat en gång i månaden igen.
I början använde jag pevaryl och canesten, men det slutade verka. Har sedan fått fluconazol utskrivet, har tagit det närmare 8-9 ggr. Det tar bort det, men det återkommer.
Har varit till 8 gynekologer, ungdomsmottagningar inkluderat, de flesta har varit avfärdande och mindre pålästa om svamp än vad jag är.
Har testat alla knep, precis allt. Mitt guldkort, som är det enda med resultat, är äppelcidervinägern. Blandar ut med vatten, men ganska starkt, och tvättar underlivet + lite inne i slidan med det. Alltid då jag har svampkänningar eller obalans och alltid efter sex! Har rekommenderat det i olika trådar här förut och jag uppmanar alla att prova det. Dricker det dessutom gärna i vatten för att hjälpa till att försura magmiljön. (Det är bra för hyn också!)
Därtill äter jag tillskott med mjölksyra.
Jag äter aldrig godis och har aldrig varit någon konsument att tala om vad gäller socker i övrigt. Dricker inte mycket öl, äter inte mycket bröd osv osv. Alltid bomullstrosor, ofta utan och alltid utan då jag sover. Lever hälsosamt i övrigt.
Kan det vara så att jag har candida ändå? Alltså det som verkligen sitter i hela kroppen och som man måste försöka svälta ut. Har läst att symptom på det kan vara svullen mage, och jag har ofta det. Har provat äta ännu mer strikt - INGET med något socker i alls, inget mjöl etc, ni vet det där, men upplevde absolut ingen skillnad trots att jag höll på i månader.
Är det någon som har liknande erfarenhet?