• J1983

Ge föräldradagar till farmor

Hej!

När vårt andra barn föds kommer vi få lite bekymmer eftersom vi inte har några släktingar på orten och ca 20 mil till sjukhuset. När vi måste åka iväg kan några vänner ställa upp men tanken är sedan att farmor ska komma hit och ta hand om den äldre dottern så länge som det behövs. Hon är bara ca 50 år och yrkesarbetande och då hon bor 35 mil ifrån oss kan hon inte arbeta under dagarna. Därför undrar jag om hon kan ta ut föräldrapenning för de dagar hon inte kan arbete och hur vi då går till väga?

• Svar på tråden Ge föräldradagar till farmor
  • CeeJay

Föräldrapenning kan aldrig överlåtas till någon annan än barnets föräldrar.

TFP kan heller inte överlåtas för att vara barnvakt åt barn när föräldrarna är på BB.

Om hon inte kan ta semester, tjänstledig eller flex så får ni själva försöka komma fram till ekonomisk ersättning i så fall. Men det finns ingenting i socialförsäkringen som täcker kostnader när någon är barnvakt.

• FamHull

Kolla med försäkringskassan. För jag VET att i alla fall dom där första 10 pappadagarna i samband med födseln går att ge bort, så kanske det går även med vanliga dagar. Har även hört att anhöriga kan ta ut VAB, men då måste väl barnet iofs vara sjukt.

• CeeJay
    FamHull skrev 2010-10-25 11:46:05 följande:
    Kolla med försäkringskassan. För jag VET att i alla fall dom där första 10 pappadagarna i samband med födseln går att ge bort, så kanske det går även med vanliga dagar. Har även hört att anhöriga kan ta ut VAB, men då måste väl barnet iofs vara sjukt.
    Nej, det går inte att ge bort vanliga FP dagar. Och TFPn vid barnets födelse ska ju vara för att ta hand om det nyfödda barnet vilket med all säkerhet är den ersättningen pappan väljer att ta vid förlossningen
  • J1983

Hmm.. men varför pratar folk ibland om att detta går? Är det en myt eller har det gått förut?

• FamHull
    CeeJay skrev 2010-10-25 11:47:08 följande:
    Nej, det går inte att ge bort vanliga FP dagar. Och TFPn vid barnets födelse ska ju vara för att ta hand om det nyfödda barnet vilket med all säkerhet är den ersättningen pappan väljer att ta vid förlossningen
    Jo men det finns faktiskt fall där pappan inte kan eller vill ta ut dom dagarna o då kan man ge bort dom.
  • CeeJay
    J1983 skrev 2010-10-25 11:55:57 följande:
    Hmm.. men varför pratar folk ibland om att detta går? Är det en myt eller har det gått förut?
    Vanliga FP-dagar har aldrig gått att överlåta till någon annan än barnets föräldrar.
  • CeeJay
    FamHull skrev 2010-10-25 12:01:49 följande:
    Jo men det finns faktiskt fall där pappan inte kan eller vill ta ut dom dagarna o då kan man ge bort dom.
    Visst kan man ta ut de 10-pappadagarna även om man inte är pappa MEN jag antog att dagarna tas ut av pappan när han är med på BB ! Och i detta fallet är det ju svårt att överlåta pga särskilda skäl - pappan finns ju !
  • Rosdraken
    J1983 skrev 2010-10-25 11:55:57 följande:
    Det du tänker på är nog att andra än mamma o pappa kan vabba om det behövs, de dagarna kan vem som ta ut bara de har ett jobb (tror det måste vara ett fast jobb med eller något liknade kan det inte 100 då dottern bara är 5 mån)
    Sonja 20/5-10
  • Tigerwoman

Tillfällig föräldrapenning (när man vabbar) kan man ge bort till lite vem som helst, men vanlig föräldrapenning däremot kan bara tas ut av den/de som har vårdnaden om barnet.

• abinito

Som jag har fattat det kan endast FP ges bort om den ena parten sitter i fängelse eller vistas utomlands.

• CeeJay
    abinito skrev 2010-10-26 13:46:58 följande:
    Som jag har fattat det kan endast FP ges bort om den ena parten sitter i fängelse eller vistas utomlands.
    Nej, vanlig FP kan bara ges bort till förälder (vad som menas med föräldrabegreppet inom föräldraförsäkringen kan du läsa på FKs hemsida). Om ena föräldern sitter i fängelse i mer än 8 år eller inte finns i Sverige och inte har någon vårdnad får den andra föräldern alla dagar - och kan inte överlåta till någon annan.
Svar på tråden Ge föräldradagar till farmor