• klamseklomsa

Vad har ni för erfarenhet av Mollipect hostmedicin till små barn?

Ska till läkaren med lille i em igen för hans hosta som bara blir värre, trots penicillin. Sist sa jag att jag ville testa Bricanyl först, då jag hört att Mollipect kan ge dom små mardrömmar o andra otäckheter Obestämd

Någon som haft bra erfarenheter av Mollipect?

• Svar på tråden Vad har ni för erfarenhet av Mollipect hostmedicin till små barn?
  • Mia386

Fick det när jag var liten, har inga dåliga minnen av det, mer än att det inte smakade jätte gott :) 

• MammanZ

Har inte märkt att han skulle fått mardrömmar eller så, bara att det var en smärre brottningsmatch att få i honom den. Den smakar ju inte hallon precis =)

• klamseklomsa

Hehe...vi har brottats i en veckas tid med Kåvepenin ;) Det ska nog gå att luras ett tag till! Hihi...

• pamilya

Det enda som vi märkt av är att vi får en pigg unge :) Mollipect innehåller ju efedrin så här hemma får vi ge honom det 1-2 timmar innan läggdags.

Det blev lättare att få i honom Mollipecten när vi struntade i sprutan utan gav honom ur en liten doseringskopp istället. Han föredrar att ta medicinen själv.

• Sixxty

Bara positivt. Dottern får alltid besvärlig hosta när hon är sjuk. Framförallt på kvällen när hon har lagt sig. Hon brukar slockna som ett ljus när hon får Mollipect. Inga mardrömmar.

• elisch

Jag har en 1,5 åring som har hosta på nätterna, är annars hyfsat frisk och pigg dagtid. Vi har fått bricanyl till honom, tycker att det fungerar hyfsat. Ni som har testat påde den och mollipect, vilken tycker ni varit bäst?

• slangbella

Min lille kille sov oroligt/dåligt när han fick mollipect. Vi har även bricanyl hemma så jag har valt att ge honom det istället eftersom det mest varit torrhosta han haft.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • knäppisen

dottern fick inga biverkningar alls, själv blir jag väldigt darrig av mollipect.

• Hs Bobbo

Vi har gett vår son, tre år nu, Mollipect när han varit väldigt förkyld och hostig, framförallt morgon och kväll. Vi har inte märkt av något negativt med det. Dock säger vår läkare att man ska vara restriktiv så det är vi. Mollipect är ju både slemlösande, hostdämpande och luftrörsvidgande, och det är inte alltid som sonen behöver luftrörsvidgande så de gångerna får han Bisolvon istället som inte innehåller efedrin. Men har han svårt att få god sömn pga hosta så får han Mollipect.

scrapparanne.blogspot.com/ *Alvin kom till oss den 26 oktober 2007, och pyret i magen ska komma 27 januari 2011!
  • Petra123

Min son fick Mollipect mot hosta, men tycker inte det hjälpte alls. Dessutom fick han kväljningar av det. Läkaren som tittade på honom sist när han var så himla hostig, sa även hon att det brukar inte fungera. (Men vad vet jag) Om penicillinet inte funkar så är det kanske ett virus? Min son fick en förfärlig hosta, med feber och snuva, men det visade sig bara vara en rejäl förkylning. Då är det ju bara att vänta ut det. (med febernedsättande vid behov då)

• Ruggugglan
    Petra123 skrev 2010-10-30 16:10:47 följande:
    Min son fick Mollipect mot hosta, men tycker inte det hjälpte alls. Dessutom fick han kväljningar av det. Läkaren som tittade på honom sist när han var så himla hostig, sa även hon att det brukar inte fungera. (Men vad vet jag) Om penicillinet inte funkar så är det kanske ett virus? Min son fick en förfärlig hosta, med feber och snuva, men det visade sig bara vara en rejäl förkylning. Då är det ju bara att vänta ut det. (med febernedsättande vid behov då)
    Jag tycker inte heller att det hjälpt.

Vi har också varit sjuka och är fortfarande i förkylning med hosta och feber. Pratade med en läkare häromveckan som sade att det går flera virus med kraftig hosta. Jag hoppas för all del att man bara behöver bli sjuk i det ena..
  • Hs Bobbo

Både Bisolvon och Mollipect måste man ge regelbundet medan barnet, eller man själv, har slemhosta för att det ska ge verkan. Det räcker inte att bara ge en gång om dagen t ex, eller som en engångsinsats. 

Även här är vi krassliga med feber, jättejobbig hosta och slem. Blä! 

scrapparanne.blogspot.com/ *Alvin kom till oss den 26 oktober 2007, och pyret i magen ska komma 27 januari 2011!
  • violis

Alla barnen har fått det och inga biverkningar eller problem...ingen brottningsmatch heller mina ungar tycker den är godSkrattande (själv tycker jag den smakar hemskt)

• sarsparis

Tycker inte att det hjälpt, barnläkaren vi träffar kring sonens förskylningsastma säger att mollipec är som att ge barnet vatten, lika med helt meningslöst. Det var hans åsikt, sen är ju alla barn olika. tydldigen ska cocillina och lepethon vara bättre, å andra sidan hjälper de inte heller om man har föskylningsastma. Har du tagit upp det med läkaren kring ditt barn ts?

• HonSomVet

Orsaken till att barn kan få mardrömmar och även hallucinationer av Mollipect är ju att det just innehåller efedrin, som i övrigt är förbjudet i Sverige. Förutom i läkemedel. Och som många sagt här kan barnen bli pigga/speedade av Mollipect, även det pga efedrin. Efedrin är ett ämne som kan ha samma effekt på kroppen som amfetamin.

Dock är det ju även bra för att det vidgar luftrören. Så man får väl väga för och emot. Barnet KAN få svåra biverkningar av Mollipect/efedrin, men risken är trots allt ganska liten.

• HonSomVet

Min lilla har förresten fått Bricanyl på kvällen om hon är väldigt slemmig och jag tycker faktiskt att det har hjälpt.

• sganslandt

Huruvida man ska ge efedrin till små barn verkar inte helt okontroversiellt. tidsskriftet.no/article/2054645 med referenser pekar på många risker och osäkerheter samt att det inte finns några som helst bevisade positiva effekter.

Svar på tråden Vad har ni för erfarenhet av Mollipect hostmedicin till små barn?