• mariah2

gourmetmiddag med fisk(smörfisk, havskatt, marulk...eller annan fisk) recept efterlyses!

Tänkte laga en festmåltid till helgen med fisk som huvudrätt. Har hittat ett recept, Marulk med basilikasås, som jag tycker ser gott och festligt ut men det känns alltid säkrare att laga någon annans "favoritrecept" som oftast är prövat och teatat av många :). Då jag lagar fisk blir det lax i ugn, fisksuffle eller torsk med äggsås så jag skulle bli väldigt tacksam över lite festligare recept.

• Svar på tråden gourmetmiddag med fisk(smörfisk, havskatt, marulk...eller annan fisk) recept efterlyses!
  • mariah2

fisk verkar inte vara en vanligt förekommande festrätt, Glad försöker en gång till!

• TinaElisabeth

Min pappa brukar göra en fantastiskt god rätt med Piggvar (som ahn fiskar själv).
    Han rullar i hop filéer och sätter tandpetare i dem, kokar dem i en supergod vitvinssås och lägger dem tillsammans med såsen på en bädd av bladspenat och gratinerar i ugnen med ost. Serverar med pressad potatis. '

Jag har inget mer exakt recept, men hittar du nåt liknande så kan jag rekommendera dig att testa. Ett recept på vitvinssås går ju att hitta och resten går att fixa! =) Det går helt säkert att laga den rätten med andra fiskar!!

• isisisis

Köper du tex Hälleflundra (svindyrt och supergott) saknar motstycke...
    Så räcker det att du panerar och smörsteker den precis lagom.
    En hemma gjord vitvinssås och sedan goda tillbehör.Tex sockerärtor  eller sparris.
    Det är alldeles tillräckligt i min smak
    Extra god potatis kan du ha till Bjäre eler sparguspotatis...eller mandel.

• 071001

Hälleflundra med rödvinsrisotto. Har inget recept men det går säkert att hitta på nätet.

• Skarpa
    Koo skrev 2010-10-27 14:10:14 följande:
    Champagnepocherad lax med champagne- och vanlijsås

Suveränt gott, annorlunda och låter betydligt mer avancerat än vad det faktiskt är Och det funkar lika bra med torrt mousserande vin av billigare typ än champagne

www.foodnetwork.com/food/cda/recipe_print/0,1...

(konvertera måtten mha konvertera.nu)
    Räkna förresten med lite längre koktider än vad som står i receptet.
  • mariah2

Tack alla för era tips,  Allt låter verkligen jättegott! Jag ska nu undersöka vilken fisk jag kan få tag i. Piggvar och hälleflundra säljs väl inte i "vanliga" affärer? Lax är ju alltid tillgänglig så jag ska försöka översätta receptet och absolut tillaga det vid något tillfälle. Heavy crem, är det vispad vispgrädde??????champagnevinäger, finns det i matvaruaffärer?

• Skarpa
    mariah2 skrev 2010-10-27 18:29:57 följande:

Tack alla för era tips,  Allt låter verkligen jättegott! Jag ska nu undersöka vilken fisk jag kan få tag i. Piggvar och hälleflundra säljs väl inte i "vanliga" affärer? Lax är ju alltid tillgänglig så jag ska försöka översätta receptet och absolut tillaga det vid något tillfälle. Heavy crem, är det vispad vispgrädde??????champagnevinäger, finns det i matvaruaffärer?

Jag har använt vispgrädde och vanlig vitvinsvinäger.
  • Niiskuneiti

En bit fast, vit fisk kan också tillagas i ugn inlindad i parmaskinka Glad 

• Anova
    mariah2 skrev 2010-10-27 18:29:57 följande:

Piggvar kan vara knepigt att få tag på.. men helleflundra i mindre format (kallas då ofta hellefisk eller helgeflundra) går absolut att få tag på i en vanlig affär. Har sett den på ICA Supermarket. Det är lättare att få tag på hellefisk än på marulk exempelvis.

Jag brukar ugnsbaka helleflundra/-fisk, med salt, peppar och smör.. Och sen i ugnen på 110 grader i runt 15 minuter. Sen en risotto eller något till..
  • annzah

Nu tycker jag att inget går upp emot smörstekt makrill med potatis och skysås men det var ju inte riktigt det du var ute efter ;)

Smörstekt havsabborrfilé är något alldeles sensationellt gott.

Svar på tråden gourmetmiddag med fisk(smörfisk, havskatt, marulk...eller annan fisk) recept efterlyses!