• MumOfThree

Köttgryta, vad är ditt bästa recept?

Ge mig något gott att äta till middag i dag, har färdiga grytbitar som jag är sugen på i dag, gärna ris till, har även vox o allt sånt hemma, just bara att jag är trött på min "vanliga gryta"Flört

Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22
  • Svar på tråden Köttgryta, vad är ditt bästa recept?
  • Frontline

Gjorde en köttgryta i helgen som frugan tyckte var supergod...

Började med att bryna till en stor gul lök, la det åt sidan för att sen bryna på köttbitar i detta fallet ytterfilé som jag ska i 1cm tjocka bitar.
    Lät köttet ligga kvar och sen slängde jag i 7 dl creme fraiche 2 msk dijonsenap 1 köttbuljongtärning den brynta löken 1-2 pressad vitlök samt dill och gräslök och kryddor efter smak och tycke.
    Spädde i lite vatten så det vart lite med sås...
    Serverade dett till hasselbackspotatis men funkar lika gott till ris..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • bizzziie

Frontline: det lät gott! Det ska jag testa!! :)

Jag brukar Bryna lök och kött i stekgrytan, sen i med ca 1l vatten och köttbuljong och koka 20-30 min ca. Slänger i skurna morötter (0,5-1cm tjocka) och körsbärstomater (skurna i halvor) och så kryddor efter behag. Koka tills morötterna är mjuka och då i med 1-2 dl crème fraîche (alt grädde), lite soya och såsredning och koka några minuter sen klart. Ris funkar bra till!

• MumOfThree

MMMUMS ska prova båda inom kort=)

Mina älskade söner, Adrian 2003-02-10 & Julian 2009-05-22
  • två pojkar

Jag brukar bryna gul lök och buljongtärning. Sen bryner jag köttet. Bryn på svamp och häll i grädde. Låt puttra en stund. Sen tar jag lite grönpeppar. Till sist halverade vindruvor. Mmm

• Frontline

Såg nu att jag hade skrivit lite fel, det ska vara persilja och inte dill i det jag gjorde,,,

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Köttgryta, vad är ditt bästa recept?