• Helennnna

Hon bryr sig inte när hon går med blöta byxor, 3 år straxt. Hjälp!

Vi har försökt få henne blöjfri sedan hon var två år och hon fyller 3 i dec. Vi har absolut inte pressat men ibland har vi sagt på det roligaste och gladaste sätt vi kan, att idag ska vi vara utan blöja. Problemet är inte att få henne gå utan blöja (lite gnäll men det har snart gått över) utan hon har inte brytt sig när hon blivit blöt och efter kanske 10 olyckor på 2-3 timmar så har vi känt att hon kanske inte är redo än så blöjan har åkt på igen. 

Men nu för ett par veckor sedan så handlade jag hem lite klistermärken. Jag förklarade tydligt i affären med världens gladaste och roligaste röst, att hon får ett sånt fint klistermärke efter att hon kissat eller bajsat på pottan. Hon började ju tjata om klistermärkerna direkt och efter ett par dagar ville hon vara utan blöja. Hon kissade 2 gånger först i byxan, sen kom "resten" av kisset i pottan. Båda gångerna fick hon ett klistermärke eftersom lite kom i pottan, och tyckte det var super roligt. Sen bajsade hon en gång i byxorna, inget klistermärke utan fick nya trosor och så bara.

Sen har vi kört utan blöja 2-3 gånger nu. Men sen idag var hon utan blöja i 30 minuter och kissade på sig en gång utan att bry sig en en gång hälften utanför och resterande i pottan. 

Min fråga är.. känner en treåring när kissen är Påväg? Eller känner dom först när det är blött i byxorna? Har ju inte 20 byxor per dag att slänga i tvätten. :P

• Svar på tråden Hon bryr sig inte när hon går med blöta byxor, 3 år straxt. Hjälp!
  • EXTRA

Beror nog på om hon är redo eller inte. Min son är 22 månader och han har känt sedan han var 18 månader när kisset kommer ävne om han kissar på sig ibland så känner han absolut det. Ibland bryr han sig dock inte

Kanske är det så att hon inte är mogen.
    Med min stora pojk som var ca 3 år när han blev blöjfri så var han inte mogen innan. Tror det är väldigt olika det där. Har inga direkta råd än att byta, byta och byta....

• ZettanA

Vi hade det precis likadant här.. Men så en dag så bara totalvände det och hon vart blöjfri över en natt. 1 månad senare så händer det väldigt sällan olyckor och hon är även blöjfri även på natten. Mitt råd är att låt blöjan vara på, hon är säkert inte mogen än.

• Suneboll

beror ju på att hon mest haft blöja innan...hon verkar småkissa och kissar inte allt på en gång...detta är vanligt för blöjbarn...för att kissa 10ggr på 2-3h gör man inte annars.

Det bästa är nog att köpa ett gäng trosor o ha henne utan byxor o låta henne vänja sig vid kroppens signaler....man får helt enkelt torka på golvet. om amn vet att barnet druckit mkt o borde vara nödigt kan man försöka erbjuda potta....men det är svårt för ett barn att kissa/bajsa på pottan om de haft blöja mkt och inte kännt efter för vad som händer vid kroppens signaler...för det har ju inte hänt ngt när de haft torr blöja.

Kör helt utan blöja hemma, förutom vid sömn....och ha blöja på utomhus. Köp trainingpants el tygblöjor så att hon kan lära sig signalerna. Det hon behöver lära sig är att sluta småkissa och då kan hon oxå börja gå på pottan/toan.

• Loriyana

Hon är kanske inte redo än? Jag kände att jag försökte med allt med min dotter. Satte henne på toaletten och läste saga, mutade med klistermärken och popcorn, läste böcker om att gå på pottan, lät henne gå utan blöja....jag trodde ALDRIG att hon skulle bli blöjfri! Jag var dessutom extra motiverad till att bli kvitt på blöjorna eftersom hon hade tygblöjor och det är jag som har hand om tvätten :P

Sedan en dag strax efter hon fyllt 3 hade hon en kompis på besök. Kompisen kissade på toaletten och sedan den dagen har min dotter varit torr.

• EXTRA
    Loriyana skrev 2010-11-02 13:51:32 följande:
    Hon är kanske inte redo än? Jag kände att jag försökte med allt med min dotter. Satte henne på toaletten och läste saga, mutade med klistermärken och popcorn, läste böcker om att gå på pottan, lät henne gå utan blöja....jag trodde ALDRIG att hon skulle bli blöjfri! Jag var dessutom extra motiverad till att bli kvitt på blöjorna eftersom hon hade tygblöjor och det är jag som har hand om tvätten :P

Sedan en dag strax efter hon fyllt 3 hade hon en kompis på besök. Kompisen kissade på toaletten och sedan den dagen har min dotter varit torr.
    Det där känner jag igen. Min stora son VÄGRADE vara utan blöja. Han blev jätteledsen och ville verkligen inte gå på toa. När sedan hans kompisar började vara utan blöja så var det ok med kalsonger och sedan tog det 3 v så var han torr både dag som natt...

Jag tror helt klart på mognad hos barnen när det gäller blöjfrihet. Eftersom jag har två så olika barn som visat att de varit mogna i väldigt olika ålder så är det helt klart min åsikt.
Svar på tråden Hon bryr sig inte när hon går med blöta byxor, 3 år straxt. Hjälp!