• Kallfront

Egyptiskt/svenskt namn?

Eviga eviga namnfråga alltså... Jag och min egyptiske man väntar vårt första barn i januari och jag tycker att det är så himla svårt med pojknamn. Flicknamn är inga problem, där har vi massa förslag och flera som vi är överens om. Men blir det ett gossebarn kan jag inte förstå hur vi ska komma på ett namn som kan passa både här och i Egypten.

Själv röstar jag på Noah eller Zakariah, men maken är inte så förtjust i dessa namn. Kan även tänka mig Adam eller Isak, men de verkar inte heller gå hem. Han är mer inne på rena egyptiska namn och har Yaseen som favorit.

För mig går alla "klassiska" namn som Mohamed, Ahmed, Mahomoud osv bort. Jag vill ha ett namn som kan passa både här i Sverige och i Egypten. Det ska vara lätt att stava och uttala.

Har flera kompisar som har halvegyptiska barn, så namn som Josef/Yusuf, Jonas/Yunes, Elias/Ilias går bort.

Tilläggas bör att vi har ett arabiskt efternamn.

Någon som sitter inne med ett svinbra namn som skulle passa oss båda kanske?

• Svar på tråden Egyptiskt/svenskt namn?
  • babanoos

Noa är ju väldigt fint! Det heter min son..... Stå på dig :)

• Kallfront

Noah är jättefint ja! Moses, Ramses och Sami är okej också. Fast Moses känns ju väldigt bibliskt och väl ovanligt kanske? Och Sami kan nästan låta finskt tycker jag.

Funderingarna fortsätter... Och tack för förslagen!

• dacca

Är också gift med en egyptisk man och de enda killnamn vi hittills lyckats komma överens om är Malek och Esra, två jättefina namn! Noah har vi också vart inne på men det heter i princip alla egyptiska vänner som bor i sveriges barn :)

• Myrongen

Min minste har det lite udda namnet Seth. Det har ju egyptisk anknytning:

Info
    Ett hebreiskt namn. Betydelsen är telning, rotskott.
    Adams
    tredje son hette Set. Han föddes efter Kains mord på Abel.
    Det vanligaste sättet att stava namnet på är Seth.
    I den egyptiska mytologin är Seth (Set, Se'tekh, Se'tesh) en fruktbarhetsgud samt stormens och oordningens gud. Han var son till Geb och Njut och broder till Osiris, Isis och Neftys. Seth sågs i historisk tid som boven bland gudarna men dyrkades ändå alltid som en mäktig gudomlighet som måste blidkas.

• Almanora

Det var inte så länge sedan vi gifte oss, så vi har inga barn än men hoppas få så småningom. Men vi har inte kunnat låta bli att diskutera ev namn ändå, men hamnade i samma dilemma. Flicknamn inga problem men alla pojknamn som jag ansåg fungera i sverige också ansåg min man vara kristna/judiska eller för västerländska.

Har era barn fått namn på det traditionelle arabiska viset, dvs babyn's namn, pappans namn, farfars namn, familjenamnet?

Som svenska tycker jag det låter väldigt konstigt med mans namn som mellannamn till t ex en dotter. Men enligt min man skulle det anses väldigt konstigt i egypten om de inte hade sina namn enligt det sättet?

• bubblan79
    Almanora skrev 2011-03-25 06:40:03 följande:

Det var inte så länge sedan vi gifte oss, så vi har inga barn än men hoppas få så småningom. Men vi har inte kunnat låta bli att diskutera ev namn ändå, men hamnade i samma dilemma. Flicknamn inga problem men alla pojknamn som jag ansåg fungera i sverige också ansåg min man vara kristna/judiska eller för västerländska.

Har era barn fått namn på det traditionelle arabiska viset, dvs babyn's namn, pappans namn, farfars namn, familjenamnet?

Som svenska tycker jag det låter väldigt konstigt med mans namn som mellannamn till t ex en dotter. Men enligt min man skulle det anses väldigt konstigt i egypten om de inte hade sina namn enligt det sättet?

ursäkta mig men nu bor vi ju ändå i sverige.. och barnet ska väl förmodligen bo här med? alltså tycker jag att man ska anpassa namn osv så mycket som möjligt till det svenska samhället eftersom det ändå är här han ska gå i skola, skaffa vänner, möta fördomsfulla vuxna OCH söka jobb när han/hon blir äldre och med utländska namn eller iaf väldigt utländska namn så är det tyvärr många som missar att få anställning redan på ansökningspappret
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Almanora
    bubblan79 skrev 2011-03-25 07:13:10 följande:
    ursäkta mig men nu bor vi ju ändå i sverige.. och barnet ska väl förmodligen bo här med? alltså tycker jag att man ska anpassa namn osv så mycket som möjligt till det svenska samhället eftersom det ändå är här han ska gå i skola, skaffa vänner, möta fördomsfulla vuxna OCH söka jobb när han/hon blir äldre och med utländska namn eller iaf väldigt utländska namn så är det tyvärr många som missar att få anställning redan på ansökningspappret
    Vi planerar inte att bo kvar i sverige för evigt utan i så fall bara medan barnen är små. Därefter flytta till Förenade Arabermiratet (där min make bor nu) eller något annat gulfland. Så precis det som du skriver ovan kommer gälla i ett arabiskt land, så sett ur den synvilken borde de absoult få namn enligt den arabiska traditionen.
  • bubblan79

Ja i så fall får man ju tänka åt andra hållet absolut.. Om de nu är lika diskriminerande som sverige är... Sen kan jag ju tycka att mellannamn spelar mindre roll vilket det är.. De är nog mera förnamnet som är viktigt

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Makka Pakka

Amen / Amun

Osiris

Seb / Set

Malik / Malek

Sen finns det massor med arabiska namn som är lätta att uttala för svenskar som t.ex: Amir, Emir, Ammar, Amin, Sadik, Ali osv.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Ishari

Min bonus son heter Ramses. Det tycker jag är ett jätte fint namn. Borde funka i båda länderna oxå. Lycka till med namn letandet.

Svar på tråden Egyptiskt/svenskt namn?