• Bucha

Svensk tjej med turkisk kille

Hej!

Jag är väl mest ute efter att skaffa en kompis i samma situation som mig. Jag är en svensk tjej på 27 år som kommer från Malmö men flyttat till stockholm för 4 år sedan och trivs jättebra här.
    Jag har en pojkvän som kommer från Turkiet, han är född i Sverige men hans familj är lite gammalmodiga.

Jag vill ha en kompis att kunna snacka med om bla detta då mina svenska kompisar ofta säger att han är knäpp och udda.

Skriv skriv skriv :)

• Svar på tråden Svensk tjej med turkisk kille
  • joss26

Vill dom att han ska gifta sig muslimskt? Om de är gammalmodig vill säga.

• Bucha

Jag vet inte faktiskt, men de ganska gammalmodiga. Jag har inte fått träffa dom än för han vet inte hur han ska ta hem mig, hans mamma vet om att jag är svensk, hon vet massor om mig men inte pappan.
    Hans kusin är ihop med en svensk oxå o hans mamma vill att den tjejen ska konvertera.

• Donyagian

Hej min bästa vän är gift inom islam med en turkisk kille. Hon är så svensk man kan bli. Uppvuxen i kristen familj o väldigt religös. Tillhon träffade honom och valde att konventera till islam vilket hon hade funderat på långt innan hon träffade honom. Men vad i de gammalmodiga tycker du inte om?

• Bucha

Jag är inte kristen eller tror på nåt alls, men jag vill inte tvingas tro på islam, jag vill inte följa en massa "regler" och anpassa mig, vi bor ju ändå i sverige, jag är uppväxt här, hans föräldrar valde själva att flytta hit.
    Jag ogillar inte deras gammalmodighte, det är inget jag kan säga nåt om eftersom jag nte träffat dom än, men att de är emot mig för att jag är svensk, att jag inte duger, jag får inte lov att vara med i deras familj.

Jag o min kille kan bo ihop, skaffa barn o så, men vi kan inte gifta oss antagligen, han vet inte, o jag får inte vara med i familjen vid släkt middag m.m. Det känns tråkigt att de inte vill acceptera mig o välkomna mig in i familjen, vara stolta o glada över mig för att jag lär mig turkiska, jag bryr mig om deras kultur o lär mig vad de har för traditioner, vill lära mig laga turkisk mat osv.

• evelinaoz

Hej!
     Vad tråkigt att det ska vara så för dig, Är själv gift med en man som har föräldrar från turkiet, men har inte dem problemen alls. Är själv inte muslim och  min man är inte praktiserande muslim överhuvudtaget och det är inga problem alls,hans familj är väl mer "modern".
     Älskar mycket av den turkiska kulturen, maten och det sociala b.la men synd att du ska behöva stöta på såna hinder. Tycker din kille borde låta dej träffa dig så de får lära känna dig på riktigt.
    Så synd att de ska hålla dig utanför.
     De måste ge dig en chans tycker jag!  Men samtidigt tycker jag att du inte ska förändra dig allt för mycket för att passa in, Det är en sak att lära sig om kulturemn,språket osv. vilket är positivt.. men i slutändan så   måste du fortfarande kännas som du får vara den du innerst inne är. 

• evelinaoz

inte låta dig träffa dig... haha dem träffa dig menade jag...Drömmer

• Bucha

Hej.

Ja de är bönder säger han, fast på 60 talet :P
    Hans mamma har mjuknat upp iaf, hon blir inte arg längre när han väl sover hos mig eller pratar om mig hemma. De tror nog att alla svenskar är på ett visst sätt. Super, är slampiga, klär sig i minimala kläder, osv så dom har ju fördomar. Jag vill träffa dom så dom kan se att jag är en bra tjej.
    Min kille e väl inte jättetroende, han rättar sig väl mest efter hans föräldrar litegrann...så svårt alltihopa.

• Donyagian

Du låter som en jätte trevlig och respektabel tjej och vad jag vet är det värt mycket i en muslimsk familj. Jag önskar bara att din kille kunde ta steget och säga ärligt till sin familj hur du är och att dem i alla fall kan ge dig en chans. De e de minsta dem kan göra. De låter lite konstigt att dem dömer dig innan ens har träffat dig. Så brukar inte kulturen gå till kan jag säga dig av egen erfarenhet

• Bucha

Tack det värmde :)
    Han har berättat om mig till sin mamma, hon verkar gilla mig lite iaf. Jag ordnade spel till min killes brossas dotter, satt med det en hel vecka. Gav även min kille en chokladkalender som han gav henne o sa att den var från mig.
    Han e nog rädd för hur dom ska reagera o säga, ingen i hans släkt har varit tillsammans/gift sig med en svnesk. Jag kommer få träffa mamman snart, o "råka" träffa pappan på jobbet.
    Det går framåt hela tiden. Jag frågar min kille ganska mycket om framtiden, kommer detta gå, hur ska detta gå till, och han blir ju stressad för han vet inte. Jag vill ju att hans familj ska acceptera mig o släppa in mig, jag har ingen släkt eller familj här de bor 60 mil bort allihop.

• Donyagian

Jag förstår detta. De e inte alls kul så. Men det känns som allt kommer att lösa sig snart ska du se. Ha bara tålamod och tänk på din kille och er framtid.

• Alper

Hej,

Jag är Alper, en turkisk kille, bor i Stockholm. Jag är inte född i Sverige men jag kan ge dig en massa tips om turkiska folket, traditioner och kultur om du är intresserad.

Om du behöver några tips för din fråga, kanske jag kan hjälpa dig att sortera situationen ut. Tveka inte att kontakta mig...

Ha det bra!

Svar på tråden Svensk tjej med turkisk kille