kastrering?
finns det någon nackdel med att kastrera hankatter?
tänkte bla på att kastrerade katter inte brukar bråka så ofta men om grannens okastrerade katt bråkar med min kommer han då gå undan el få stryk?
finns det någon nackdel med att kastrera hankatter?
tänkte bla på att kastrerade katter inte brukar bråka så ofta men om grannens okastrerade katt bråkar med min kommer han då gå undan el få stryk?
Generellt sett viker sig kastrerade hanar inför okastrerade hanar eftersom de inte är lika revirhävdande. Så även om grannkatterna är okastrerade bör en kastrering av din katt resultera i färre slagsmål och mindre skador på både honom och andra katter.
Nej, det finns inga nackdelar med att kastrera en hankatt (eller honkatt för den delen).
oki tack tänkte att vi snart skulle ta å kastrera honom. Vilken ålder kan man göra det?
Vissa kastrerar från 3 månaders ålder men de flesta rekommenderar från ca 6 månaders ålder. Min erfarenhet är att desto tidigare man kastrerar, desto mindre haniga blir de (har dock aldrig kastrerat innan 6 månaders ålder).
han är 6 månader nu
ingen fördel med att vänta då?
tänkte om dom stannar av lite i växten el blir dom lika stora även om man kastrerar tidigt?
oki tackar då ska jag ta å beställa tid
Enda nackdelen om man säger är att katten kan behöva byta foder för att inte gå upp för mycket i vikt, sådan mat kan vara lite dyrare men det är det värt =)
nja ingen rädsla för kastreringen men jag vill inte att han ska ta emot stryk av grannkatterna som inte är kastrerade.
han är inte renrasig så jag kan inte ställa ut han men funderade ett tag på att ta en kull ungar efter honom då han är super fin, snäll och gosig.
Men jag vill absolut inte att han försvinner för han ska sova inne hos mig varje natt såklart.