• kvinnan

kastrering?

finns det någon nackdel med att kastrera hankatter?
    tänkte bla på att kastrerade katter inte brukar bråka så ofta men om grannens okastrerade katt bråkar med min kommer han då gå undan el få stryk?

• Svar på tråden kastrering?
  • lennartsdotter

Generellt sett viker sig kastrerade hanar inför okastrerade hanar eftersom de inte är lika revirhävdande. Så även om grannkatterna är okastrerade bör en kastrering av din katt resultera i färre slagsmål och mindre skador på både honom och andra katter.

• Janna84

Nej, det finns inga nackdelar med att kastrera en hankatt (eller honkatt för den delen).

• kvinnan

oki tack tänkte att vi snart skulle ta å kastrera honom. Vilken ålder kan man göra det?

• felicityporter
    kvinnan skrev 2010-10-25 21:36:16 följande:
    oki tack tänkte att vi snart skulle ta å kastrera honom. Vilken ålder kan man göra det?
    Det kan man göra redan från 12 veckors ålder och uppåt. Alla veterinärer i lilla Sverige gör det dock inte så tidigt, men vid 5-6 månader skall det inte vara något problem.
  • Janna84

Vissa kastrerar från 3 månaders ålder men de flesta rekommenderar från ca 6 månaders ålder. Min erfarenhet är att desto tidigare man kastrerar, desto mindre haniga blir de (har dock aldrig kastrerat innan 6 månaders ålder).

• kvinnan

han är 6 månader nu
    ingen fördel med att vänta då?
    tänkte om dom stannar av lite i växten el blir dom lika stora även om man kastrerar tidigt?

• felicityporter
    kvinnan skrev 2010-10-25 21:45:56 följande:
    han är 6 månader nu
    tänkte om dom stannar av lite i växten el blir dom lika stora även om man kastrerar tidigt?
    Jag tycker att du skall kastrera honom så snabbt du kan, det finns absolut inga fördelar med att vänta med kastrering. Det har gjorts studier om katters tillväxt vid kastration och det finns absolut inga belägg för att tidigt kastrerade hankatter blir mindre, tvärtom såg man en tendens till ca 1-2 mm längre ben i genomsnitt (alltså inget som syns med blotta ögat).
  • Janna84
    kvinnan skrev 2010-10-25 21:45:56 följande:
    han är 6 månader nu
    Det sägs att hanarna kan bli lite mer högbenta och slanka, alltså inte lika kraftiga. Fast jag skulle tro att det är en ren myt. Den hanen som jag kastrerade först av mina hanar var den som blev kraftigast (och då menar jag inte bara övervikt ;) ). Även fertila hanar som kastreras tappar sina hankattskinder och därmed tappar de lite av sitt hankattsutseende.

Alternativet du har är att hålla honom fertil och då får du ta konsekvenserna. Eftersom hanen är utekatt ska du veta att de kan försvinna i flera månader när de ska ut på frieri. Du får räkna med fler skador och därmed högre veterinärkostnader. De flesta fertila hankatter börjar förr eller senare kissa in sitt revir och det gället även inne. Vi har fått allt från skor till skrivare, soffa och säng nerkissat. Hanen som jag höll fertil längst är dessutom den hanen som är mest hanig än idag, dvs han blir helt galen i våra löphonor och han muckar gärna med andra hanar.

Varför denna rädsla för att kastrera? Har du en raskatt som ska ställas ut?
  • Neasmamma

Enda nackdelen om man säger är att katten kan behöva byta foder för att inte gå upp för mycket i vikt, sådan mat kan vara lite dyrare men det är det värt =)

• kvinnan

nja ingen rädsla för kastreringen men jag vill inte att han ska ta emot stryk av grannkatterna som inte är kastrerade.
    han är inte renrasig så jag kan inte ställa ut han men funderade ett tag på att ta en kull ungar efter honom då han är super fin, snäll och gosig.
    Men jag vill absolut inte att han försvinner för han ska sova inne hos mig varje natt såklart.

• skorpionen80
    kvinnan skrev 2010-10-26 00:05:59 följande:
    nja ingen rädsla för kastreringen men jag vill inte att han ska ta emot stryk av grannkatterna som inte är kastrerade.
    han är inte renrasig så jag kan inte ställa ut han men funderade ett tag på att ta en kull ungar efter honom då han är super fin, snäll och gosig.
    Men jag vill absolut inte att han försvinner för han ska sova inne hos mig varje natt såklart.
    Varför inte hägna in trädgården? På så sätt riskerar du inte att han försvinner eller irriterar andra grannar, och de andra katterna kommer inte åt honom så de kommer inte hamna i bråk.

Och man kan ställa ut huskatter också =) Kolla upp det om du är intresserad! Han behöver vara kastrerad och vaccinerad och frisk, så klart.
  • Janna84
    kvinnan skrev 2010-10-26 00:05:59 följande:
    Han får inte mer stryk för att han är kastrerad, snarare tvärt om. När din hane väl är kastrerad ser inte hanarna honom som något hot och därför är chansen rätt stor att de lämnar honom i fred. Desto längre du håller din hane fertil, desto mer revirhävdande kommer han bli.
Svar på tråden kastrering?