• Mermaid78

Förkyld eller mjölk i näsan?

Dum fråga kanske..Min 10 veckor bebis låter som en gris när han andas(varit så i en dag), typ som om han är täppt. Det rinner inget från näsan eller så. Är han förkyld? Använde nässugen och koksalt och det kom lite slem eller koksaltlösning, vet ej, kändes inte som att det blev bättre efter. Jag kanske sög för lite..Vad tror ni?

• Svar på tråden Förkyld eller mjölk i näsan?
  • Umm Elias

prova en droppe bröstmjölk istället för koksaltet, det hjälper bättre

• Jkpg Deluxe

...droppa in lite bröstmjölk i näsan...inte lätt men det är effektivt ;)

• Jkpg Deluxe

Är han täppt/förkyld kan du underlätta andningen för honom då han sover genom att höja lite granna under huvudkudden! (exv. en hopvikt handduk eller en till kudde under madrassen)

• xXMaLoXx

De kan låta som små grisar utan att vara förkylda. Brosket är fortfarande så mjukt så det fladdrar lätt och kan ge upphov till en massa skoj ljud.

Är han täppt hade jag föredragit bröstmjölk framför koksalt faktiskt. Ta på en sked om du inte kan pricka rätt med bröstet ;). Det behövs inte mycket alls.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Mermaid78

Har testat med bröstmjölk också nu, men blir lixom inte bättre efteråt? låter fortfarande konstig..

• xXMaLoXx
    Mermaid78 skrev 2010-10-25 21:44:46 följande:
    Har testat med bröstmjölk också nu, men blir lixom inte bättre efteråt? låter fortfarande konstig..
    Det kan vara brosket som ger ljud ifrån sig. Våran son lät också som en riktig liten gris när han var i den åldern. Jag trodde jämt att han var förkyld, i synnerhet när det kom upp lite mjölk efter maten också..som gjorde att det rosslade lite.

Låter han hela tiden? När han är vaken också? Våran lät mest när han sov.
  • Mermaid78
    xXMaLoXx skrev 2010-10-25 22:00:57 följande:
    Det kan vara brosket som ger ljud ifrån sig. Våran son lät också som en riktig liten gris när han var i den åldern. Jag trodde jämt att han var förkyld, i synnerhet när det kom upp lite mjölk efter maten också..som gjorde att det rosslade lite.

Lite då och då tror jag..
  • xXMaLoXx
    Mermaid78 skrev 2010-10-25 22:01:53 följande:
    Lite då och då tror jag..
    Ok...men har han inga besvär av det så är det nog ingenting. Skulle tro att det är brosket. Så små barn kan låta riktigt lustigt när de andas. Men det kan göra en orolig, det vet jag själv. Känner du att du är orolig så ring och rådfråga. Men det rinner ju inget snor os v. Sover han bra, eller verkar det som att han är störd på något vis..som om han hade svårt att andas genom näsan?
  • Jkpg Deluxe
    xXMaLoXx skrev 2010-10-25 22:00:57 följande:

...oj så fort man GLÖMMER!!! vår son är 9 mån nu....och VISST! nu då du skriver det så lät han också som en liten gris i den åldern...!! :))
  • xXMaLoXx
    Jkpg Deluxe skrev 2010-10-25 22:23:34 följande:
    ...oj så fort man GLÖMMER!!! vår son är 9 mån nu....och VISST! nu då du skriver det så lät han också som en liten gris i den åldern...!! :))
    Samma här, har också en 9-månaders hemma. Kommer nog ihåg det så väl för att jag fick panik första gången jag hörde det..haha. Så jag ringde i panik till min syrra med 3 ungar och hon sa att de flesta småbarn låter som små grisar...haha. Efter det blev det bara gulligt....:P
  • Jkpg Deluxe

...jo jag låg ofta på helspänn i början åxå och lyssnade på hur/om han andades... :)

• xXMaLoXx
    Jkpg Deluxe skrev 2010-10-25 22:28:54 följande:
    ...jo jag låg ofta på helspänn i början åxå och lyssnade på hur/om han andades... :)
    Ja jisses...man var ju som på nålar den första tiden. Undra om det är lika om man får fler barn, eller om man är lite mer avslappnad då?
  • Mermaid78

insett att han är förkyld, har fått ut snor med sugen och det rinner lite fr näsan. stackars gubben! Hur ofta kan man använda sugen, hört att man inte ska använda den för ofta?

• k girl

De kan ju bli snoriga av att man använder sugen också. När min son varit förkyld har vi använt den max 2-3 gånger per dygn.

Svar på tråden Förkyld eller mjölk i näsan?