• Anonym (Orolig)

Ätit dåligt sköljd vitkål många gånger under graviditet!!

Jag har vid flera tillfällen gjort hemlagad vitkålssallad som jag nu plötsligt inser inte har varit tillräckligt sköljd!! Det här verkar kanske konstigt, men så här har jag gjort. Jag har plockat bort de yttersta "fula" bladen och därefter sköljt hela det stora kålhuvudet i kallt vatten. Sedan har jag delat det, strimlat och ätit! Inser nu att jag givetvis borde strimlat först och skölja i durkslag sedan... Är superorolig nu... Hur stor tror ni att risken att drabbad av toxoplasmos är? Vitkålen har ju alltså sköljts noga utanpå men inte inuti, om ni förstår vad jag menar... Hur gör ni? Så rädd! Är gravid i vecka 20.

• Svar på tråden Ätit dåligt sköljd vitkål många gånger under graviditet!!
  • Anonym (Orolig)

Jag vet inte, är man inte gravid är det säkert ingen fara. Som gravid finns väl dock risk för toxoplasmos vid osköljda grönsaker. Grejen är att tillagar man vitkålen så dör ju eventuella bakterier och parasiter (vid upphettning), men jag har ätit vitkålen rå. Endast tillsatt olja, ättika, kryddor... Gaaah, alltid ska det vara något att noja över! Tack för ditt svar

• Anonym (Orolig)

Ingen mer?

• Spanjoren

Skulle tippa på att oro och stress över att inte ha följt kostrekommendationer orskar många gånger mer sammanlagd skada på svenska foster än de följder "syndarna" orsakar genom sina snedsteg.

Har du någonsin hört om någon som fått toxoplasmos genom osköljda grönsaker? Nä, just det... Låt bli att äta använd kattsand så ska du nog klara dig.

C´est la vie pero no se la toque
  • eelliinnaa

toxoplasmos kan man få även om man inte är gravid det är bara att det är mindre bra om man är gravid,skadligt för fostret men jag känner bara om jag aldrig fått det förut varför ska jag få det när jag är gravid??sluta oroa er så lev som ni gjorde innan skölj dina grönsaker som du alltid gjort.det kommer nog gå bra=)

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar! Förmodligen så är väl oron överdriven, hoppas jag!

• Blåsippan01

Tror inte att det är någon fara alls. Har aldrig hörat någon gravid som fått toxoplasmos av någonting, så om risken finns borde den vara minimal. Är själv gravid och tycker det är värre att oroa mig över vad man får/ska/bör äta än att göra ungefär som jag brukar!

• Anonym (Va?)

Man brukar väl inte skölja kålen inuti? Jag tar bara bort yttersta skalet och sköljer kålen utanpå. Ätit mycket vitkål senaste dagarna

• Fiona M
    Anonym (Va?) skrev 2018-07-18 00:53:07 följande:

Man brukar väl inte skölja kålen inuti? Jag tar bara bort yttersta skalet och sköljer kålen utanpå. Ätit mycket vitkål senaste dagarna

Vad sökte du på för att hitta och återuppliva en 8 år gammal tråd?
  • Anonym (Va?)
    Fiona M skrev 2018-07-18 00:56:48 följande:

Vad sökte du på för att hitta och återuppliva en 8 år gammal tråd?

Vitkål
Svar på tråden Ätit dåligt sköljd vitkål många gånger under graviditet!!