• Sandrie

blöjallergi... röd stjärt....

Min lilla tjej på 4 veckor är illröd i stjärten och tappat minst ett hudlager... och mitt hjärta blöder!!

Hon är ju min 4.e så jag trodde väl att jag var bra på det här men sitter nu här och bara känner mig misslyckad - jag är extremt petig med allt men men...

I alla fall, första 3 veckorna använde jag blöjor som jag fick från BB, blandat PAMPER och LIBERO i stl 3-5 kg. 
    För en vecka sedan tog de slut och vi köpte LIBERO 3-6 kg. Efter ngn dag var kisspartiet rött och det såg verkligen hemskt ut. 
    Jag har använt IDOMIN, POTATISMJÖL, BABYOLJA, ZINKSALVA... bad i vatten med olja, luftat m.m. 
    Man börjar redan vid första rodnaden och kan bara hjälplöst se hur det blir värre. 
    Drog slutsatsen att Libero var orsaken, snabbt iväg och köpte Pampers 3-6 kg. 
    Hon blev ngt bättre under 3 dagar men nu igen illröd och små blåsor. 

Har också förbjudit pappisen att låta bli våtservetterna, vilket inte har använts på säkert 10 dgr nu - för de var garanterat en av orsakerna också om bebin nu har känslig hud. 

Nu har jag googlat och en del barn tål helt enkelt inte pappersblöjor, tillverkarna pular i så mkt kemikalier, det allra dummaste jag läst är att vissa blöjor innehåller LOTION!!!! Herregud, kan ngn här säga att deras barn får en mjuk och len stjärt av blöjor som tar emot kiss och bajs och som innehåller lotion???? Helt galet.

Nu kommer vi att prova tygblöjor som innehåller bambu, detta ska vara antibakteriellt och snällare mot huden är ex bomull. 
    Vidare skriver många att blöjor från Lidl har hjälpt röda stjärtar, men även COOPS blöjor och Huggies har rek i många trådar.

Ville bara skriva av mig och hoppas att andra får nytta av min flera timmars efterforskning .
    Om ngn dag kommer våra tygblöjor hem i brevlådan - jag börjar faktiskt känna mig riktigt positiv till att använda sådana - de innehåller ju trots allt ett tygmaterial som tvättas, måste ju helt enkelt innehålla mindra "skit" än vad många pappersblöjor faktiskt gör. 

... Pampers ger faktiskt lite skavsår också, lite vassa kanter, och Libero läcker ibland... men sen håller jag med som många säger, Libero passar rundare barn, mina 3 tidigare använde det märket då Pampers läckte katastrofalt på mina knubbisar....

Skriv gärna tips som botar röda rumpor!!!

• Svar på tråden blöjallergi... röd stjärt....
  • Sandrie

Idag har ett paket Huggies blöjor inhandlats. 

Förpackningen såg verkligen ekologisk ut och det anges också att det är ekologiskt bomull i blöjorna.
    Själva blöjan känns jättesmidig och mjuk.

När lillan nu vaknar ska det bli spännande att testa! Återkommer om hur vi tycker att blöjan är... 

• Suneboll

Vår son hade stora sår i rumpan :0(
    Att inte anv tvättlapp alls är det bästa, man skaver huden...skölj rumpan under kranen i ljummet vatten istället o badda torrt med mjuk handduk Smörj med kräm o lufta lufta lufta lufta. Vi ahde alltid sonen utan blöja hemma....hade en trasa under honom som vi genast tog bort om det kom kiss el abjs...oftast är det avföringen som ger besvären även om blöjorna gör det värre....när han var bar kunde man byta direkt innan det kom på huden.

De enda blöjor som funkade på honom var fuzzi bunz pocket blöjor med fleece innuti som höll honom torr. Engångs funkade inte alls och inte bomullstygisar som blev för blöta.

är det så att det verkligen är illrött och inte lägger sig så har hon antagligen fått svamp...be bvc om salva o kolal om det blir bättre

• PetraMunchen

Vår dotter fick röd rumpa häromdagen. Fixa bort det på nån dag med hjälp av luftning och att spruta på bröstmjölk. Själv ogillar jag allt vad salvor heter. Använder heller inte våtservetter i onödan eftersom de innehåller konserveringsmedel och massa annat strunt. Tvättar henne med handen och rinnade vatten istället och torkar av med papper eller tygtrasor. Så mitt enda tips är gör mindre och om du använder våtservetter sluta med det och kör med vatten istället. Visst, man får tvätta händerna ordentligt efteråt men liten slipper det där halvkletiga som våtservetterna efterlämnar i baken.

• fröken sol

inytiol tycker vi är det bästa! (vi kör tygblöjor med)

• 3xm

Jag använder alltid torra pappersservetter som jag blöter med vatten & har lite olja på. Oljan gör så att bajset släååer direkt utan att man behöver gnugga och återfettar direkt. Brukar även ha zinkpasta på efteråt som skydd för huden för att nästa laddning inte ska komma på huden.

Om vi inte använder oljan på våran son så blir han knallröd & får sår direkt.

Har tjatat på vårat dagis att dom måste använda oljan på honom som vi har tagit med. Efter 2 månader så förstår dom.

• Oj vad det blåser

Det kan vara en svampifektion som behöver behandlas med tex. Daktacort. Åk till BVC och be dem titta på henne.

Sonen hade problem redan på BB med blöjexem. Så vi har använt tygblöjor hela tiden. Men han åkte även på några jobbiga svampifektioner som vi fick behandla.

• PetraMunchen
    Woodgrove skrev 2010-11-11 20:45:48 följande:
    Testa EC så slipper lilla tjejen har avföring mot huden. 
    Håller med, kör också EC (light, dvs blöja också), men det är svårt med så små barn för de bajsar upp till 8 gånger om dan eller så.
  • Woodgrove
    PetraMunchen skrev 2010-11-12 11:36:03 följande:
    Håller med, kör också EC (light, dvs blöja också), men det är svårt med så små barn för de bajsar upp till 8 gånger om dan eller så.
    Fast när barnet inset att det finns potta/toa så brukar det oftast skippa blöjan och signalera istället just när det gäller bajset. Kisset är värre. Dessutom är det ju bebisar med blöja som bajsar så ofta, en bebis som får bajsa på potta/toa i upprätt position får ut allt med en gång  

Svar på tråden blöjallergi... röd stjärt....