• Sarah f

För vems skull adopterar man ett barn?

I diverse abort-trådar höjs röster för att de barn som skulle kunna utvecklas där en abort i stället utförs skulle kunna göra en familj lycklig.

Jag undrar hur man resonerar då, för vem ska dessa barn födas. Sin egen skull eller för familjen som vill ha barn? Det omedelbara svaret blir säkert "för barnet själv", men när jag läser alla dessa beskrivningar om hur sorgligt det är att vänta på ett adoptivbarn undrar jag om det  verkligen är så alla gånger.

Framför allt tror jag att man använder argumentet med barnlösa par i debatten för att lirka in mer känslospel och beskäftigt trycka på skuldknappar hos oss som accepterar kvinnans fria val.

Jag förstår absolut att det är jobbigt att stå i kö för att eventuellt få ett barn, men så fungerar det i naturen med. De kommer inte på beställning.  Personligen menar jag att det är bra att det finns ett överskott på presumtiva föräldrar, då ökar chansen för att hitta lämpliga adoptivföräldrar. Omvänta förjållandet vore mycket olyckligt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden För vems skull adopterar man ett barn?
  • Loriyana

Tja, jag tror att det allra bästa för barnet är att adopteras istället för aborteras. Men mamman måste komma först och hon kanske inte orkar gå igenom en hel graviditet bara för att ge upp sitt barn. En adoption kan vara väldigt givande för personen som adopterar bort (känslan att kunna ge sitt barn ett bra liv och göra ett annat par lyckligt) och givetvis också givande för paret som adopterar barnet. MEN det kan också vara fruktansvärt jobbigt och traumatiskt för mamman (och pappan). Abort åh andra sidan kan OCKSÅ vara otroligt traumatiskt och jobbigt och det finns många kvinnor som aldrig kommer över sin abort.

Det jag tycker är att en kvinna som inte vill ha sitt barn ska erbjudas adoption som ett realistiskt alternativ. Hon ska själv få välja om hon vill abortera eller adoptera. Oavsett vad hon väljer så tycker jag att hon ska få stöd och support genom processen. Ska vi ha fri abort i Sverige så borde vi också TA HAND om de kvinnor som faktiskt mår dåligt efteråt! Det görs på tok för lite för dessa kvinnor.

• Sarah f

Jag förstår vad du menar, men är inte alla kvinnor redan medvetna om att man kan föda barnet om man skulle orka med det? Det är inget som egentligen behöver erbjudas, lika lite som abort behöver erbjudas.
    Det är ju få kvinnor som kan sätta sitt liv på paus för en oönskad graviditet, även om man inte behåller barnet. Anledningen till aborten kan ju vara av vilken art som helst och tack och lov behöver man inte ange skäl för ingreppet.

• VirrigaVerna

Jag tycker inte att adoption överhuvudtaget är relevant i själva abortfrågan. Den är i sig helt fristående.
    Aborter finns eller bör finnas tillgängliga för de kvinnor som inte vill fortsätta en graviditet av någon anledning.

Adoption frågan är viktigt men utifrån ett annat perspektiv. Adopterar du så adopterar du därför att du vill bli förälder inte för att göra en "god gärning".

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Zaria
    VirrigaVerna skrev 2010-10-26 10:02:14 följande:
    Jag tycker inte att adoption överhuvudtaget är relevant i själva abortfrågan. Den är i sig helt fristående.
    Aborter finns eller bör finnas tillgängliga för de kvinnor som inte vill fortsätta en graviditet av någon anledning.

Adoption frågan är viktigt men utifrån ett annat perspektiv. Adopterar du så adopterar du därför att du vill bli förälder inte för att göra en "god gärning".
  • Zaria
    Zaria skrev 2010-10-26 15:38:56 följande:
    Oj glömde tummen upp också ?)
  • Loriyana
    Sarah f skrev 2010-10-26 08:27:36 följande:
    Jag förstår vad du menar, men är inte alla kvinnor redan medvetna om att man kan föda barnet om man skulle orka med det? Det är inget som egentligen behöver erbjudas, lika lite som abort behöver erbjudas.
    Det är ju få kvinnor som kan sätta sitt liv på paus för en oönskad graviditet, även om man inte behåller barnet. Anledningen till aborten kan ju vara av vilken art som helst och tack och lov behöver man inte ange skäl för ingreppet.
    Nej faktiskt inte. Många är totalt ovetandes om att man kan genomföra graviditeten och adoptera bort barnet. Och med ditt resonemang så borde man då sätta totalstopp för frågan "vill du göra abort?" när en kvinna får reda på att hon är gravid. För det borde de då redan veta att de kan...eller? Idag så frågar man OFTA kvinnan om hon vill abortera och redan då väcker man frågan i henne.

Jag blev gravid på Irland, det var en oväntad graviditet och min sambo var inte så glad över det hela. INGEN frågade mig om abort utan alla tog liksom för givet att jag skulle föda barnet. Abort är nämligen förbjudet på Irland. Det slog mig aldrig att jag kunde abortera, jag tänke inte ens tanken eftersom ingen frågade mig om det. Det var inte förrän jag flyttade tillbaka till Sverige som folk började fråga mig "men varför aborterade du inte om sambon inte ville bli pappa?". Så faktum är den att man ofta INTE tänker tanken på adoption eller abort om ingen berättar det för en.
  • Sarah f
    VirrigaVerna skrev 2010-10-26 10:02:14 följande:

Jag håller med, men argumentet dyker ständigt upp. Jag vill veta vad som får folk att resonera så.
  • Zaria
    Sarah f skrev 2010-10-26 20:14:25 följande:
    Jag håller med, men argumentet dyker ständigt upp. Jag vill veta vad som får folk att resonera så.
    Fast på sätt och vis kan jag förstå lite att folk resonerar så, ganska FÅ har kunskap om adoption och hur processen går till och att det faktiskt finns många fler som vill adoptera än vad det finns barn tillgängliga för adoption, samtidigt visar TV ofta länder med krig, där småbarn sitter ensamna någonstans, skadade och ensamna, då tror jag kanske får impulsen att "åh jag vill hjälpa det barnet" har man då noll koll på kriterierna för vilka barn man FÅR adoptera tror jag det kan bli lätt att folk tror att välden är full av föräldralösa stackars barn det bara är att hämta...vilket ju inte stämmer, dock är det min teori på varför många "vill göra en god gärning" och ta hand om de barnen.

Dock kan man ju göra mycket för de barnen om man vill, utan att för den sakens skull ta hem dem till Sverige, tex skänka pengar, bli fadder osv, men då är det oftast inte lika intressant i "välgörenshetsadoptanternas" ögon.
  • Sarah f
    Zaria skrev 2010-10-26 21:33:58 följande:
    Fast på sätt och vis kan jag förstå lite att folk resonerar så, ganska FÅ har kunskap om adoption och hur processen går till och att det faktiskt finns många fler som vill adoptera än vad det finns barn tillgängliga för adoption, samtidigt visar TV ofta länder med krig, där småbarn sitter ensamna någonstans, skadade och ensamna, då tror jag kanske får impulsen att "åh jag vill hjälpa det barnet" har man då noll koll på kriterierna för vilka barn man FÅR adoptera tror jag det kan bli lätt att folk tror att välden är full av föräldralösa stackars barn det bara är att hämta...vilket ju inte stämmer, dock är det min teori på varför många "vill göra en god gärning" och ta hand om de barnen.

Dock kan man ju göra mycket för de barnen om man vill, utan att för den sakens skull ta hem dem till Sverige, tex skänka pengar, bli fadder osv, men då är det oftast inte lika intressant i "välgörenshetsadoptanternas" ögon.
    Ja, det är lite romantiserat tänkande och känslor av att tycka synd om som ligger i botten. Det hjälper inte de som far illa vidare mycket.
  • VirrigaVerna
    Sarah f skrev 2010-10-26 20:14:25 följande:
    Jag vet att argumentet dyker upp hela tiden och jag tycker att det är ett lika konstigt resonemang kring det som när man hävdar att abortsökande kvinnor borde tänka på de som inte kan få barn.
    Abort har till syfte att avbryta en graviditet och är en möjlighet för de kvinnor som inte kan tänka sig fortsätta en graviditet oavsett om de vill behålla barnet eller adoptera bort det.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden För vems skull adopterar man ett barn?