• Jenny1

Flytt till annan kommun men låta barnen gå kvar på dagis/skolan?

Jag och min sambo funderar på att ställa oss i bostadskö för en 4/5:a i grannkommunen. I vår kommun finns nästan inga hyreslägenheter och vi bor i en 3:a med 3 barn...

Jag har två pojkar på 3 och 8 år, och jag vill inte byta skola för den äldsta, tror det skulle vara jobbigt för honom.
    Dessutom så vill inte deras pappa det (han bor redan i en annan kommun, men om vi skulle byta skola/dagis så får han åka en annan väg till jobbet - och det var tydligen jättejobbigt...)

Jag jobbar i den kommun vi bor i nu, så den sträckan kommer jag i alla fall att få köra varje dag. Det tar ca 30 min.
    Det är bara att hoppas att dagid/fritids/skola låter dom behålla platserna... men det borde dom väl få göra? Tänkte självklart fråga i god tid innan en ev. flytt.

Hur skulle ni gjort? Bo trångt, eller flytta till annan kommun? Nackdelen är ju såklart att barnen får pendla lite, men självklart ställer jag/vi upp och skjutsar och hämtar från kompisar!

• Svar på tråden Flytt till annan kommun men låta barnen gå kvar på dagis/skolan?
  • Shaun the sheep

Sånt där är så svårt! Min syster flyttade nyss till grannkommunen, men för att hennes son ska få gå kvar på dagis så var hon tvungen att stå skriven på deras gamla adress. Nya kommunen ville inte betala för dagisplats i annan kommun :/
    Men det är säkert olika, och säkert helt annorlunda när det gäller skola!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Jenny1
    Shaun the sheep skrev 2010-10-26 08:43:24 följande:
    Sånt där är så svårt! Min syster flyttade nyss till grannkommunen, men för att hennes son ska få gå kvar på dagis så var hon tvungen att stå skriven på deras gamla adress. Nya kommunen ville inte betala för dagisplats i annan kommun :/
    Men det är säkert olika, och säkert helt annorlunda när det gäller skola!
    Ok! Det låter som att jag ska kolla med dagis först...
  • Shaun the sheep
    Jenny1 skrev 2010-10-26 08:47:14 följande:
    Ok! Det låter som att jag ska kolla med dagis först...
    Ja, det kan nog vara en bra idé. Jag hoppas det löser sig för er! Det går ganska bra för min syster, eftersom dagiset bara ligger ungefär 20 minuter bort. Men det är klart, det krånglar ju ändå till en hel del när man inte kan vara skrivna på samma adress. Det är så att min systerson har väldigt svårt för att öppna sig för folk,
    det har tagit nästan 2 år för honom att lita på fröknarna på sitt dagis, och han har kanske en eller två barn som han leker lite med. Men både flytt och att byta dagis skulle vara katastrof för honom :/
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Mummy

Kolla vilka regler kommunen har. Som redan är sagts så betalas förskoleplatsen av kommunen och är man inte ens skriven i kommunen kan det bli svårt.

Men ring och hör redan nu, så vet du vad som gäller

• Jenny1

Ska kolla upp det. Funderar lite fram och tillbaka... undrar om det inte är ohållbart att barnen ska gå i skola i en annan kommun? Vad gör man när dom inte får gå på fritids längre?
    Men det gör ont i mammahjärtat av tanken att han måste byta skola...hur gör man det på smidigast sätt?

• Mandel

Fast i framtiden när barnen går i skolan och vill umgås med sina kompisar har era barn sina kompisar 30min bort i en annan stad. Ska de då även ha sina fritidsaktiviteter ihop med sina kompisar lär det bli massor av skjutsande.
    Jag tror inte de kommer att han några som helst problem att skaffa nya kompisar i er nya stad om ni flyttar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jenny1
    Mandel skrev 2010-10-26 10:49:26 följande:
    Fast i framtiden när barnen går i skolan och vill umgås med sina kompisar har era barn sina kompisar 30min bort i en annan stad. Ska de då även ha sina fritidsaktiviteter ihop med sina kompisar lär det bli massor av skjutsande.
    Jag tror inte de kommer att han några som helst problem att skaffa nya kompisar i er nya stad om ni flyttar.
    Hoppas inte det... Det känns mer och mer att om det blir flytt så får dom byta dagid och skola. Vill ju att dom ska ha kompisar på hemmaplan.
    Men han är en blyg och försiktig kille... så jag är rädd att det kommer bli jobbigt för honom.
  • Tizzan

Vi flyttade 4,5 mil och sonen står skriven här hos mig i nya kommunen. Hans pappa bor visserligen kvar i gamla, men som sagt är pojken skriven här.
    Hans skola ligger i gamla kommunen och där va det inga problem att han fick gå kvar! Så länge nya kommunen betalar till den skolan istället för sin egen kommuns skola ;) ring till båda kommunerna och prata om det.. Jag började med att prata med rektorn på den skolan han går och för henne fick han gärna stanna men nya kommunen måste gå med på det också..
    Nu är det däremot jobbigt för mig, för jag ska inte åt det hållet egentligen utan helt åt andra! Får åka ner med honom sen tillbaka och sen upp till jobbet.. Men men, de får gå.. Segt morgon och kväll bara.. Och dessutom en kostnad.. Fick köpa miljöbil hihihi!
    Lycka till!

• Mandel
    Jenny1 skrev 2010-10-26 10:51:55 följande:
    Hoppas inte det... Det känns mer och mer att om det blir flytt så får dom byta dagid och skola. Vill ju att dom ska ha kompisar på hemmaplan.
    Men han är en blyg och försiktig kille... så jag är rädd att det kommer bli jobbigt för honom.
    Om ni flyttar kommer det säkert att gå jättebra!
    Det gäller dock att du och pappan är starka och positiva så att inte barnen känner av era funderingar för då kanske de känner motvilja mot att flytta, men om ni alla hjälps åt så kan det bli ett riktigt spännande äventyr.
    En möjlighet att träffa massor av nya spännande kompisar och vuxna.
    Förbered barnen på egna rum då de får välja en möbel själva eller liknande. Då blir de postiva till flytten!

Lycka till!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Flytt till annan kommun men låta barnen gå kvar på dagis/skolan?