• Anonym (känsligt)

hjärtklappningar vid...

... orgasm?!
    Har försökt googla om detta men hittar absolut inget vettigt om det.
    Så ni som hört, läst eller kanske vet vad de beror på svara gärna.
    Ibland när jag e på väg för att få orgasm... Så kan jag få massa hjärtklappningar.. Och då vågar jag inte forts med sexet längre...
    Är de farligt på något sätt?
    Någon annan som upplevt så oxå?
    Har inga hjärtsjukdomar vad jag vet (är utredd av andra orsaker).

• Svar på tråden hjärtklappningar vid...
  • Aprilbarn1

Jag är snart färdig sjuksköterska och jag kan på mig en kvalifiserad gissning! När man blir upphetsad frisläpps så himla mycket adrenalin i kroppen, detta kan påverka hjärtat eftersom så mycket blod ska tillbaka till hjärtat (eftersom kärlen drar ihop sig och höjer trycket). Är inte säker på om det beror på detta men skulle inte tro att detta skulle vara farligt på något sätt. Ett vanligt friskt hjärta slår dubbelt några ggr om dygnet utan att man ens känner av det och detta är fullständigt normalt! Är du väldigt orolig ska du såklart ringa en läkare eller vårdcentralen! Hoppas jag förklarade på ett vettigt sätt? :)

• Aprilbarn1

Kan tillägga att hjärtklappningen i sig inte är farligt sålänge du inte mår dåligt av det eller får yrsel.. Det är orsaken till hjärtklappningen som är det riskfyllda och i ditt fall är det ett enormt påslag av hormoner vid just sex. För du känner inte av det annars?

• Anonym (känsligt)

Har ju mkt hjärtklappning annars oxå... Men att de blir så intensivt just då ibland! Inte alltid!

• Anonym (Apple)
    Aprilbarn1 skrev 2010-10-26 19:50:12 följande:
    Hur mår du av hjärtklappningen? Ingen yrsel?
    Lite OT, men..
    Jag lider av dubbelslag och "paus" mellan slag. Detta är något som läkare har konstaterat, dock utan EKG?
    Men jag tycker att jag har blivit tröttare de senaste åren, och jag får plötslig yrsel ibland (senast igår)
    Jag har stressat mycket och länge, kan det bero på det? Tycker också att jag blir andfådd vid minsta ansträngning och jag har alltid hög puls, även i vila.. Bör jag kolla upp det? Tänker mer att jag har dålig kondis..
  • Aprilbarn1

Det kan absolut bero på stress, men jag tycker att du ska kolla upp det! Det är inte kul att inte veta vad som orsakar detta! Även om det inte är något farligt vill man ju veta! Ring vårdcentralen imorn och begär ett EKG..bums!!

• Anonym (känsligt)
    Aprilbarn1 skrev 2010-10-26 19:50:12 följande:
    Hur mår du av hjärtklappningen? Ingen yrsel?
    nej har inga andra symptom än hjärtklappningrna. Lider av en känslig sinusknuta "bara" så är väl en av dom har lättare att få hjärtklappnngar typ..
  • Anonym (Anonym)

Upplever sedan ett par år samma sa. Hjärtat slår väldigt hårt och oregelbundet efter orgsam. Brukar lägga sig efter cirka 30 sekunder men väldigt obehagligt när det händer. Vågar knappt ha sex längre?

• Yasmin Jax

Jag får alltid sjukt hög puls vid orgasm. Och det får jag oavsett om jag är aktiv. Eller ligger ganska stilla där och då. 
    Själva pulshöjningen känns dock aldrig obehaglig på något sätt.
    Egentligen tvärtom😊

• FtS70
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-15 09:19:11 följande:

Upplever sedan ett par år samma sa. Hjärtat slår väldigt hårt och oregelbundet efter orgsam. Brukar lägga sig efter cirka 30 sekunder men väldigt obehagligt när det händer. Vågar knappt ha sex längre?

Mät din puls nästa gång, om du har möjlighet. Ett samtal till primärvården är definitivt också att rekommendera.
Svar på tråden hjärtklappningar vid...