• Leiben

Panikhjälp - stickad uppläggning för ärmar!

Jag ska på stickkurs idag och det är sista tillfället då vi ska sy ihop vårt alster. det betyder att jag måste hinna sticka klart styckena innan vilket jag inte hinner om jag inet får hjälp nu.

Jag vet inte hur man liksom stickar upp nya maskor för ärmen. HAr gjort det en gång men minns inte alls. MAn gör en halv rät maska va och lämnar den liksom i mitten på något sätt och sen ska man in och fång upp nåt men gud jag har ingen aning. Någon som vet och som dessutom kan förklara bra?

Tack tack på förhand!

• Svar på tråden Panikhjälp - stickad uppläggning för ärmar!
  • Leiben

tack  vad gulligt men det där är vanlig uppläggning va? och sedan omslag vilket jag aldrig har gjort. det är inte de jag menar. jag har stickat själva mag- och bröstpartiet och ska nu bara öka på ena sidan för ena ärmen som en av "takbjälkarna" på ett T. Som en t-shirt men i ett end stycka och jag ska göra en ärm. hänger du med? man ska liksom sticka upp dem.

• Halkatla

Då ska du alltså leta efter 'ökningar'. Ska det vara en mjuk övergång till ärmen, så att den blir några maskor bredare för varje varv, eller ska det verkligen se ut som ett skarpt T, där du vill öka med typ 30 maskor på en gång?

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Leiben
    Halkatla skrev 2010-10-26 13:16:20 följande:
    Då ska du alltså leta efter 'ökningar'. Ska det vara en mjuk övergång till ärmen, så att den blir några maskor bredare för varje varv, eller ska det verkligen se ut som ett skarpt T, där du vill öka med typ 30 maskor på en gång?
    skarp med flera maskor på en gång. har försökt leta på öka men hittar inte just det jag leta efter :(
  • Halkatla

Du ska alltså sticka en rät maska, men istället för att dra ut den så tar du den nya öglan, vrider den ett halvt varv, och lägger upp den så att den hamnar på den vänstra stickan, bredvid den du just började sticka i. Och sedan gör du samma sak igen och igen tills du har så många maskor du behöver.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Leiben
    Halkatla skrev 2010-10-26 13:43:23 följande:

Du ska alltså sticka en rät maska, men istället för att dra ut den så tar du den nya öglan, vrider den ett halvt varv, och lägger upp den så att den hamnar på den vänstra stickan, bredvid den du just började sticka i. Och sedan gör du samma sak igen och igen tills du har så många maskor du behöver.

ska testa. ingen i garnbutiken kunde ens hjälpa mig :(

frågan är om jag måste göra så eller om man kan lägga upp på ett enklare sätt och resultatet blir densamma. Alla andra visar just det där när de liksom använder handen.
  • Halkatla

Shit. Jag skulle kunna visa om jag hade dig bredvid mig, men att förklara med ord är ju hopplöst...

• Leiben
    Halkatla skrev 2010-10-26 16:08:48 följande:
    Shit. Jag skulle kunna visa om jag hade dig bredvid mig, men att förklara med ord är ju hopplöst...
    jag vet! ska bara dricka mitt kaffe och sedan ska jag prova enligt dina ord :)
  • Leiben

nä jag ger upp!

fattar fram till "ta den nya öglan och vrid den..."

jag ger upp

tack iaf för ditt engageman!

• Halkatla

Har du ingen granntant du kan plinga på hos och fråga?

• Leiben
    Halkatla skrev 2010-10-26 16:23:30 följande:
    Har du ingen granntant du kan plinga på hos och fråga?
    bara en nyinflyttad 18-årig yngling som just nu sitter och spelar gura och sjunger. tror inte han vet så mycket om stickning tyvärr. äh, jag får fråga på kursen senare. det byter att jag inet hinner sticka klart  allt och dessutom lära mig sy ihop delarna men vad gör det? du finns ju här :)

så kursledaren får visa mig stickad uppläggning och du hur jag syr sen. bra va! ;)
  • Halkatla

Det är faktiskt betydligt lättare att sy ihop än att lägga upp... Om än tråkigare.

Svar på tråden Panikhjälp - stickad uppläggning för ärmar!