• JWM

När får man sätta upp ljusslingan ute?

Grannen som är en äldre farbror har satt upp sin utebelysning av typ
    ljusslinga lindad runt altanräcke och en stolpe.

Tycker det lyser fint i mörkret men många gillar det inte.

När "får" man sätta upp ljusslingor ute??

Vågar man sig på att sätta upp belysningen i helgen?

---

Nä det är inget "amerikablink" och 10000 lampor vi talar om här utan bara en stilla
    belysning för att mota bort mörkret från husknuten

• Svar på tråden När får man sätta upp ljusslingan ute?
  • hysteria

Jag tycker nog man kan hålla sig till 1:a advent ialla fall.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • skorpionen80

Man brukar sätta upp julljustakar etc första advent.

• Diablo

Håller med, första advent åker ljusslingorna upp här hemma!

Har man tur behöver man inget vett!
  • SilverEmma

Här i byn finns vissa som har slingor året runt...bara för att det är fint. Det stör mig inte det minsta. Vi sätter upp våra SENAST 1:a december...vill njuta av dem länge!

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Halkatla

Första advent är det som gäller. Tills dess får man stå ut med mörkret. Man ska väl ha något att se fram emot! Flört

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • FruSen

En följdfråga då - när "får" man ta vort ljusslingan? Ska den bort samtidigt som gran och övrigt julpynt åker ut?

• Tecken
    FruSen skrev 2010-10-26 12:57:27 följande:
    En följdfråga då - när "får" man ta vort ljusslingan? Ska den bort samtidigt som gran och övrigt julpynt åker ut?
    Vår ljusslinga på balkongen (vitt fast sken + "granbarr") fick sitta kvar till mars i år. Det var så kallt så den frös fast... Vi hade den dock bara tänd t.o.m. mitten på januari.
  • crazy mom

Jag tycker inte att ljusslinga är samma som adventsljusstakar. Många köpcenter kommer dra igång sina inom kort. Skapa en tradition och släng upp den 1 nov =) 
    Våga våga våga!!! =)

• FruSen
    Tecken skrev 2010-10-26 12:58:52 följande:
    Vår ljusslinga på balkongen (vitt fast sken + "granbarr") fick sitta kvar till mars i år. Det var så kallt så den frös fast... Vi hade den dock bara tänd t.o.m. mitten på januari.
    Jag ahr en slinga (ej "granbarr", bara små ljusdioder) på min inglasade balkong som sitter uppe året om. Men den är inte tänd ännu. Tror jag slutade tända den i januari och tyckte att det blev SÅ mörkt ute på balkongen! Nu börjar det bli mörkt igen, och jag vill tända den snart. Men än känns det nog lite för tidigt.
  • kmn2
    FruSen skrev 2010-10-26 12:57:27 följande:
    Jag anser att den skall bort tjugondagknut.
    Visst är det mysigt med alla ljusslingor, men det förlorar lite av sin charm om de sitter uppe hela vintern.
  • Halkatla
    crazy mom skrev 2010-10-26 13:00:11 följande:
    Jag tycker inte att ljusslinga är samma som adventsljusstakar. Många köpcenter kommer dra igång sina inom kort. Skapa en tradition och släng upp den 1 nov =) 
    Våga våga våga!!! =)
    De förstör ju totalt julkänslan, dessa hemska butiker! Innan advent hinner man ju bli urless på allt vad ljus, tomtar och glitter heter!
    kmn2 skrev 2010-10-26 13:18:53 följande:
    Visst är det mysigt med alla ljusslingor, men det förlorar lite av sin charm om de sitter uppe hela vintern.
    Håller helt med!
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Tecken
    kmn2 skrev 2010-10-26 13:18:53 följande:
    Då kan du komma hit och knäcka loss min ljusslinga på tjugondagknut. Välkommen
  • Plommonben

För mig är inte ljusslinga = julpynt, utan något man har uppe för att lysa upp den långa och mörka årstiden. Visst finns det vissa slingor som även jag förknippar med jul (typ flerfärgade blinkande historier) men de "vanliga" tycker jag man kan ha framme långt innan julpyntet och långt efter julpyntet med för den delen

Om du tycker att det är mörkt ute tycker jag absolut att du kan hänga upp ljusslingan!

• Halkatla
    Tecken skrev 2010-10-26 13:24:06 följande:
    Då kan du komma hit och knäcka loss min ljusslinga på tjugondagknut. Välkommen
    Jag kommer gärna och drar ur kontakten. Det brukar räcka. Flört
  • IsDimma

En ljusslinga eller två så som ts pratar om är trevligt att se när det börjar bli mörkt. Och jag tycker gott att den sen kan sitta uppe tills det börjar bli ljust framåt våren igen. Varför göra vintern mörkare än vad den måste vara?

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Tecken
    Halkatla skrev 2010-10-26 14:47:27 följande:
    Jag kommer gärna och drar ur kontakten. Det brukar räcka. Flört
    Jag har den ju inte tänd efter mitten på januari (se inlägg 7). Dra ut sladden klarar jag heeelt själv *duktig kicka*
  • Halkatla
    Tecken skrev 2010-10-26 15:16:35 följande:
    Jag har den ju inte tänd efter mitten på januari (se inlägg 7). Dra ut sladden klarar jag heeelt själv *duktig kicka*
    Söta tofsar har du också!
Svar på tråden När får man sätta upp ljusslingan ute?