• Anonym (frågande)

Hur mycket är lagom att ge i bensinpengar?

Min sambo åker med en på hans jobb till jobbet på morgonen. Det blir bara några minuter extra för killen som kör att hämta min sambo, sedan tar det ungefär 5 min till jobbet så det är inte så lång väg.
    Killen vill verkligen inte ha bensinpengar men det ser vi som en självklarhet att ge och tänker ge ändå. Frågan är hur mycket man ska ge? Han har åkt med honom en månad nu och vi tänkte ge pengarna snart. Vad skulle ni gett? Obestämd

• Svar på tråden Hur mycket är lagom att ge i bensinpengar?
  • Anonym

jag hade inte heller begärt besinpengar om man ändå ska åt samma håll. Tycker det är ganska löjligt att hålla på med bensinpengar, slitage på bilen och skit. Så jag förstår killen:) jag skulle nog hellre uppskatta en god flaska vin, biobiljett eller en nice middag:)
    men det är svårt det där, jag vet att jag är ensam om detta med samåkning, att inte be om bensinpengar OM jag ändå ska till samma jobb som medpassageraren.

• Sixtenssons

Hm ja försök räkna ut milantalet & räkna sen bensin kostand & lite extra för slitage.. För inom reseersättning räknas ju både bensin & slitage in.

Kanke vill denna inte ha pengar men att ni kan ge något annat som kommer upp i summan ni kommit fram till..
    En biokväll? Ost & vin ellr ja nåt..

• Sixtenssons
    Anonym skrev 2010-10-26 13:48:43 följande:
    jag hade inte heller begärt besinpengar om man ändå ska åt samma håll. Tycker det är ganska löjligt att hålla på med bensinpengar, slitage på bilen och skit. Så jag förstår killen:) jag skulle nog hellre uppskatta en god flaska vin, biobiljett eller en nice middag:)
    men det är svårt det där, jag vet att jag är ensam om detta med samåkning, att inte be om bensinpengar OM jag ändå ska till samma jobb som medpassageraren.
  • Spanjoren

I det här fallet tycker jag Sixtensson har rätt. I andra fall brukar jag höfta förbrukningen och se till att jag ger mer än så, minst 25% mer iaf.

C´est la vie pero no se la toque
  • Pirum

Svårt det där.

Om de tankar på vägen kanske din man kan betala? Det är oftast enklare att ta emot när någon säger "jag går in och betalar" än att hålla på räkna ut och betala månadsvis.

Annars kanske man kan argumentera utifrån att din man faktiskt sparar (genoma tt inte åka kollektivit eller köra själv) på en lösning som gör chauffören mindre flexibel och att det är rimligt att de båda sparar pengar på det åtminstone.

• snillis

Halva den faktiska bensinkostnaden plus lite extra för slitage.

• Anonym

slitage?? för att en annan person sliter på ett säte? löjligt tycker jag. och snålt. och JA jag har bil

• Anonym (frågande)

Tack för era svar. Alla tycker olika,....så svårt det är

• superanna
    Anonym skrev 2010-10-26 14:04:19 följande:
    slitage?? för att en annan person sliter på ett säte? löjligt tycker jag. och snålt. och JA jag har bil
    Ha ha ha.. du skojar va.. Slitage är ju för att bilens motor slits o bilen sjunker i värde för varje mil.. Den kostnaden är ofta större än bensinkostnaden per mil!
  • snillis
    Anonym skrev 2010-10-26 14:04:19 följande:
    Eh..........fattar du hur mycket en bil slits när man kör?
    Alla delar i motorn slits och behöver bytas ut med jämna mellanrum.
    Fläktremmar, tändstift etc.
    För att inte tala om däcken.

Det är SJÄLVKLART att man betalar lite extra för slitage. Annars är man snål och kan köra egen bil!
  • Anonym
    superanna skrev 2010-10-26 14:17:11 följande:
    Ha ha ha.. du skojar va.. Slitage är ju för att bilens motor slits o bilen sjunker i värde för varje mil.. Den kostnaden är ofta större än bensinkostnaden per mil!
    jo men för mig går det inte ihop att en annan person ska vara med och betala för det. jag som ägare sliter ju ändå på bilen och så mycket mer slitage och minskning av värde om en extra person sitter där, kan det ju knappast bli. Är det värre att en okänd person sitter där/kollega än att min sambo sitter där om jag kör honom till jobbet? jag ser inte skillnanden och jag har svårt för småaktiga människor som ens tänker på sådana här saker. jeeeez vad tråkig inställning!
  • snillis
    Anonym skrev 2010-10-26 14:20:27 följande:
    jo men för mig går det inte ihop att en annan person ska vara med och betala för det. jag som ägare sliter ju ändå på bilen och så mycket mer slitage och minskning av värde om en extra person sitter där, kan det ju knappast bli. Är det värre att en okänd person sitter där/kollega än att min sambo sitter där om jag kör honom till jobbet? jag ser inte skillnanden och jag har svårt för småaktiga människor som ens tänker på sådana här saker. jeeeez vad tråkig inställning!
    Men det är ju liksom det som är grejen med att samåka - att man delar på kostnaderna. De faktiska kostnaderna.
  • Anonym
    snillis skrev 2010-10-26 14:19:22 följande:
    Eh..........fattar du hur mycket en bil slits när man kör?
    Alla delar i motorn slits och behöver bytas ut med jämna mellanrum.
    Fläktremmar, tändstift etc.
    För att inte tala om däcken.

Det är SJÄLVKLART att man betalar lite extra för slitage. Annars är man snål och kan köra egen bil!
    jo men som jag precis skrev, jag sliter ju ändå på min bil om jag väljer att köra till jobbet. Om en till person ska vara med och slita på bilen och han betalar mig några hundra, stoppar jag ju ändå det rakt i fickan och inte går det direkt till utbytning av däck precis.
    nej, jag förstår det inte.
  • Anonym
    snillis skrev 2010-10-26 14:21:34 följande:
    Men det är ju liksom det som är grejen med att samåka - att man delar på kostnaderna. De faktiska kostnaderna.
    förutom att personen i fråga inte vill ha pengar. jag hade inte heller bett om pengar om en person vill åka med mig till samma jobb. samma sträcka som jag ändå skulle åka
  • Anonym (Räkna)

Hade jag varit du, så hade jag försökt räkna ut ungefärligt antal mil/månad. Beräknat 18kr/mil i ersättning. Och så köpt något fint för ungefär den summan. En egenkomponerad fruktkorg? Trisslotter? Biobiljetter? Blommor?

Jag förstår att skjuts-killen inte vill ha reda pengar, men lite uppskattning tackar han nog inte nej till

• Anonym (Presentkort)

Jag tycker ni ger killen presentkort på bensin alt. tankar upp ägarens bil en gång varje månad,... vem vill ha en fruktkorg i månaden...?

• kentafinell

Håller med ovanstående. Om ni svänger in på en mack på väg till eller från jobbet, säg att Jag betalar soppan den här gången för att jag får åka. Så, då var det pröjsat för ett bra tag framööver.

Svar på tråden Hur mycket är lagom att ge i bensinpengar?