• Nissa

Koffeinabstinent bebis?!?

Är nu i 14 veckan och försöker lägga av med kaffet... har lyckats komma ner till en kopp om dagen och enligt alla kostråd skall ju det vara ok.

Men så började jag fundera... den här sista koppen om dagen verkar vara lögn att bli av med, känner mig hängig och får en sån f*rbannad huvudvärk framåt lunch!

Bebis i magen får ju ungefär lika stor koffeindos som jag, om jag nu fortsätter dricka kaffe en gång om dan fram till förlossningen får bebis samma abstinens som jag när den kommer ut och inte får den dosen längre?

Ren självbevrelsedrift säger ju isåfall att man borde lagt av i god tid innan förlossningen isåfall så man inte behöver ha en koffeinabstinent bebis det första man har..... För att inte tala om vad synd det är för bebis....

Är det nån som vet något om detta? Är jag helt ute och cyklar?  

• Svar på tråden Koffeinabstinent bebis?!?
  • Birgitta2

Nu är det i och för sig 25 år sen jag väntade barn. Men jag ändrade inte alls på min livsstil. Det bästa man kunde göra "var att leva som vanligt". För mycket sötvattensfisk var det enda de varnade för.  Jag vet inte om mina barn reagerade på koffein, men nog drack jag mina fyra koppar kaffe om dagen. Och de verkade fullt normala. Dottern sov hela nätterna från 3 veckors ålder. Sonen var mer "normal" och ville ha mat 2 ggr per natt i början.

• kmn2

Men ta det lungt!
    Drick din kopp kaffe utan dåligt samvete.
    Din bebis kommer inte födas med abstinens.

• oceanney

Lustigt att du skriver detta just nu för jag har funderat mycket på det de senaste dagarna. Jag är i vecka 25 och också nere på en liten kopp på morgonen. Även om koffeindosen är minimal är det dock ett beroende och jag skulle som alla andra få huvudvärk och andra abstinensymptom etc om jag slutade. Så vad skulle inte en liten bebis få då? Tror inte det är någon fara för bebisen men jag får ändå lite dåligt samvete över att man ger en bebis ett beroende redan i magen. Och vad ur abstinenssynpunkt när man slutar amma? Etc... 

• ramsylina

fast det där med abstinens är ju väldigt individuellt. jag har då aldrig fått kaffeabstinens och inte heller har jag känt mig särskilt pigg nån gång pga kaffe. samma för min man, vi kan ta en kopp kaffe precis innan läggdags utan att det rör nån av oss. så det är ju inte säkert att bebisen ens är koffeinberoende bara för att mamman är det, det är ju två olika individer...

• oceanney
    ramsylina skrev 2010-10-27 23:14:06 följande:
    fast det där med abstinens är ju väldigt individuellt. jag har då aldrig fått kaffeabstinens och inte heller har jag känt mig särskilt pigg nån gång pga kaffe. samma för min man, vi kan ta en kopp kaffe precis innan läggdags utan att det rör nån av oss. så det är ju inte säkert att bebisen ens är koffeinberoende bara för att mamman är det, det är ju två olika individer...
    Sant! Kanske ska tillägga att både jag och min sambo får huvudvärk om vi inte dricker kaffe, vi har båda fått kämpa med att sluta röka etc. Jag blir verkligen fysiskt beroende av all typ av stimulantia. Min far är likadan så jag gissar att det finns en genetisk komponent, dock inte min mor, så visst är det individuellt.
  • Taryn

Drack kaffe genom hela graviditeten och bebis madde prima.

• Nissa

Skönt att se att nån mer än jag funderat på samma sak. För mig är namligen abstinesen rätt besvärlig..

Antar att det är lite graviditetsnojjor men jag ville ändå dela mina funderingar

• Mellanmjölkens land

Tror inte det är så mycket koffein i en kopp att Bebis riskerar någon större abstinens. Vad du kan göra är ju att gradvis trappa ner. Du är nere på 1 kopp redan. Gå ner till 3/4 kopp i några veckor, sen 1/2 kopp, 1/4 kopp och sen inget tills du känner att abstinensen försvinner. Om du kan tänka dig te istället så har det mindre koffein i sig men man har ändå något varmt att dricka

Svar på tråden Koffeinabstinent bebis?!?