• ananda74

Du som använt röd henna i håret, hjälp mig!

Du som använt röd henna i håret - kan du hjälpa mig med lite frågor? Jag har en kompis som nu fägat håret med koppar-röd henna och det ser jättefint ut, verkligen naturligt. Men min fråga är: är henna en toning eller färgning? Försvinner det snabbt som en toning eller måste det växa ut som en färgning? Gör det skada i håret ungefär som en färgning eller gör det gott som en toning/inpackning? Hur tyckte du ditt hår förändrades efter att du färgat det med henna? Jag har väldigt torrt hår så jag vill ju inte gärna att det ska torka ut det ännu mer.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Du som använt röd henna i håret, hjälp mig!
  • Magrat

Henna är en permanent färg som möjligen kan mattas av en aning med åren men aldrig försvinner helt (såvida man inte gör en s.k. hennagloss).

Henna (Lawsonia inermis) kan bara bli rött. Finns det olika nyanser av den färg som är använd finns det annat iblandat. Finns det t.ex. "brun henna" så är det troligen henna och indigo (eller något annat, mer suspekt).

Generellt vårdar henna håret, men det kan upplevas som aningens torrare efteråt. Det motverkas dock lätt med oljeinpackning. De flesta som hennar håret gör det av två orsaker, för att få färgen och för att få den vårdande effekten. För mig

Henna sägs förstora hårstrået, dvs det blir en anings porösare, därför ska man inte permanenta ett hår som hennats. Man ska heller aldrig färga om ett hennat hår med ett metallbaserat hårfärg, detta kan lösa upp hårstråna. En annan effekt som många lockiga personer upplevt är att lockarna minskar.

Läs mer på Henna for Hair.
    Eller The Henna Page.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Magrat
    Magrat skrev 2010-10-26 17:34:58 följande:
    Henna är en permanent färg som möjligen kan mattas av en aning med åren men aldrig försvinner helt (såvida man inte gör en s.k. hennagloss).

Henna (Lawsonia inermis) kan bara bli rött. Finns det olika nyanser av den färg som är använd finns det annat iblandat. Finns det t.ex. "brun henna" så är det troligen henna och indigo (eller något annat, mer suspekt).

Generellt vårdar henna håret, men det kan upplevas som aningens torrare efteråt. Det motverkas dock lätt med oljeinpackning. De flesta som hennar håret gör det av två orsaker, för att få färgen och för att få den vårdande effekten. För mig

Henna sägs förstora hårstrået, dvs det blir en anings porösare, därför ska man inte permanenta ett hår som hennats. Man ska heller aldrig färga om ett hennat hår med ett metallbaserat hårfärg, detta kan lösa upp hårstråna. En annan effekt som många lockiga personer upplevt är att lockarna minskar.

Läs mer på Henna for Hair.
    Eller The Henna Page.
    Ursäkta, tryckte på posta innan jag skrivit färdigt meningen i mitten.
    "För mig är det färgen som är intressant, jag tycker inte mitt hårs kvalitet ändras märkbart om jag hennar eller inte."
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • ananda74

Tusen tack för svaret! Jag ska genast gå in på sidorna o kolla.

Svar på tråden Du som använt röd henna i håret, hjälp mig!