• Sophiebysophie

Konstaterad uvi, men har jätte ont i ryggen, axlarna o nacken..

Började känna av igår att jag hade UVI (urinvägsinfektion) på G, gjorde skit ont när jag kissade på morgonen. Men jag jobbade osv så jag hade inte tid att gå till läkaren, så jag gick idag.
    Jag hade blod, positiv nitrit och vita blodkroppar i urinen, läkarn sa att jag åkt på en rejäl urinvägsinfektion, att det va uvi va jag inte tveksam till.
    Jag nämnde för henne också att jag hade ont i ena sidan av ryggen nedtill, men hon sa inget om det.

Det började igår eftermiddag, har skit ont i vänstra sidan i nedre delen av ryggen, och så har jag även jätte ont i axlarna och nacken, men det kanske beror på att jag spänner mig för jag har ont i ryggen.
    Smörjer på med Voltaren Jel men tycker inte det hjälper nått direkt.

Har fått pencellin nu, så hoppas det ger med sig.

Men får man ont i ryggen av urinvägsinfektion?

• Svar på tråden Konstaterad uvi, men har jätte ont i ryggen, axlarna o nacken..
  • Surftjejen

Urinvägsinfektion och njurproblem kan ha med varandra att göra. Njurarna sitter på höger och vänster sida mitt på ryggen. Jag tycker att du ska kontakta sjukvården igen om du fortsätter att ha ont i ryggen och be dem kolla dina njurar.

• Aprilbarn1

Jag är snart färdig sjuksköterska så jag kanske kan försöka mig på ett vettigt svar.. Blir du inte bra av två dagars penicillin så kan du ha fått fel (ett som är ineffektivt mot just den bakterien du har) och måste byta preparat. Tog de någon odling av urinen? Att man har lite ont över njurarna (som sitter på undersidan av ryggen till) kan vara ett vanligt symtom vid uvi. Om det gör ondare (rejält ont) över njurtrakten ska du omedelbart kontakta sjukvården eftersom en en uvi kan gå över i en pyleonefyrit (njurbäckeninflammation). Du ska även kontakta sjukvård om du får hög feber. Hoppas du är nöjd med svaret! Lycka till och hoppas att penicillinet hjälper!

• Aprilbarn1

Kan också tillägga att, pröva att dunka lite lätt över njurtrakten. Gör det ont då? Vid en njurpåverkan kan man vara lite "dunköm" över ryggen.

• Konsument

Ja då kan man ju undra varför kan de inte se VILKEN bakterie det är? Är ju onödigt att vräka i sig penicillin i onödan.
    För min del förstår jag inte alls att om man FFG har UVI-besvär i hög ålder att de bara på VC tar chlamydiaprov och inte UVI? Det första hade jag inte och har nu penicillin att hämta ut.
    Har ont bl a vänster sida nedtill i buken idag o trängningar kvar, men det onda har minskat(ätit torkade tranbär etc). Kan ju bero på IBS etc.
    Och hur ofta det ändå går över av sig självt, det är ju inte lätt att veta.

• Sweetie 84
    Konsument skrev 2011-11-25 11:02:53 följande:
    Ja då kan man ju undra varför kan de inte se VILKEN bakterie det är? Är ju onödigt att vräka i sig penicillin i onödan.
    För min del förstår jag inte alls att om man FFG har UVI-besvär i hög ålder att de bara på VC tar chlamydiaprov och inte UVI? Det första hade jag inte och har nu penicillin att hämta ut.
    Har ont bl a vänster sida nedtill i buken idag o trängningar kvar, men det onda har minskat(ätit torkade tranbär etc). Kan ju bero på IBS etc.
    Och hur ofta det ändå går över av sig självt, det är ju inte lätt att veta.

Det tar längre tid att undersäka exakt vilken bakterie det är.

Ja man kan ha on i ryggen vid UVI.   
Svar på tråden Konstaterad uvi, men har jätte ont i ryggen, axlarna o nacken..