• wellah

Föra pengar från Nordea till föreningssparbanken!

Har problem med en traderakund som påstår att det inte går att föra över pengar från Nordea till sparbanken. Är det något speciellt man måste göra, tex lägga till nollor eller liknande? ett sparbankenkonto har ju 5 siffror i clearingen och sedan 9 siffror i kontonumret!

tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Föra pengar från Nordea till föreningssparbanken!
  • bambigirl

Jag vet inte heller vad problemet är. Skulle föra över pengar från nordea till fsb, men får tiilbaka dem! *arg* Man ska lägga till nollor så att numret blir 15 siffror långt, men det går ändå inte. Själv kan jag lösa det genom att ta ut kontanter och ge tjejen i handen, men hur ni ska lösa det vet jag inte...

• Pink Muffin

Joo, det går!! Jag har gjort det, men man ser ju inte pengarna på en gång på kontot!!

• Fru Indosaurie

Jo det går.
    När man försöker föra över pengar så står det om man har gjort fel. Och då kan man trycka upp en hjälpruta där det står exakt hur man ska göra beroende på vilken bank man ska föra över till.
    Det är något om att fylla på ett antal siffror mellan clearingnummer och kontonr.

• wellah

ojoj svårt för mig att förklara för köparen... men tack för hjälpen, det var som jag misstänkte.... ska ta mig sjutton öppna plusgirokonto tror jag.... det verkar ju alla klara av *skratt*

• Fru Indosaurie

Nu blev det lite sånt som inte behövs men ;) Utdrag från nordeas hemsida:

Gör så här:
    Mottagarregister - Om du ska föra över pengar till en mottagare som finns i mottagarregistret väljer du direkt i listan "Välj mottagare". Då fylls uppgifter om bank och kontonummer i automatiskt. Om mottagaren inte finns med i listan skriver du själv in uppgifter om bank och kontonummer. Vill du att uppgifterna ska sparas kryssar du i rutan "Spara mottagare". När du kryssar i rutan får du upp ett nytt inmatningsfält där du anger en "Egen benämning" för mottagaren (max 35 tecken). Uppgifterna läggs till i mottagarregistret och du kan enkelt välja mottagaren i listan nästa gång. I listan syns mottagande bank och det du anger som egen benämning.
    Till bank - Välj mottagande bank i rullmenyn.
    Kontonummer - Skriv in det kontonummer du vill föra pengar till, clearingnummer och kontonummer, totalt 11 siffror.
    Om kontot finns hos någon av följande banker ska dock kontonumret anges på särskilt sätt:
    SVENSKA HANDELSBANKEN - Ange 1160 och därefter kontonumret som normalt är 9 siffror. Om kontonumret har färre siffror, fyll på med nollor i början av kontonumret.

FÖRENINGSSPARBANKEN - Om clearingnumret börjar på 8 anger du det femsiffriga clearingnumret och därefter kontonummer, totalt 15 siffror. Ange inga streck (-) eller punkter (.) i clearingnummer eller i kontonummer. Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret. Om clearingnumret börjar på 7 anger du totalt 11 siffror.

SPARBANKEN FINN, SPARBANKEN GRIPEN, SVERIGES RIKSBANK, DEN DANSKE BANK - Ange clearingnummer och därefter kontonummer som är 10 siffror. Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

ANDRA SPARBANKER - Om du vill föra pengar till andra sparbanker än de som finns i listan, använd Föreningssparbanken enligt ovan.

PlusGirot - Ange clearingnummer och därefter kontonummer som är 10 siffror. Om kontonumret har färre siffror fyller du på med nollor mellan clearingnumret och kontonumret.

Meddelande - Skriv in ett meddelande på max 12 tecken. Meddelandet syns enbart på eget kontoutdrag och på mottagarens kontoutdrag i Nordea, PlusGirot, Handelsbanken, Skandiabanken, SEB, ICA Bank, Ikanobanken och Länsförsäkringar Bank.
    Belopp - Skriv in det belopp du vill föra över. Om kontot är i EUR (euroficka) kan du välja valuta, SEK eller EUR, vid överföring till konto i Nordea. Växling sker automatiskt när du flyttar mellan konton i olika valutor. Till annan bank är endast överföring i SEK möjlig.
    Betalningsdag - Ange vilken dag du vill att överföringen ska utföras. Om du anger datum kan du göra det med eller utan bindestreck som skiljetecken, t ex 02-04-18 eller 020418. Om du lämnar fältet tomt väljs automatiskt dagens datum. Överföringen görs då i samma ögonblick som du får bekräftelse av banken. Överföringar som läggs med datum framåt i tiden utförs på bankdagar (normalt måndag till fredag) mellan kl. 00.05-01.00. Om du väljer ett datum som inte är en bankdag, ändrar vi automatiskt till närmast föregående bankdag. Du kan registrera överföringar som ska utföras i år och under nästa år.
    Belastningskonto - Välj i rullmenyn det konto du vill föra pengar ifrån. Observera att det kan finnas speciella uttagsvillkor för vissa konton. Om du är osäker på vad som gäller för det konto som du vill föra pengar ifrån, så finns information om de olika kontotyperna under Konton / Ansök i vänstermenyn.

Överföring - inmatningskontroll
    För att underlätta för dig och för att minska risken för felaktiga överföringar, kontrollerar banken alltid att du skrivit in ett giltligt kontonummer. Det är viktigt att du själv kontrollerar att de uppgifter du skrivit in stämmer. Om uppgifterna är felaktiga kan pengarna skickas till fel kontohavare.

Observera! Betalningsdagen har ändrats och rödmarkerats om du valt ett datum för överföringen som inte är en bankdag.

Överföring - bekräftelse
    Vid överföring med dagens datum, bekräftar banken alltid att överföringen utförts. Vid överföring med datum framåt i tiden, bekräftar banken att uppdraget mottagits. Se vidare under "Kommande" i vänstermenyn.

• wellah

fru indosaurie: tusen tack!

• bambigirl

Jo, alltså förr har det gått. Men nu senaste veckan har det strulat tror jag.

Svar på tråden Föra pengar från Nordea till föreningssparbanken!