• sarsparis

När håller ni era barn hemma från dagis pga av hosta?

Sonen hostar mycket, idag sa personalen att de hade tänkt ringa oss då han hostat så mycket, dock sov han utan att hosta. han är pigg och glad i övrigt och sover gott om natten. De antydde att de tyckte att han skulle vara hemma i morgon, men det känns inte helt rätt att han ska vara hemma för hosta när han orkar vara där. Hur gör ni? Vet att det går hosta just nu som är rätt jobbig för många och håller i sig länge.....

• Svar på tråden När håller ni era barn hemma från dagis pga av hosta?
  • Jessa med 3

När de inte orkar med en dag på förskolan så har vi dem hemma, men är det bara hosta (och de inte hostar så de kräks, utan mer vanlig hosta) så går de som vanligt!

• alvaereva

Även om just din son inte mår så dåligt av hostan kan det ju vara bra att han inte är på förskolan och smittar ner andra barn som kanske blir jättesjuka?
    Jag skulle hålla min dotter hemma om hon hade ihållande hosta.

• queenofangels

min dotter hostar också o gör de oftast i 2 veckor när hon väl får de. sagt de till personalen o de e inga problem att hon e där. e ju många som hostar o man kan inte ha dom hemma för allt.
    o de går ju inte över på 1 dag. inte här ialalfall.

• kmn2

Håller min dotter hemma om hon hostat så mycket på natten att hon inte kunnat sova ordentligt.
    I annat fall går hon på förskolan som vanligt.
    Skulle vi hålla henne hemma enbart för hostans skull skulle vi få vabba flera månader höst och vår....

• pojkens

bara hosta har jag inte helelr hemma sonen för. Det ska vara om han, som andra sagt, hostat jättemycket under natten och därför är väldigt trött. Men min son får oftas hosta som håller i sig 1-2 veckor. Och han brukar nästan varje natt ha minst en hostperiod, oavsett om han är förkyld eller inte. 

• elisch

Så länge han äter bra, sover bra och är pigg så lämnar jag på dagis.

• Trulis78

Jag håller inte barnen hemma för att de hostar om det inte är så att de får dålig nattsömn eller är allmänpåverkade. Äldsta dottern har förkylningsastma så ofta är hon hemma några dagar extra för att få ordentligt med inhalationer dock. När hon åter klarar sig på två inhalationer per dag (morgon och kväll) får hon gå tillbaka till dagis om hon är pigg och glad.

• Lisa1976

Nej jag låter honom inte vara hemma pga hosta. Feber och/eller mycket snor och seg då får han vara hemma.

• ModestyB

Har alltid min dotter hemma när hon är sjuk, eller har kraftig hosta, oavsett om hon orkar med förskolan. Vi har möjlighet att vara hemma med sjukt barn utan att vabba.
    anledningen till att hon får vara hemma är för att vi inte vill att hon ska smtta andra barn och vi hoppas att de föräldrar som kan visar samma hänsyn.

• galnevale

vi har döttrarna hemma om de hostar mycket på nätterna så sömnen blir störd, om de inte skulle äta ordentligt eller vara påverkade. vid feber är de alltid hemma en dag extra.

Tyvärr går det hosta på minstings dagis nu och skulle vi ha henne hemma tills hon är helt hostfri skulle vi nog få vara hemma länge..

Min större tjej går inte att jämföra så då hon har infektionsastma som gör att hon kan hosta mycket utan att vara förkyld

Svar på tråden När håller ni era barn hemma från dagis pga av hosta?