Cleos mamma skrev 2010-10-26 19:50:45 följande:
Jag är förskollärare och fick beviljat heltid, fick tillbaka det hela på fyra dagar och det var inga problem. Jag är ju dock sjukskriven för foglossningen som sätter käppar i hjulet för mitt arbete och på försäkringskassans hemsida står det att det krävs att man är sjukskriven minst 25%
"Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel." Men det visste du säkert redan...
Jag skrev nästan två A4 om hur mina dagar ser ut (jobbar med 1-2-åringar), om hur jag inte kan förlita mig på kollegor då vi arbetar i basgrupper då jag är själv med 5-6 småttingar, går till skogen där det krävs ytterliggare av mig fysiskt, jag sitter vid låga bord och äter, är ofta nere på golvet på för att trösta, hjälpa någon som trillat, klä på osv osv. Jag skrev om hur många lyft det är per dag, inte barnen nödvändigtvis men stolar som ska upp, leksaker som sak plockas upp/lyftas undan, när man är själv vid öppning/stängning kan ju omöjligt någon kollega hjälpa mig osv. Skriv ALLT och lite till...
Min chef skrev också i min omplaceringsansökan att det inte på några villkor går att omplacera mig eftersom arbetsuppgifterna ser likadana ut på hela förskolan.
Hoppas det hjälpt lite, fråga på om du undrar något mer:) Och LYCKA TILL!
Jag är inte förskolelärare.. men menar du att om man är sjukskriven har man lättare att få igenom det? jag har ett väldigt tungt å jobbigt, stressigt jobb.. men alla jag känner får avslag på hp.. men jag är sjukskriven på 50% just nu..