• bomullshuve

Förskollärare som ansökt om havandeskapspeng... Hjälp mig!

Hej på er!

Som rubriken lyder skulle jag vilja ha lite hjälp att få ihop min ansökan om havandeskapspeng.
    Vad skrev ni? Hur skrev ni? Fick ni beviljat och ja allt, allt , allt vill jag ha hjälp med.
    Jag jobbar på en småbarnsavdelning med 14 barn i åldrarna 1-3, men längre än så kommer jag inte i min text.

Tack på förhand!

... och om det finns någon vänlig själ därute som har lust att inboxa mig sin ansökan till inspiration så kommer jag inte gråta om jag säger så...

• Svar på tråden Förskollärare som ansökt om havandeskapspeng... Hjälp mig!
  • sokie

okej jag vet inte till100% men mina vänner som är F-lärare får inte beviljat havandeskapspenning (dom jobbar oxå på 1-3 avd) från chefen o försäkringskassan motiverar dom till att det finns kollegor som får ta över tyngre arbetsuppgifter, man "behöver" inte bära omkring på barnen osv. JAG VET det låter helt jäkla galet för hur säger man nej till en 1-åring? hur skall arbetsdagen funka om bara en kollega klär på alla barnen?
    Vill bara göra dig uppmärksam på problematik du kan stöta på.. men kanske bor du i ett län eller har en arbetsplats som beviljar havandeskap till dig isåfall supergrattis.

Själv har jag haft 2 havandeskapsledigt pga mitt tunga arbete. Arbetar i vården så då skrev jag hur mkt allt vägde dvs vända/vårda tunga patienter á 80kg, lyfta, tvätta osv.
    Att jag inte kunde ta rast eller gå ifrån mina arbetsuppgifter när jag själv vill om jag skulle må lite dåligt utan måste alltid kunna prestera till 100%.

För din skull, tryck mkt på vikt ex lyfta 10-15kg 10-20 ggr/h böja sig ner till marknivå, inte ha ngn rast?, ta med allt, beskriv din arbetsdag fr 7-16 med ALLT sedan skall bara din chef skriva på oxå! 

• Mamma till Cleo och Abbe

Jag är förskollärare och fick beviljat heltid, fick tillbaka det hela på fyra dagar och det var inga problem. Jag är ju dock sjukskriven för foglossningen som sätter käppar i hjulet för mitt arbete och på försäkringskassans hemsida står det att det krävs att man är sjukskriven minst 25%

"Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel." Men det visste du säkert redan...

Jag skrev nästan två A4 om hur mina dagar ser ut (jobbar med 1-2-åringar), om hur jag inte kan förlita mig på kollegor då vi arbetar i basgrupper då jag är själv med 5-6 småttingar, går till skogen där det krävs ytterliggare av mig fysiskt, jag sitter vid låga bord och äter, är ofta nere på golvet på för att trösta, hjälpa någon som trillat, klä på osv osv. Jag skrev om hur många lyft det är per dag, inte barnen nödvändigtvis men stolar som ska upp, leksaker som sak plockas upp/lyftas undan, när man är själv vid öppning/stängning kan ju omöjligt någon kollega hjälpa mig osv. Skriv ALLT och lite till...

Min chef skrev också i min omplaceringsansökan att det inte på några villkor går att omplacera mig eftersom arbetsuppgifterna ser likadana ut på hela förskolan.

Hoppas det hjälpt lite, fråga på om du undrar något mer:) Och LYCKA TILL! 

Cleo, min prinsessa, född 080604. Lillpricken levereras 101213
  • bomullshuve

Tack för hjälpen ni söta som svarat hittills.... Jag hoppas på att få fram fler givande tips och råd.

• sokie

ja det är jätteviktigt att chefen skriver att omplacering är totalt uteslutet, har du chefen med dig så är det nästan inga problem, men det är ju jäkligt konstigt att det inte är lika regler i landet...tänker på mina kompisar som fick slita på småbarnsavd fram till 8mån sedan fick dom sjukskriva sig...

Lycka till!!

• LHUF

jag är iofs barnskötare men har fått nekat båda tillfällena jag sökt.. denna gång var jag mer noggran och skrev exakt vikt och hur många lyft osv.. allt upp och ned på golvet och leksaker osv osv..

Men handläggaren tycker inte att det yrket är tillräckligt påfrestande för en gravid.  

jag jobbar med enbart 2 åringar och dom kräver ju galet mkt...

Men i den kommunen jag bor i är dom allmänt tjuriga på hp ansökningar, men mina kollegor har fått så det beror mkt på vilken handläggare man får.

Kommer dock att bli sjukskriven förmodligen då jag har mkr sammandrgningar och sjukt ont i fogarna nu.. så det blir väl det istället för HP, precis som sist... 

Tilde 080319
  • bomullshuve

Hej igen!
     jag skulle vilja fråga hur många lyft per dag ni uppskattat till och vilka vikter. Jag jobbar på småbarnsavdelning och jag har ingen aning om vad jag ska skriva på den punkten....

bomullshuve skrev 2010-12-02 22:10:42 följande:
    Hej igen!
     jag skulle vilja fråga hur många lyft per dag ni uppskattat till och vilka vikter. Jag jobbar på småbarnsavdelning och jag har ingen aning om vad jag ska skriva på den punkten....
    Jag skrev 5-20 kilo (räknade med stolar också som kanske väger runt 5 kilo och sen barnen som väger upp till 20 kilo med vinterkläder. Och även om du jobbar på småbarn så kanske du blir tvungen att hjälpa en femåring upp som ramlat t.ex.) och runt 50 lyft om dagen. Återigen tänk stolar som ska upp på borden, lådor med leksaker som ska ställas upp på hyllor, barn med vinterkläder som knappt kan gå och ramlar på gården (måste lyftas upp), föräldrar som lämnar gråtande barn i famnen osv. Ta med ALLT:) Lycka till!
  • Finesse
    Cleos mamma skrev 2010-10-26 19:50:45 följande:
    Jag är förskollärare och fick beviljat heltid, fick tillbaka det hela på fyra dagar och det var inga problem. Jag är ju dock sjukskriven för foglossningen som sätter käppar i hjulet för mitt arbete och på försäkringskassans hemsida står det att det krävs att man är sjukskriven minst 25%

"Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel." Men det visste du säkert redan...

Jag skrev nästan två A4 om hur mina dagar ser ut (jobbar med 1-2-åringar), om hur jag inte kan förlita mig på kollegor då vi arbetar i basgrupper då jag är själv med 5-6 småttingar, går till skogen där det krävs ytterliggare av mig fysiskt, jag sitter vid låga bord och äter, är ofta nere på golvet på för att trösta, hjälpa någon som trillat, klä på osv osv. Jag skrev om hur många lyft det är per dag, inte barnen nödvändigtvis men stolar som ska upp, leksaker som sak plockas upp/lyftas undan, när man är själv vid öppning/stängning kan ju omöjligt någon kollega hjälpa mig osv. Skriv ALLT och lite till...

Min chef skrev också i min omplaceringsansökan att det inte på några villkor går att omplacera mig eftersom arbetsuppgifterna ser likadana ut på hela förskolan.

Hoppas det hjälpt lite, fråga på om du undrar något mer:) Och LYCKA TILL! 
    Jag är inte förskolelärare.. men menar du att om man är sjukskriven har man lättare att få igenom det? jag har ett väldigt tungt å jobbigt, stressigt jobb.. men alla jag känner får avslag på hp.. men jag är sjukskriven på 50% just nu..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
    Finesse skrev 2010-12-03 21:00:09 följande:
    Jag är inte förskolelärare.. men menar du att om man är sjukskriven har man lättare att få igenom det? jag har ett väldigt tungt å jobbigt, stressigt jobb.. men alla jag känner får avslag på hp.. men jag är sjukskriven på 50% just nu..
    Det står på försäkringskassans hemsida så här:

"Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. " 

Det tolkar jag som att man nästan MÅSTE vara sjukskriven minst 25 % för att kunna få havandeskapspenning, eller ja på annat sätt kunna bevisa att arbetsförmågan är nedsatt hur man nu gör det... SÖk är mitt tips, det beror helt på vem som bedömer. Jag vet många förskollärare som också fått avslag medan jag fick min beviljad på bara några dagar efter jag skickade in ansökan. Så skriver man exakt vad man gör (och inte kan göra) på jobbet och dessutom som i ditt fall är 50 % sjukskriven tror jag det är "lättare".  Lycka till!
  • Finesse
    Cleos mamma skrev 2010-12-03 21:10:03 följande:
    Det står på försäkringskassans hemsida så här:

"Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. " 

Det tolkar jag som att man nästan MÅSTE vara sjukskriven minst 25 % för att kunna få havandeskapspenning, eller ja på annat sätt kunna bevisa att arbetsförmågan är nedsatt hur man nu gör det... SÖk är mitt tips, det beror helt på vem som bedömer. Jag vet många förskollärare som också fått avslag medan jag fick min beviljad på bara några dagar efter jag skickade in ansökan. Så skriver man exakt vad man gör (och inte kan göra) på jobbet och dessutom som i ditt fall är 50 % sjukskriven tror jag det är "lättare".  Lycka till!
    Ok.. men nu är jag inte förskolelärare som jag skrev.. utan jag har ett väldigt tungt jobb där jag står upp hela dagarna å har nästan ingen rast.. (springer upp å ner hela rasten)
    Ebba 071228, bebis bf 110216

Jag förstod det, menade mer att jag också har kollegor som inte fått beviljat medan jag fick det direkt.

Svar på tråden Förskollärare som ansökt om havandeskapspeng... Hjälp mig!