• Malais

Treåring som äter fort och mycket.

Hej
    Vill ha lite synpungter och funderingar.

Min dotter som är nyss fyllda tre har alltid ätit "bra", ätit stora portioner och inte ratat många maträtter. Hon har legat helt normalt vad gäller både längd och vikt. Nu till bekymret, det sista halvåret har hon börjat slänga i sig maten, hon äter om hon "får" nästan lika mycket som mig. Jag ser även att hon börjar bli rundare, tror inta hon är överviktig men hon lägger helt klart på sig. Jag är normalviktig, pappan överviktig (enl BMI). Vi äter en kost med lite mindra socker och mer fett än det som servras på till exempel förskolan. Godis hålls till helger och då inga mängder. är det kalas fikar vi med alla adra.

Jag uplever att hon saknar mättnadskännsla, troligen då hon kastar i sig maten. På ett kalas i veckan åt hon 4 stora kanelbuller på en gång!! Jag har försökt med att få henne att åta långsamt, men upplever då att det blir tjat kring matbordet och att det snarare har haft en motsatt effekt!

Ska man låta det vara och hoppas det "växer" bort? Ska man tjata om att tugga ordentligt och äta långsamt? Ska man låta henna ta om en gång och sedan är det slut trots att hon skriker efter mer och säger att hon är hungrig?

Hjälp mig med era funderingar och erfarenheter!!

• Svar på tråden Treåring som äter fort och mycket.
  • MamaPapa

Min son har också alltid ätit mycket och fort... Han är sju nu och äter ibland lika stora portioner som jag. Han var likadan som din dotter i hennes ålder också. Dock är han smal och har inga problem med vikten.

Min erfarenhet är att ibland har han perioder då han äter "som en varg" - de går över efter ett par veckor och då äter han bara vanligt mycket. Jag gissar att dessa perioder har med tillväxt att göra då de behöver mer energi.
    Det andra är att de har så bråttom hela tiden för att de vill iväg att leka....

Och äter man fort så hinner ju inte mättnadskänslan infinna sig.

Numera kan jag säga till honom att han inte får mer mat. Och att är han hungrig efter en halvtimme kan han få ett äpple eller morot. Men det går ju inte att resonera med en treåring så det funkar nog inte för dig....

Jag tycker nog att du ändå ska försöka sätta gränser utan att förvägra det stackars barnet mat. Kanske kan du prova:

* Ge mellanmål så hon unte är vrålhungrig när ni ska äta. Kan du tex ge henne nåt att dricka o äta en timme före maten? (vatten, morötter, äpple, banan el dyl)
    * Ha inte maten framme på bordet utan dela upp i portioner till var o en innan ni sätter er. Sedan tar ingen om (även om det gnälls).
    * Är hon fortfarande hungrig efter en halvtimme så ge en frukt el grönsak.

Hoppas du kommer tillrätta med det!

• ploten

Vår kille äter också mycket och snabbt (och klagar ofta på att han får ont i magen). När han vill ha mer brukar vi säga att han får vänta en stund (för att mättnadskänslan ska hinna infinna sig). Är han fortfarande hungrig efter en halvtimme får han ett äpple eller en morot. Det brukar funka bra för oss, kanske värt att prova?

• flingansnö

Min grabb är sådan också, han känner liksom inte när han blir mätt. Jag är likadan så han har nig fått det från mig. Vi begränsar hans portioner, så att det blir lagom, vi har fått prova oss fram till vad somräcker. Nu säger vi när han ätit det han ska: "nu är du mätt" för att det s ka bli ett inlärt bettende. Det verkar funka, för nu är han helt normalviktig.

• augustisten

Vi har samma problem (med skillnaden att vår pojke är väldigt stor och lite rund) och gör som de som skrivit ovan (men inga extra mellanmål). En portion räcker... är han mer hungrig efter en stund får han äpple.

Vi pratar mycket om vad som är bra för kroppen. Att äta lagom så att man orkar men inte blir för mätt såa tt man får ont i magen eller inte orkar leka osv.

Vårt problem är att alla på dagis inte tar det på allvar. Det händer att han kommer hem och har fått äta fyra pannkakor - till mellanmål. Magen är uppsvullen som en ballong och han är aldeles "stånkig". Det gör mig så trött - men vi räknar med att få "åthutning" från bvc på fyraårskontrollen - och då kanske de kan få dagis att lyssna på oss.

• flingansnö

banjo: Vårt problem var tidigare farmor och farfar som är mkt med sonen. Men efter trårskontrollen, sa jag till dem att sonen var på gränsen till överviktig. Det finns ju BMI-skalor för barn att visa och jag visde dem en sådan, fast jag överdev sonens vikt så att de skulle ta det påa llvar. Det fungerade ganska bra. Jag fick panik dendagen han kom hem och hade ätit 5 (!!!!) varmkorva OCH potatismos OCH två mackor OCH en glass!!!!!!

Prova också att ge vatten istället för ett äpple när han är hungrig igen. Det har funkat för oss. Vi säger att hos oss äter vi när det är mat,  inte annars, och är man sugen på ngt får man dricka vatten.

• augustisten
    flingansnö skrev 2010-10-27 11:12:28 följande:
    banjo: Vårt problem var tidigare farmor och farfar som är mkt med sonen. Men efter trårskontrollen, sa jag till dem att sonen var på gränsen till överviktig. Det finns ju BMI-skalor för barn att visa och jag visde dem en sådan, fast jag överdev sonens vikt så att de skulle ta det påa llvar. Det fungerade ganska bra. Jag fick panik dendagen han kom hem och hade ätit 5 (!!!!) varmkorva OCH potatismos OCH två mackor OCH en glass!!!!!!

Prova också att ge vatten istället för ett äpple när han är hungrig igen. Det har funkat för oss. Vi säger att hos oss äter vi när det är mat,  inte annars, och är man sugen på ngt får man dricka vatten.
    Jo... oftast får han inget mer - så det är egentligen inget stort problem hemma. Vi säger att han får äpple om en stund ifall han är mera hungrig, men det är väldigt sällan han är det. Har han väl börjat leka släpper han ätandet. 

Jag förstår verkligen den där känslan av panik du beskriver... när min unge började på dagis kom personalen glatt och sa att "idag åt han fem portioner gröt" - som att det vore positivt. Ingen kan må bra av att äta fem portioner gröt. Det är bara idioti.

Vår son är naturligt stor också - hans pappa var väldigt lik honom (eller tvärt om kanske) men ännu rundare i samma ålder - så jag är inte jätteorolig även om han ligger på gränsen mellan övervikt och fetma enligt BMI. Han är väldigt aktiv och stark - kan gå skottkärra runt en hel gympasal - så lite av vikten är nog muskler... men det är ju väldigt onödigt att proppa i en unge mat så att han inte mår bra.

Problemet är nog till viss del just att han är så aktiv. Det är helt enkelt lugnast för pedagogerna när han sitter och äter - och eftersom han äter fort får han mycket mat. Men det är tröttsamt att tjata om.
  • flingansnö

Ja, nej FEm portioner gröt är bara för mkt!  Herregud. Bra iaf att du inte känner dig så orlig!

• Malais

Tack för era svar och funderingar, det känns skönt att fler har samma bekymmer. Jag har inte velat ta någon dust vid matbordet, just för satt det inte ska bli laddat. Vi ska köra med max två portioner, han  tar ofta själv och lägger upp lagom med mat, så att få ta om en gång tror jag ska fungera. Som någon annan skrev så känns det inte som om dagis tar det på allvar. Häromdagen var det mannagrynsgröt till mellanmål och Stina hade ätit mest av alla barn, då är det i åldern 3-5 på den avdelningen.... Suck...

• Pumpis

Hej
    Jag har oxå en liten tjej ( hon blir 4 i november) som gärna kastar i sej maten, och medan hon gör det spanar hon efter nåt annat att fortsätta knapra på.. vilken hets, som att det var sista måltiden. vi lägger upp åt henne och tack och lov så älskar hon sallad, så det avslutar hon måltiden med ( att kasta i sej hela salladsskålen haha) sedan får hon två små yoghurtar till efterrätt. Ibland kan hon säga- jag är mer hungrig! då säger vi att nu räcker det, du kan få en frukt senare om du fortfarande är hungrig.
    Hon är inte överviktig men hon inte är den pinnsmala sorten heller. Men man vill ju inte att det ska eskalera så jag förstår eran oro alla föräldrar!

Svar på tråden Treåring som äter fort och mycket.