Treåring som äter fort och mycket.
Hej
Vill ha lite synpungter och funderingar.
Min dotter som är nyss fyllda tre har alltid ätit "bra", ätit stora portioner och inte ratat många maträtter. Hon har legat helt normalt vad gäller både längd och vikt. Nu till bekymret, det sista halvåret har hon börjat slänga i sig maten, hon äter om hon "får" nästan lika mycket som mig. Jag ser även att hon börjar bli rundare, tror inta hon är överviktig men hon lägger helt klart på sig. Jag är normalviktig, pappan överviktig (enl BMI). Vi äter en kost med lite mindra socker och mer fett än det som servras på till exempel förskolan. Godis hålls till helger och då inga mängder. är det kalas fikar vi med alla adra.
Jag uplever att hon saknar mättnadskännsla, troligen då hon kastar i sig maten. På ett kalas i veckan åt hon 4 stora kanelbuller på en gång!! Jag har försökt med att få henne att åta långsamt, men upplever då att det blir tjat kring matbordet och att det snarare har haft en motsatt effekt!
Ska man låta det vara och hoppas det "växer" bort? Ska man tjata om att tugga ordentligt och äta långsamt? Ska man låta henna ta om en gång och sedan är det slut trots att hon skriker efter mer och säger att hon är hungrig?
Hjälp mig med era funderingar och erfarenheter!!