Hur löser man problemet?
Jag vet att det låter fånigt men ni vet en sån där grej som är liten i början men som sen blir något man verkligen irriterar sig på och som tillslut blir ett problem, en sån sak har vi hemma nu.
Min sambo ville absolut ha två kattungar, jag gillar djur och hade inget emot det förutsatt att det var han som stod för deras skötsel, jag skulle inte behöva tjata och tjata på honom för att de skulle ha det bra.
Vi skaffade dem och de är underbara, har varit här i två månader nu och de var helt rumsrena redan när de kom till oss. Kattlådan står i badrummet och sambon gör rent den varje kväll.
Problemet är dörren till badrummet. varje gång sambon varit på toa så stänger han den vilket gör att katterna inte kommer in till sin låda. Jag påminde automatiskt i början men det hjälpte inte, då började jag bli irriterad och sa till att han fick skärpa sig, det är ju dumt om de börjar göra sina behov utanför badrummet för då kan det vara svårt att få dem rumsrena igen. Villkoret var att de skulle ha det bra och med bra innebär ha tillgång till sin låda.
Men ingenting hjälper och nu är det riktigt jobbigt, det är helt enkelt sjukt irriterande att han hela tiden stänger dörren till badrummet. Det var han som ville ha katt, han lovade att sköta dem och ändå blir det jag som får tjata på honom som på ett småbarn att lämna dörren öppen så de kan gå på lådan.
Jag har provat att ställa lådan mitt i hallen istället som en pik men det fattade han inte så han putte bara in den till sidan av hallen och gjorde rent den där istället, tyckte tydligen att den kunde stå i hallen likaväl men det känns ju ofräscht.
Han vet att vi inte kan göra oss av med katterna heller.
Är medveten om att jag kommer få höra hur fånigt det är men det kan inte hjälpas för detta har börjat bli ett riktigt stort problem mellan oss, jag känner att han inte anstränger sig det minsta för att dörren ska stå öppen, han bara räknar med att jag öppnar den och jag kan helt enkelt inte låta den vara stängd, för katternas skull.
Vad kan jag göra?