• Anonym

Hur löser man problemet?

Jag vet att det låter fånigt men ni vet en sån där grej som är liten i början men som sen blir något man verkligen irriterar sig på och som tillslut blir ett problem, en sån sak har vi hemma nu.

Min sambo ville absolut ha två kattungar, jag gillar djur och hade inget emot det förutsatt att det var han som stod för deras skötsel, jag skulle inte behöva tjata och tjata på honom för att de skulle ha det bra.
    Vi skaffade dem och de är underbara, har varit här i två månader nu och de var helt rumsrena redan när de kom till oss. Kattlådan står i badrummet och sambon gör rent den varje kväll.

Problemet är dörren till badrummet. varje gång sambon varit på toa så stänger han den vilket gör att katterna inte kommer in till sin låda. Jag påminde automatiskt i början men det hjälpte inte, då började jag bli irriterad och sa till att han fick skärpa sig, det är ju dumt om de börjar göra sina behov utanför badrummet för då kan det vara svårt att få dem rumsrena igen. Villkoret var att de skulle ha det bra och med bra innebär ha tillgång till sin låda.
    Men ingenting hjälper och nu är det riktigt jobbigt, det är helt enkelt sjukt irriterande att han hela tiden stänger dörren till badrummet. Det var han som ville ha katt, han lovade att sköta dem och ändå blir det jag som får tjata på honom som på ett småbarn att lämna dörren öppen så de kan gå på lådan.

Jag har provat att ställa lådan mitt i hallen istället som en pik men det fattade han inte så han putte bara in den till sidan av hallen och gjorde rent den där istället, tyckte tydligen att den kunde stå i hallen likaväl men det känns ju ofräscht.

Han vet att vi inte kan göra oss av med katterna heller.

Är medveten om att jag kommer få höra hur fånigt det är men det kan inte hjälpas för detta har börjat bli ett riktigt stort problem mellan oss, jag känner att han inte anstränger sig det minsta för att dörren ska stå öppen, han bara räknar med att jag öppnar den och jag kan helt enkelt inte låta den vara stängd, för katternas skull.

Vad kan jag göra? 

• Svar på tråden Hur löser man problemet?
  • Jessa med 3

Hos mina föräldrar lade vi en liten grej så att det inte gick att stänga. Ville man vara i fred där inne tog man bort den och stängde om sig, men det blev en påminnelse om att dörren skulle lämnas öppen. Kan vara värt ett försök!

• Maria222

Märklig sambo... jag menar, hur svårt kan det vara!?
    Vill han inte att katterna ska komma åt sin låda eller? Tycker han inte att det är viktigt att de fortsätter uträtta sina behov på  lådan? Stänger han med flit för att reta upp dig?! Fråga honom varför han fortsätter att stänga...

Om inget hjälper är det väl bara att ställa ut lådan i hallen.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Anonym
    Maria222 skrev 2010-10-26 20:09:16 följande:

Märklig sambo... jag menar, hur svårt kan det vara!?
    Vill han inte att katterna ska komma åt sin låda eller? Tycker han inte att det är viktigt att de fortsätter uträtta sina behov på  lådan? Stänger han med flit för att reta upp dig?! Fråga honom varför han fortsätter att stänga...

Om inget hjälper är det väl bara att ställa ut lådan i hallen.

Ja jag börjar undra det med. Jag frågar och han blir bara sur och tycker att jag tjatar, påstår att han inte tänker på det. Men vi har haft dem i två månader, jag känner att det är en så taskig sits för mig, för jag hatar att behöva tjata på honom men samtidigt vill jag ju inte att hans dumhet ska drabba katterna.
  • gladare

Sätt en kom ihåg lapp i ögonhöjd på toadörren så ser han o era gäster att den ska inte stängas

• Anonym
    gladare skrev 2010-10-26 20:16:31 följande:
    Sätt en kom ihåg lapp i ögonhöjd på toadörren så ser han o era gäster att den ska inte stängas
    Den har suttit där från början, han tänker inte på den.
  • Houdini

En enkel lösning, kaffa en kattoalett som ser ut som en transportbox. Jag vet många som har sånna och inte i badrummet för det blir inte samma lukt från dom.

Och problemet att han alltid stänger dörren, tja jag hade katt i ca 25 år och har varit utan kan i 20 år och jag stänger fortfarande inte badrumsdörren och fäller alltid ner locket. Vanans makt är stor.

Jag tror han talar sanning när han säger att han inte tänker på det.

Det är du som vänder det till en personlig grej, att han gör det mad flit för att du ska öppna dörren.

Skaka av dig det i stället för att bli förbannad det är väl inte hela världen eller?

• Glädje58

Här kommer två bra lösningar

Den ena är att göra en lucka i badrumsdörren eller ha ett hål som de kan passera när de behöver gå på lådan.

Den andra lösningen är samma som Houdini skrev, en kattlåda med tak över. Det viktiga är att du köper riktig bra kattsand. Märket EverClean tror jag det heter, det använde vi för några år sedan. De har olika sorter men de är kanonbra, lukar inget äckligt alls, bara lite parfym.

• Anonym
    Houdini skrev 2010-10-26 21:17:03 följande:
     En enkel lösning, kaffa en kattoalett som ser ut som en transportbox. Jag vet många som har sånna och inte i badrummet för det blir inte samma lukt från dom.

Och problemet att han alltid stänger dörren, tja jag hade katt i ca 25 år och har varit utan kan i 20 år och jag stänger fortfarande inte badrumsdörren och fäller alltid ner locket. Vanans makt är stor.

Jag tror han talar sanning när han säger att han inte tänker på det.

Det är du som vänder det till en personlig grej, att han gör det mad flit för att du ska öppna dörren.

Skaka av dig det i stället för att bli förbannad det är väl inte hela världen eller?
    Inte hela världen att katterna inte kommer åt sin toalett? Hmmm då har vi nog olika syn på den saken.
  • Anonym
    Glädje58 skrev 2010-10-26 21:23:30 följande:
    Här kommer två bra lösningar

Den ena är att göra en lucka i badrumsdörren eller ha ett hål som de kan passera när de behöver gå på lådan.

Den andra lösningen är samma som Houdini skrev, en kattlåda med tak över. Det viktiga är att du köper riktig bra kattsand. Märket EverClean tror jag det heter, det använde vi för några år sedan. De har olika sorter men de är kanonbra, lukar inget äckligt alls, bara lite parfym.
    Vi har en med tak över men det luktar ändå och jag vill helt enkelt inte ha den i hallen.
  • Houdini
    Anonym skrev 2010-10-26 21:49:32 följande:
    Inte hela världen att katterna inte kommer åt sin toalett? Hmmm då har vi nog olika syn på den saken.
    Det är väl inte hela världen att du måste öppna toadörren menar jag.

Men efter att ha sett dina svar så vill du inte ha en löning du vill att vi ka tala om vilken skitstövel din kille är som bryter eran överenskommelse att han ska ta hand om katterna.

Men sorry jag tycker du är barnslig som hakar upp dig på vad du själv kallade en småsak.
  • Anonym (Förstår dig.)

Vet faktiskt inte hur du ska göra. Å de tips som kommit fram hitills, tror jag inte funkar. Å du vill ju inte ha lådan i hallen, förstår det. Din kille, verkar lite dum i bollen, som inte kan lära sig något, Och det förstår jag irriterar dig. Han är ju som en barn unge. Det hjälps inte, du får ta pengar av killen din, gå till ett katthem och lämna dem där , annonsera bort dem, eller i värsta fall, gå till veterinären och låta dem somna in. detta är ett stort problem för er, de fattar alla som har varit med om liknande. Jag har också djur, och en man som efter 15 år , ännu inte lärt sig att de måste få komma ut, och att toa dörren måste vara öppen. Han tänker inte på det. Fast han tycker mycket om djuren. (Lite dum i bollen. ) Men det är jag som älskar djuren, och vill ha dem, så jag får stå ut med det. jag är även den som är hema mest, så jag fixar det. Hade det varit tvårtom, så hade jag inte haft djur. Hoppas det löser sig!

• Anonym
    Houdini skrev 2010-10-26 22:50:56 följande:
    Det är väl inte hela världen att du måste öppna toadörren menar jag.

Men efter att ha sett dina svar så vill du inte ha en löning du vill att vi ka tala om vilken skitstövel din kille är som bryter eran överenskommelse att han ska ta hand om katterna.

Men sorry jag tycker du är barnslig som hakar upp dig på vad du själv kallade en småsak.
    Fast nu är det ju inte dörren i sig. Jag förstår att det uppenbarligen i din familj är okej att din partner bryter löften, att du får ta hand om hans saker eller tjata ihjäl dig men alla är olika, i vår familj känns inte det okej.
    Han är en vuxen man på 32 år, han ville han katter och han lovade att se till att de hade det bra utan att jag skulle behöva tjata, om du vill serva din partner med allt så är det upp till dig men det är inte så jag vill leva mitt liv. 
  • Anonym (svea)

men kan du inte sätta dej ner o resonera med din man då?
    säg som det är , katterna ryker om inte han  skärper sej.
    vill han ha katter får han väl lära sej nåt så enkelt som att INTE stänga
    badrumsdörren...alternativt låt mannen torka upp alla ev olyckor^^
    kanske göra egna vatten pölar här o var så kanske budskapet om dörreländet går in ;)

alternativet att ha lådan nån annanstans skulle jag också fundra på, det luktar inte så mycket
    av en låda som görs rent ofta, men bot man trångt blir ju badrummet ofta den plats där alla ska göra
    sina behov...

hoppas det löser sej så att du slipper reta dej på detta i-lands problem ;)

• Glädje58
    Anonym skrev 2010-10-26 21:50:47 följande:
    ... det luktar ändå och jag vill helt enkelt inte ha den i hallen.
    Men har du provat EverClean?

Dyrt, visst, men bra som tusan
Svar på tråden Hur löser man problemet?