• Hemlighet

-2 grader på morgonen overall till dagis eller lager på lager?

Blev lite fundersamm idag när jag gick med min dotter på 18 månader till dagis.
    Det var -2 grader ute och jag har bara klätt dottern i fleece kläder,skaljacka och galonbyxor, skor med ludd i, fleece vantar och en lite tunnare mössa(har en fleece  ligger på dagis) på dottern. Och ser äldre barn med overall på och tjocka vinterhandskar och tjocka mössor.
    Fick lite panik, tänk om dottern fryser nu om dom är ute?
    Känner mig lite som en dålig mamma.
    Hur klär ni era barn nu som är ca 18 månader på dagis??

• Svar på tråden -2 grader på morgonen overall till dagis eller lager på lager?
  • lightfish

Min 18-månaders har vinterkängor, ordentligt overall och flecce under samt tjock mössa och tjocka vantar när det är under +5.

• vi och pyret

Min tvååring har overall på sig.
    Dålig mamma tycker jag inte att du ärFlört. Men kanske ett par fodrade galonbyxor skulle vara bättre eftersom det kan vara lite kallt på backen.

• lightfish

Och näe, du är ingen dålig mamma. Första dagen alla kom med overall hade min son långkallingar, fodrade byxor och sen galonisar över, fleecetröja samt tjock (lätt fodrad) vindljacka .

• Sarah84

Nej absolut ingen overall nu. Vad ska hon ha då de är -25?
    Nej kör med fleecebyxor & överdragsbyxor.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • lightfish
    Sarah84 skrev 2010-10-27 10:25:27 följande:
    Nej absolut ingen overall nu. Vad ska hon ha då de är -25?
    Nej kör med fleecebyxor & överdragsbyxor.
    Tänk så olika vi är!
  • alvide

Det bästa är och fråga personalen när det är dags att använda vinteroverall. De märker ju när barnen börjar frysa. Det gjorde jag och de tyckte att skalkläder med fleece under räckte än så länge men att vår dotter skulle ha vinterkängor. Och så blev det.

• Mummy

Jösses vad mycket kläder en del har! Barn rör ofta på sig mycket och håller värmen bra. När det är ungefär 2 minus har barnen jeans, långkalsonger och överdragsbyxor. Ibland tar de en lite tjockare mössa, ibland en tunnare. Oftast har de även fingervantar och en fuskkrage. Det passar jättebra för dem. Overallen kommer när det blir ännu kallare

• lightfish
    Mummy skrev 2010-10-27 10:29:54 följande:
    Jösses vad mycket kläder en del har! Barn rör ofta på sig mycket och håller värmen bra. När det är ungefär 2 minus har barnen jeans, långkalsonger och överdragsbyxor. Ibland tar de en lite tjockare mössa, ibland en tunnare. Oftast har de även fingervantar och en fuskkrage. Det passar jättebra för dem. Overallen kommer när det blir ännu kallare
    Min son är som sagt 18 månader, stor del av tiden ute på gården sitter han i sandlådan; alltså på marken. Hur menar du att han rör på sig mycket? Obestämd Men ja, i princip alla barn på vår förskola har overall idag. Imorgon kommer de troligen ha skalkläder/fleece eftersom det ska bli mellan +5 - +10 här.
  • mithrandil

Min son har en höstjacka med en fleece tröja under, vanliga skor och en mössa på sig till dagis.

Är det kallt när de går ut eller om personalen märker att han fryser hänger där en overall och står fodrade skor de kan ta på honom om de anser att det behövs.

Personalen har berättat att de gånger de tagit på honom overall och vinterskorna är han nästan blöt av svett när de går in.

Om vi klär dom för varmt nu kommer de ju definitivt frya ihjäl när det blir riktigt kallt för vi kan ju inte använda dubbla overaller?

Tycker nog ganska många klär på sina barn förmycket, men samtidigt oroar jag mig för att jag klär på min förlite.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

En fråga förresten.. vad är skalkläder?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden -2 grader på morgonen overall till dagis eller lager på lager?