• Anonym

Kan ni peppa mig att acceptera skilsmässan? Var ett gemensamt beslut men jag är osäker...

Träffade en annan förra året vilket ledde till att jag och maken blev tvungna att utreda de känslor vi har för varandra (gifte oss på tok för ungt, för 12 år sen). Vi har små barn tillsammans och jättefint hus men kom till slut fram till att vi ska skilja oss då jag inte kunde komma över den andre. Vi har levt som syskon/vänner i många år, jag var tom kär i en annan när vi gifte oss, omogen och dum som man var (18 år gammal). Så nu väntar en jättefin man på att jag ska bli klar med allt, skilsmässa, försäljning osv. Hösten, vintern, jul, kylan ställer till det för mig, allt känns så tryggt och mysigt här hemma, barnen är runt mig, faaaan. Men enligt maken är det inte ens någon idè att försöka få tillbaka honom för han vet ju vad jag känner för honom numera. Och jag vet inte ens själv varför jag skulle försöka vinna tillbaka honom, är det bara för att det är tryggt eller känner jag något för honom trots allt? Usch... Vi kommer dock göra det väldigt bra med skilsmässan, vi varken bråkar eller hatar varandra, kommer bo nära så barnen kan springa emellan osv. Barnen tar det väldigt bra, de förstår inte så mycket, vi har bara sagt att vi hellre vill vara goda vänner istället för gifta.

HELA dagarna går åt till att fundera på om vi gör rätt, jag känner att jag måste acceptera och gå vidare istället för att fundera på det som skulle kunna bli. Jag har trots allt haft en sjuk tur och fallit för en fantastisk kille som jag känner sen tidigare. Allt kommer bli bra, men det trygga lockar så in i helvetet trots att jag och maken knappt pussats de senaste åren... Det är ingen småbarnsfälla heller, för vi har haft mycket barnvakt, rest mycket osv.

En massa ord, hoppas någon orkar svara...

Kram

• Svar på tråden Kan ni peppa mig att acceptera skilsmässan? Var ett gemensamt beslut men jag är osäker...
  • Kenneth b

Låter som att du om nåt år inte kan förstå varför du tvekade. Sen borde du göra det för din mans skull oxå, han är väl värd nån som älskar honom?

• Glädje58

Självklart ska du lämna det trygga du har, för det är nog inte det du söker i första hand. Stannar du kvar kommer jag om några år att få läsa din nya tråd på forumet. "Det händer inget i mitt liv, ingen passion, ingen glädje, inget sex. Det känns bara tryggt"

Om det mot förmodan skulle vara ni två i alla fall, så kommer det nog att ge sig i framtiden. Det kan vara nyttigt att vara ifrån varandra ett tag.

Att du nu kanske direkt hoppar över till en annan man kan dock ge överraskande effekt på ert nuvarande förhållande. Att hoppas ni ska vara vänner framöver är kanske inte så givet.

• Anonym

Det kan ju vara så att du börjar förstå vad det är du håller på att förlora och det är läskigt. Men samtidigt så är det nog ett viktigt steg att ta så att ni inte hamnar i samma ekorrhjul igen. Du måste göra det som är rätt för dig, din man och dina barn.

• Anonym

Life goes on, han förtjänar någon som älskar honom så som han förmodligen älskade dig. Blir inte bättre för nån av er om du håller dig kvar.

• Anonym (OK)

Det är svårt att veta innan hur det kommer att bli med den nye killen. Man visar inte sina rätta sidor under den första tiden. Har han också barn? Hur går den nye ihop med dina barn? Är han beredd på att bli plastpappa och gillar de honom`?

• Anonym (OK)

Finns du kvar här TS? Undrar hur det gick för dig i fortsättningen. Gick du vidare med skilsmässan?

Svar på tråden Kan ni peppa mig att acceptera skilsmässan? Var ett gemensamt beslut men jag är osäker...