• socute

Ska göra apelsinkräm till tårta....

OCh undrar vad jag kan byta ut Maizenamjölet mot? Köpte fel.. googlade å såg att Maizenamjöl inte är samma som Maizena majsstärkelse...även om det står att det går att ha i bak..

Jag ska göra en apelsinkräm med innehåll:

3 dl apelsinjuice (blandad)
    1 dl socker
    2 äggulor
    2 msk maizenamjöl (BYTA om det går)

Allt ska blandas och värmas under ömrörning, det ska bli entjock kräm som ska vara mellan tårtlagren! (sockerkaksbotten)..

Theo 05-10-27
  • Svar på tråden Ska göra apelsinkräm till tårta....
  • mamma smurfen

de vet jag inte, men kolla upp andra recept för tex rabarberkräm, så får du en uppfattning, sedan får du helt enkelt testa dig fram......

• mamma smurfen

Gör så här

Vispa ihop ägg och socker i en liten kastrull. För att undvika missfärgning, använd inte stålvisp i aluminiumkastrull. Pressa saften ur apelsinen och häll i den.

Sjud på svag värme under vispning tills krämen tjocknat, den får inte koka. Ta kastrullen från värmen och rör ner fettet. Låt krämen kallna.

Variation: Krämen kan också göras med hälften pressad citron och hälften pressad apelsin. Med enbart pressad citron blir det Lemon curd.

4 dl 3 ägg 2 dl strösocker ca 1 dl pressad apelsin 50-75 g smör eller delikatessmargarin
    jag googla på apelsinkräm....hitta detta recetet......
  • socute

Tack så mkt för att du tog dig tid, men hittade ett sätt att få till den å det blev bra!=)

Theo 05-10-27 <3 <3 Nästa beräknad 10-02-01, nealisliv.blogg.se
  • mamma smurfen
    socute skrev 2010-10-27 19:53:26 följande:
    Tack så mkt för att du tog dig tid, men hittade ett sätt att få till den å det blev bra!=)
    Så lite så...hemma sjukskriven å har datorn å Fl som enda sysslan, =)

Låt kakan väl smaka då  
Svar på tråden Ska göra apelsinkräm till tårta....