Hur många laxfiléer/person brukar ni ha?
När ni lagar till laxfilé - hur många filéer beräknar ni då per person?
När ni lagar till laxfilé - hur många filéer beräknar ni då per person?
En filé sida brukar räcka till hela vår familj i två dagar! Menar du portionsbitar?
Två. (om det är såna i portionsförpackning du menar)
bjuder jag på middag räknar jag med att folk tar om en gång, dvs 2 bitar á 125 g/pers.
Lagar jag vanlig middag till familjen blir den en bit á 125 g/pers =)
1-2 beroende på vad det är för tillbehör. Jag äter 1 och mannen äter 2. men ska man ha bjudning så skulle jag nog räkna på 2 st per person..
Vi räknar en portionsbit styck. Fast skulle jag bjuda hem folk på lax hade jag lagat det dubbla.
Vi kör på 1,5-2
1 per person. Skulle jag bjuda på det skulle jag göra några extra men inte räkna 2 till alla. Själv äter jag en halv.
Lika bra man beräknar 2 per person då. De krymper väl en aning i ugnen också kan jag tänka mig
Bara jag och barnen som äter fisk...Jag gör 2 om bara barnen äter (eldsta sonen får en, resten delar på den andra). Ska jag också äta blir det 3 eller 4. Den 4 äter antningen jag, eller så delar jag och äldsta sonen på den.
Skulle jag bjuda hem så hade jag gjort extra, och hällre sparat/gjort om resterna till lunchlådor. Hade kört 2 per vuxen, och frågat ang barnen.
200g/person brukar jag räkna.
Köper oftast hel filé och delar själv, men OM jag köper portionsbitar så 1,5 ungefär för de är lite mindre.
en portionsbit är ju just det: en portion.
Vi kör en per person, men om man har gäster skulle jag nog göra nån extra så ingen behöver gå hem hungrig.
precis som vi kör en kycklingfilé per person. att äta vå hela portionsbitar känns lite väl svulligt kan jag tycka, men det beror ju på vad man har som tillbehör också. har man sallad och typ potatis/ris/pasta plus nån sås så kan jag inte se varför man skulle smäcka i sig två? men om man kör typ GI el LCHF och därför inte har så mycket annat till så är det kanske lagom med två, eller kanske om man tränar väldigt hårt typ pringer en mil om dagen eller så..
Bitarna på 125 g räknar jag som en halv portion - jag blir i alla fall inte mätt på en sådan.
Så jag skulle ta 2 per vuxen och 1 per barn.
Bjuder jag så lagar jag mellan 1½-2 per person + några extra, heller att det blir över så alla kan ta så mycket de vill, är det bara jag och min man så lagar jag alla fyra (och då äter jag oftast ca ½ och han två + det som bli över från min, den sista blir lunch dagen efter).