• Vanilj L

Kan man få studiebidrag samtidigt som man har föräldrapenning?

Min dotter tänkte börja  studera på distans medan hon är färäldraledig. Kan hon då få studiebidrag samtidigt som föräldrapenning.

• Svar på tråden Kan man få studiebidrag samtidigt som man har föräldrapenning?
  • Söta Nasse

jag har för mig att csn sa att man kunde få studiebidrag samtidigt som man tog ut föräldrapenning på heltid.
    men ring och hör med de.

• Philippa

Man kan inte få föräldrapenning samtidigt som man studerar...

• Pernillaa
    Philippa skrev 2010-10-27 12:44:57 följande:
    Jag fick det när jag fick första barnet.
    Det var dock år 2005 så saker kan ju ha ändrats sedan dess, vad vet jag.

Men då var det helt okej, enligt csn.
    Alexander 050528 - Lucas 100221
  • Vroooooom

Jag pluggade på distans sonens första år och det var inga problem att få studiemedel samtidigt som jag fick föräldrapenning. Så länge det var jag som tog hand om sonen på dagarna och inte överskred CSNs inkomstgräns så var det inga problem.

Did you give the world some love today?
  • Philippa
    Pernillaa skrev 2010-10-27 12:46:53 följande:
    Jag fick det när jag fick första barnet.
    Det var dock år 2005 så saker kan ju ha ändrats sedan dess, vad vet jag.

Men då var det helt okej, enligt csn.
    Men det är inte okay för FK....
  • alvaereva
    Philippa skrev 2010-10-27 12:44:57 följande:
    Vart har du hört den informationen?

Detta är taget från försäkringskassans hemsida;
    "Hel föräldrapenning kan i regel inte betalas ut om du deltar i schemalagda heltidsstudier. I likhet med andra föräldrar ska den studerande föräldern ha hand om sitt barn för att ha en egen rätt till föräldrapenning. Kontakta Försäkringskassans Kundcenter för att reda ut vad som gäller för dig. Har du rätt till föräldrapenning betalas den vanligtvis ut enligt den sjukpenninggrundande inkomst, SGI som du hade innan du började studera."

Man kan alltså få studiebidrag samtidigt som man får FP, men bara om man pluggar på distans. Har man vissa schemalagda "träffar" så kan man inte ta ut full föräldrapenning, utan får då minska ner något. Men man KAN få båda samtidigt!
  • Vroooooom
    Philippa skrev 2010-10-27 12:48:09 följande:
    Jodå, det är det. Så länge man har hand om barnet så är det inga problem
    Did you give the world some love today?
  • Miss Lau
    Jo, det är helt okej. Så länge man har "rumslig kontakt" med sitt barn kan man få FP och studiemedel "krockar" inte med FP på samma sätt som lön gör.
  • Ceciliaaa

Jag studerar just nu på distans! Går två lektioner i veckan på själva skolan och resten gör jag hemma.
    Jag har sonen alltid och jag anmälde föräldrapenning för 6 dagar (skrev i brevet att jag la ihop de två förmiddagarna till en dag) och jag får nu ut föräldrapenning samtidigt. Inte för samma dag som jag går i skolan, men resten av dagarna! Jag ringde för säkerhets skull till fsk, och dem sa att det var inga problem och att man kan göra så! Så visst går det! Ring och hör med dem innan så det inte blir något klabb. Lycka till!

• älskarlivet81
    Det är visst ok, om man t.ex. pluggar på distans..
Svar på tråden Kan man få studiebidrag samtidigt som man har föräldrapenning?