• Mollan03

    Positivt graviditetstest av cysta!

    Jag har sen några veckor tillbaka mått illa, haft ont nere i magen, ont i brösten och trött. Ja, alla tecken på graviditet och till och med 2 positiva gravtest och det var inga "spökstreck" utan 2 synliga. I måndags kontaktade jag gynmottagningen och fick en tid för ultraljud. Läkaren konstaterade att jag hade en cysta eller rättare sagt en äggblåsa på ena äggstocken. Den är så full i hormoner och kan ge utslag på gravtest och ge samma symtom som en graviditet...konstigt!! Och jag som har trott i ett par dagar att jag är gravid, men har istället en cysta som jag verkligen hoppas att den försvinner annars blir det operation.

    Nån som har varit med om samma konstiga händelse?

  • Svar på tråden Positivt graviditetstest av cysta!
  • Snart 3barnsmamma

    nej har inte varit med om det, men nu blir jag ju nästan rädd. Jag har plussat och tror mig vänta mitt tredje barn och är överlycklig....

  • Mollan03

    Du behöver inte vara orolig för läkaren sa att detta är väldigt ovanligt, men visst händer det. Underbart att du väntar din tredje! Grattis Skrattande  Hur gamla är dom andra barnen? Mina är 13 och 10 år och är sååå sugen på en liten, men tycker ändå barnen är så stora nu, men känns som hela min kropp längtar efter en till. Min man är lite tveksam att börja om nu när barnen är stora, men själva är vi ganska så unga så visst det är ju inte så att åldern är emot oss. Men vi får se....

  • HellaH

    Ojoj, det där hade lika gärna kunnat varit jag som skrivit! Förvånad Exakt samma sak har hänt mig nu. Skönt att jag inte är helt ensam om det, fast det såklart inte är roligt att råka ut för det... Rynkar på näsan Har känt mig supergravid i flera veckor, fått negativt svar på testen fram till förra veckan då jag fick positivt två dagar o negativt resten av dagarna. Har inte fattat nånting! Förvånad Men i förrgår kväll fick jag mer ont i magen, igår blev det ännu värre och jag åkte in till gyn-akuten där de konstaterade en cysta på äggstocken. Jag hade ju verkligen hoppats på en graviditet, men samtidigt är det skönt att få svar på vad som pågår i min kropp. Hoppas nu precis som du på att den försvinner snart av sig själv... Ska tillbaka om ett par veckor och kolla. Hur har det gått för dig??

  • Musica

    Men hur kan en cysta ge "gravidhormoner"? Låter helskumt.

  • ödet87

    Jag är så glad att jag hittade denna sidan! Jag har blivit diagnosticerad med en blodfylld gullkroppscysta som är 7-8 cm och som de måste operera ut om den vuxit ytterligare. Är nu 7 dagar sen med mensen och har fått en svagt till medel tydligt streck på grantestet varje dag sedan fyra dagar sedan. Brösten är svullna,jag har haft molande värk och det känns som det stramar och gör ont ibland över livmodern. Jag tänkte för mig själv att jag undrar om det är cystjäveln som börjar ge positiva utslag på testet. Jag vill gärna ha barn och vi försöker aktivt att bli gravida så det kan ju kanske vara en bebis men lika gärna cystan verkar det som. Jag har svårt för att bli gravid ( problem med cystor m.m. Endometrios kanske ?) så försöker att inte bli för förväntansfull, återbesök 17 sept så får väll bara vänta och se. Är det bara äggcystor som avger hcg eller kan andra cystor det också? Tacksam för svar ????! Mvh

Svar på tråden Positivt graviditetstest av cysta!