Får man dricka cola light el pepsi max vid graviditet?
Hej!
Får man dricka cola light el pepsi max under graviditet?
Hej!
Får man dricka cola light el pepsi max under graviditet?
Ja, det får man.
Nej det är förbjudet! Det står i lagboken, har du inte läst det kapitlet om vad man får och inte får göra som gravid?
Det är aldrig bra med sötningsmedel, skillnaden när du är gravid att du även har en liten bebis att i kroppen att tänka på. Tillsatser i mat är heller inte bra.
Varför skulle man inte få?! Jag tror verkligen inte det tar skada på bebisen!! Så drick med gott samvete!!
Jag skulle inte dricka lightläsk under graviditeten, för light smakar apa. Men Livsmedelsverket har inga restriktioner gällande det. Tycker du om det så drick :)
får och får.
Sötningsmedlet i de dryckerna kan leda till att man föder för tidigt + att de har en nedbrytande effekt på livmodern. Så det är nog bättre att välja dryck sötad med socker istället.
Läste en artikel om det när jag själv blev gravid pga att jag drack mycket lightdryck sjävl (viktväktat)
Vanlig cola då?
Här är artikeln
www.aftonbladet.se/kropphalsa/kvinnlighalsa/article7656102.ab
Jag tycker det verkar vara en ganska omfattande studie så jag kan hålla mig från lightläsken 9 månader.
Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.
Du kan dricka vanlig cola oxå. Tänk bara på att det innehåller koffein så om du även dricker kaffe så kan det bli mycket om du är stor drickare. Själv har jag valt bort kaffet för att få min cocacola.