• holly03

Får man dricka cola light el pepsi max vid graviditet?

Hej!

Får man dricka cola light el pepsi max under graviditet?  

• Svar på tråden Får man dricka cola light el pepsi max vid graviditet?
  • Mizzz

Ja, det får man. 

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Pickeli

Nej det är förbjudet! Det står i lagboken, har du inte läst det kapitlet om vad man får och inte får göra som gravid? Flört

Det är aldrig bra med sötningsmedel, skillnaden när du är gravid att du även har en liten bebis att i kroppen att tänka på. Tillsatser i mat är heller inte bra.

Google it!
  • Biina88

Varför skulle man inte få?! Jag tror verkligen inte det tar skada på bebisen!! Så drick med gott samvete!!

• Dargo

Jag skulle inte dricka lightläsk under graviditeten, för light smakar apa. Men Livsmedelsverket har inga restriktioner gällande det. Tycker du om det så drick :)

• Hoppetossan 79

får och får. 

Sötningsmedlet i de dryckerna kan leda till att man föder för tidigt + att de har en nedbrytande effekt på livmodern. Så det är nog bättre att välja dryck sötad med socker istället.

Läste en artikel om det när jag själv blev gravid pga att jag drack mycket lightdryck sjävl (viktväktat) 

• Pickeli
    holly03 skrev 2010-10-27 14:28:30 följande:
    Vanlig cola då?
    Gå in på livsmedelsverket och läs vilka rekomendeationer som gäller när man är gravid. Och läs gärna på om varför så du får en förståelse i varför man bör undvika vilka saker. På så sätt är det lättare att veta vad man bör passa sig för och vad som är okej.
    Google it!
  • Jempajenny
    Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
     Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.

Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-vid-graviditet/Kan-man-dricka-aspartamsotad-lask-nar-man-ar-gravid/

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Kramig

Du kan dricka vanlig cola oxå. Tänk bara på att det innehåller koffein så om du även dricker kaffe så kan det bli mycket om du är stor drickare. Själv har jag valt bort kaffet för att få min cocacola.

Svar på tråden Får man dricka cola light el pepsi max vid graviditet?