• Anonym

min bror ska gifta sig men vi var ingen barnvakt!

jag sitter och tänker och tänker och vet inte vad jag ska göra.

jag har nyligen flyttat in hos min sambo och hans barn.

i dag kom inbjudan till min brors bröllop. detta bröllop kommer att vara över 50 mil bort och på nyårs afton. jätte kul ja är så glad för min bror.

till mitt dilemma nu är att min sambo och jag har barnen detta nyår och ingen möjlighet till barnvakt heller ingen möjlighet att byta helg med mamman till barnen. så om vi ska åka upp på bröllopet så måste vi ha barnen med oss. barnen är små och har aldrig träffat någon i min familj ännu då de bor långt borta så vi har ingen möjlighet till någon barn vakt på bröllops orten heller. och i inbjudan står det att barn får vara med i kyrkan men inte på middagen och festen.
    givetvis är detta bara att acceptera men de dilemma ja sitter i nu är att jag inte vet hur jag ska göra.

ALLA jag pratat med om detta tycker jag ska prata med min bror och förklara hur jag känner att det känns fel att komma på festen ensam coh lämna sambo med barnen ensamma i mina föräldrars hus på nyår speciellt när nyårs helgen är första helgen på 3 veckor innan som vi har barnen av oliak skäl. normalt har vi varannan vecka men pga pusslande och annat under hösten så kommer barnen vara julveckan samt två veckor före hos sin mamma.

att vara med är viktigt för mig men det är även viktigt för mig att inte lämna min sambo ensam med barnen på nyår. det är enligt mig en famlje helg.

vi kräver ingenting från min bror. men jag känner att vi blir särbehandlade för jag fick höra att min brors blivande frus syster har fått tillåtelse att ta med sitt barn som kommer vara ca 1 år på nyår pga att hon ammar. men barnet äter både välling och barnmat så egentligen är det inte amnings problemet som gör att barnet får vara med utan att systern också åker långt och inte har barnvakt på bröllopsorten.

jag känner mig ledsen att kanske inte kunna närvara på min brors bröllop.
    att bara åka upp och vara med i kyrkan känns dyrt om man tänker på den långa resan om ni förstår.

hur tycker ni jag ska göra? ser ni nån lösning som jag inte tänker på.

vi fick inbjudan i dag coh osa är på lördag så att ens hitta en barnvakt (om det varligt möjligt) med detta korta varsel innan osa är inte heller lätt)

jag kommer måsta prata med min bror och förklara för honom varför vi inte kan komma men detta känns inte kul.

hur had eni gjort?
    min bror och jag stod varandra JÄTTE nära tills han träffade sin blivade fru nu har vi en vanlig syskon relation.

kan tillägga att om barnen varit bjuda hade vi ändå avvikit efter middag då ingen av oss är speciellt mycket för att dricka och vara på fest.

• Svar på tråden min bror ska gifta sig men vi var ingen barnvakt!
  • Jexter

Svårt. Själv fattar jag inte trenden med att inte få ta med sig ungarna till bjudningarna, det är som att man försöker tvinga folk till att bli så packade som möjligt.... det är ju roligt det med, men borde knappast vara ett krav för att närvara?

• Hoppetossan 79

Berätta för/prata med din bror. 

Kanske går det att lösa att man ordnar ett rum där ni kan ha filmvisning för barnen och lite leksaker. Din sambo kanske kan springa lite emellan. På så sätt kanske ni åt minstonde kan vara med ett par timmar på festen.  

• vi och pyret

Men har du pratat med din bror????
    Börja med och göra det och förklara läget, och se hur han ser på det. Du känner dig särbehandlad pga av buden syster får ta med sig en 1-åring, men hon kanske har pratat med brudparet och förklarat läget.

Vi hade också barnfritt bröllop, men om folk inte hade barnvakt var  det klart att de fick ta med sig barnen. Med tanke på att det är nyårsafton är säkert din bror medveten om problemet med barnvakt på just nyårsafton!

Det känns faktiskt lite som om du inte vill gå på bröllopet? Det är din bror och han gifter sig en gång, hur känner du om han inte kommer på ditt bröllop.

Lycka till!

• Mei

Komplicerat. ´

Jag tror jag skulle tänkt såhär:

Har sambons barn något ut av att gå på bröllopet eller skulle de egentligen hellre slippa? Lät som att de inte kände någon och att det kanske skulle vara jobbigt för dem.

Om det inte ligger i barnens intresse att vara med så skulle JAG hoppas på att sambon och barnen kom till själva vigseln men sen gå ensam på festen. Barnen är med sin pappa och har en familjekväll, jag är med min släkt och firar. Före tolvslaget tar jag mig hem till min sambo.

Skulle sambons barn tycka att det var helfestligt med bröllopsfest med min släkt och övriga så skulle jag fråga brorsan om inte barnen kunde få komma de med.

• teha

Jag kan tycka såhär. Nyår kommer du och din sambo med barn att fira många år tillsammans i framtiden. Din bror gifter sig kanske bara en gång och det är en stor händelse. Först och främst skulle jag prata med brodern om inte barnen skulle kunna få följa med. Säger de nej, skulle jag faktiskt göra så att alla går på vigseln, sedan umgås din man med barnen i några timmar och du går på festen en stund. Du behöver ju inte stanna hela kvällen, utan en stund så att du har varit där. Om ni ändå hade tänkt avvikit efter middagen är ju inte sambon och barnen ensamma så länge.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09. Nr 3 beräknad till Feb-11****
  • PetraCecilia

Du har fått flera kloka förslag. Var lite smidig så ordnar det sig. Sambon och barnen kan ju få en urmysig och lyxig hotell-kväll, det brukar småbarn gilla. Och du kan vara där vid 10-tiden och mysa med dem OCH uppvakta din bror.

• Anonym
    vi och pyret skrev 2010-10-27 14:48:22 följande:
    Men har du pratat med din bror????
    Börja med och göra det och förklara läget, och se hur han ser på det. Du känner dig särbehandlad pga av buden syster får ta med sig en 1-åring, men hon kanske har pratat med brudparet och förklarat läget.

Vi hade också barnfritt bröllop, men om folk inte hade barnvakt var  det klart att de fick ta med sig barnen. Med tanke på att det är nyårsafton är säkert din bror medveten om problemet med barnvakt på just nyårsafton!

Det känns faktiskt lite som om du inte vill gå på bröllopet? Det är din bror och han gifter sig en gång, hur känner du om han inte kommer på ditt bröllop.

Lycka till!
    jag har inte pratat med min bror men med svägerskan. det var hon som sa att hennes syster får ta med barnen. hon hade inge förståelse för att vi inte kan fixa barnvakt och verkade knappt beröra henne att vi kanske inte kan komma om det inte dyker upp en lösning.

om min bror inte skulle ha barnvakt och jag skulle gifta mig skulle barnen få följa med självklart. inte för att jag kommer välja bort barnen den dagen vi gifter  oss.
    jag vill inte gå utan min familj för jag vill fira nyår med dom. MEN jag älskar min bror och givetvis vill jag fira hans stora dag med honom
  • Anonym
    Jexter skrev 2010-10-27 14:37:46 följande:
    Svårt. Själv fattar jag inte trenden med att inte få ta med sig ungarna till bjudningarna, det är som att man försöker tvinga folk till att bli så packade som möjligt.... det är ju roligt det med, men borde knappast vara ett krav för att närvara?
    ibland undrar jag samma som du. jag kan ändå inte dricka alkohol av häslo skäl så jag kommer hur som helst vara nykter. så ja man kna ju undra.
  • Anonym
    Hoppetossan 79 skrev 2010-10-27 14:42:53 följande:
    Berätta för/prata med din bror. 

Kanske går det att lösa att man ordnar ett rum där ni kan ha filmvisning för barnen och lite leksaker. Din sambo kanske kan springa lite emellan. På så sätt kanske ni åt minstonde kan vara med ett par timmar på festen.  
    jag ska prata med min bror när han kommer hem från jobb han är borta och jobbar just nu. har bar apratat med svägerskan.
  • Anonym
    PetraCecilia skrev 2010-10-27 20:54:03 följande:

Du har fått flera kloka förslag. Var lite smidig så ordnar det sig. Sambon och barnen kan ju få en urmysig och lyxig hotell-kväll, det brukar småbarn gilla. Och du kan vara där vid 10-tiden och mysa med dem OCH uppvakta din bror.

de kommer sitta ensamma i mina föräldrars hus så hotell är de inget att prata om.
    men mysig kna de bli ändå givetvis.
Svar på tråden min bror ska gifta sig men vi var ingen barnvakt!