• karet

Är PCO och PCO-s samma sak?

Ja, som rubriken lyder. Är de samma sak? Har en kompis som har PCO och hon är extremt oinformerad om vad det är hon har. Kan jag ge henne nån enkel info eller tips på vad som kan hjälpa?

• Svar på tråden Är PCO och PCO-s samma sak?
  • Yrja M

Ja, det är samma pco= mångblåsiga äggstockar, s= syndrom.

Pcos är alltså att du har pco äggstockar plus ett eller flera andra symptom

• Yrja M

Har din kompis några andra symptom förutom pco-äggstockarna? 

Det slarvas med orden i sjukvården, det är vanligt att läkaren säger pco istället för pcos.

• Yrja M

Du kan ju tipsa om patientföreningen för pco och pco-s: http://www.pco-s.com/index.html

Sen har vi ju massor med pco-trådar här på familjelv ifall hon vill hänga med oss :)

Vad är det föresten hon behöver hjälp med?

• karet

Jag vet inte riktigt om hon har mer problem är äggstockarna.
    Jag vet att hon inte har ägglossning på egen hand, sen gror jag att hon inte får mens (har för mig hon måste äta nån medicin för att få det).

Glömde ju säga att hon vill bli gravid :) det är det jag skulle vilja ge henne tips å så runt.

• LiselottePCOS

PCO= äggstockstypen, som går att ha och vara fullt fertil

När kvinnan har syntom på att något är fel heter det PCOS. sjukvårdperosnal slarar ofta med att säga S :et i slutet så ofta   sägas PCO

För att ha PCOS som är rätt begrepp finns tre kriterier , fastställda av internationeltt erkända gyenkologer i rotterdam  år 2003+ 2004

oregelbuden eller utebliven mens
    påverkade homonnivåer
    PCO-äggstockar

Har en kvinna två av  tre kriterier har hon PCOS.

PCOS har många olika syntom och  kvinnorna de kan  vara allt från udnervikigta tll ha extrem fetma. Man måste inte vara överiktig för att ha PCOS. knappt hälften av alla med PCOS har övervikt.

Svar på tråden Är PCO och PCO-s samma sak?