• MammaOchMatte

Tygblöjor

Hej alla ni som har använt tygblöjor till era barn

Vi väntas få vår knodd 10 februari och vi har tänkt använda tygblöjor. Vi har försökt att läsa på lite men blir inte kloka på allt som finns och allt man kan välja mellan.

Vi tänkte så här:

5- 10 blöjor som är tvättbara blöjor, till ett spädbarn. Det kan både vara allt i ett blöja eller att man tar ut endast inläggen och tvättar. Det spelar ingen roll vilket. Vilket tycker ni var smidigast? Vi vill inte behöva ränna till affären stup i kvareten för att köpa massa tillägg till blöjan eller beställa på nätet. Allt som ska vara med ska finnas med blöjorna.

5 st blöjor för när man är ute och går eller reser som är enkla att byta.

Vi har inget problem med att köpa begagnade blöjor så det ska helst vara  populära blöjor som går att köpa begagnat.

Tack på förhand

• Svar på tråden Tygblöjor
  • Ragnar

Till nyfödda tycker jag att vikblöjor och blöjbyxor är bäst. I alla fall till mina barn har det gått år ca. 20 böjor för att jag inte ska behöva tvätta varje dag och då har det varit billigast med vikblöjor (de går ofta också att köpa begagnade och blir bättre ju mer de är använda). Byxor har det räckt med ca 3. Ett par ullbyxor för natten och 2 i PUL tyg för dagen. Allt-i-ett blöjor och pocketblöjor har inte riktigt passat förrän de kommit upp i ca 5-6 kg vilket har varit då de var 4- 5 månader och fått riktigt tjocka goa lår. En snappi till att fästa blöjan under blöjbyxan tycker jag har varit nödvändligt. Utan den hade jag aldrig på vikblöjorna ordentligt.
    När de blivit äldre har det inte gått åt lika många blöjor. Just nu har vi 16 st och tvättar ungefär var tredje dag. Vi köpte lite olika sorter begagnat för att prova vilka vi tyckte bäst om innan vi investerade i det vi behövde för hela blöjperrioden.

• MammaOchMatte

Ragnar: Tack så mycket för ditt svar! Jag tror att vi har bestämt oss för  vikblöjor nu Glad, det verkar vara ganska populärt bland andra tygblöjeanvändare också.

Nu till massa frågor Glad:

Kommer man ens att behöva en blöjbyxa om man har en snappy? Räcker det inte med snappyn och sedan vanliga byxor på det?

Kan man anväda vikblöja hela blöjtiden? Jag tycker att det verkar väldigt smidigt, särskillt att man bara kan hänga det på tork så är det klart sen, det verkar mycket frächare också då man viker ut den och tvättar den. Jag kommer inte tycker att det är jobbigt att vika dem

Hur förvarar du dina vikblöjor innan det är dags för tvätt?

Vad tycker du om rispapper? Det verkar ganska smidigt att bara kunna lyfta bort bajset, men det får ju inte spolas ner så man måste ju ha en lukttät papperskorg. Har du själv använt det?

Läste någonstans att man kan vika in extra absorberande material i vikblöjan om man har en storkissare, vad är det för material? At det en handduk eller nåt?

Tack för hjälpen

• Suneboll

vi tyckte vikblöjorna var totalt värdelösa...för det 1a så blir de jätteblöta o båda våra barn har blivit prickiga av det.
    Vi har haft imses vikblöjor, formsydda som reserv o som "hemmablöja" där man kan byta direkt efter kissning/bajsning.
    Till denna typen av blöjor behöver man rispapper o ett antal ytterbyxor.
    Dessa blöjor finns ofta i massor på tradera o är jättebilliga i inköp ...vilket är ett stort plus.

När bebisen blir större o börjar röra på sig är det omöjligt om man har en sprattlig bebis att få på vikblöjan o sedan ytterbyxan o när barnet börjar krypa är det en klumpig variant som ger mkt tvätt..

Vår favorit har varit pocketblöjorna fuzzi bunz...de finns i olika stl vilket gör att det blir dyrare eftersom man behöver byta stl kring halvåret...men båda barnen har sedan haft M tills de blivit blöjfria.
    Dessa blöjor ska man inte köpa i sverige för om man köper dem via ebay i USA så blir det mindre än halva priset för dem. De är smidiga, lätta att knäppa på o läcker aldrig, håller barnets rumpa torr o ger ej upphov till prickar el blöjeksem....lätta att tvätta o torkar snabbt. Fördelen är att man även kan ha dem på natten eftersom de inte blir blöta..man stoppar då bara in ett extra inlägg.
    Pocketblöjor finns i massa olika varianter, likaså vikblöjorna...det bästa är faktiskt att köpa hem några olika, gärna då begagnade så det inte blir för dyrt o så köper man fler av de man gillar bäst.

Vi har haft
    Imse vikblöjor...billigast!!!
    imse formsydda
    miosoft (deras ytterbyxa är mkt bättre än imses)
    fuzzi bunz...bäst!!!
    swaddlebees...smidigast, kan anv som en up&goblöja
    wonderoos 
    happy heinys...kass, läcker genom tyget

Om du har frågor om dessa så svarar jag gärna 

• Ragnar

Snappi är bara till att fästa ihop blöja under blöjbyxan. Över vikblöjor och formsydda blöjor behöver man alltid blöjbyxa.

Visst kan man använda vikblöjor hela blöjperrioden. Men då de bli större och kissar mer räcker oftast inte en vikblöja. Man kan som sagt vika in ett extra innlägg och sätta ett tunt innlägg som håller lite torrt mot rumpan närmast huden. Men det kan bli en del pysslande. Innlägg för extra uppsugning finns det många olika att välja mellan. Bambus och hampa håller mest vätska men tar lång tid att torka efter tvätt. Microfiber suger mer än bomull men får inte likka direky mot huden. Det går också bra att använda en vanllig tvättlapp. Vi har ibland haft de små frottetvättlapparna från Ikea som extra innlägg om allt annat varit i tvätt. De flesta går över till pocketblöjor eller allt-i-ett blöjor. Man kan också ha formsydda blöjor. Då behöver man inte vika men behöver en blöjbyxa över. Blöjrumpan blir oftast lite större än med pocketblöjor eller liknade. Vi har alltid haft formsydda med ullbyxor på natten. Favoriten är ur bambusfrotte eftersom de håller mer vätska än bomull.
    Sen är det väldigt olika vilka blöjor som passar på barnet. Beror nog en del på kroppsformen. Imsevimses blöjor har tex. aldrig suttit bra på mina barn. På första barnet var Fuzzi Bunz favoriten. På andra barnet sitter Englabossa (ett Islänskt märke) bäst. När det gäller blöjbyxor har Naturebabies och Disana varit våran favorit.

Vi har alltid förvarat använda blöjor i en tvättkorg/plastlåda utan lock. Hade lock ett tag men det luktade förskräckligt eftersom det blev så instängt och inte luftade. Nattblöjan och bajsblöjor skjöls av innan de läggs i korg. Sen har vi en PUL-påse för använda blöjor om vi är ute och från dagmamman.

Vi har aldrig använt rispapper. Kändes bara som att det skulle vara onödigt extrajobb. Det finns annars rispapper som går bra att spola ner. Vi har skakat av hårt bajs i toaletten och sköljt av löst i badkaret med duschen. Har också en diskborste som används till att borsta av bajs från blöjor vid behov. Den ligger vi badkaret och kallas bajsborsten av min son.

• MammaOchMatte
    Suneboll: Tack, ska absolut kolla in fuzzi bunz, av det jag har läst så har de fått bra kritik! Ska kolla i USA, det finns mycket som är billigare därifrån tack för tipset :)

Ragnar: Tack för ditt utförliga inlägg! Nu har jag köpt några begagnade vikblöjor rutad bomull och blöjbyxa Bumpy newborn samt beställt en snappy. Jag och sambon ska utföra några tester för att se uppsugningsförmågan, med vatten ska bli spännande! Vet inte varför men det känns som att vikblöjor går att anpassa till barnets passform lite bättre nu när vi har lyckats få till viktekniken så kan man ju forma den lite hur som helst (vi har suttit hela kvällen och vikt blöjor haha)

Dock så är det ju lite svårt att få till det perfekt så vi ska prova några av de blöjorna som suneboll föreslog när knodd är här, för det är nästan ett måste att man har något annat än vikblöjor på natten och så.

Tack för era inlägg, superbra!
  • canmamma

Hej, vi har kört en ohelig blanding av tygblöjor och engångsblöjor. Det är egentligen väldigt enkelt och smidigt med tygblöjor, men det har ändå blivit så att vi under långa perioder av flytt, renoveringar, resor, tvättmaskinskrångel och magsjuka har pausat i tygblöjeanvändandet. Så de "råd" jag ger kommer utifrån den erfarenheten. Hade jag vetat från början hur det skulle bli så hade jag nog köpt en 6-8 one-size, pocket blöjor (typ bumgenius) och kompletterat med engångsblöjor när det behövdes. För oss hade det blivit billigare och jag hade inte haft dåligt samvete för de blöjor vi inte använde så ofta. (Fast det är klart att de har ett ganska bra andrahandsvärde och jag borde sälja av dem snart.)  Slutligen vill jag bara tipsa om min favoritvikning 

Lycka till!

• emindy

Vi har vikblöjor och har kört med dem hela perioden men vi har även ett gäng pocketblöjor (Bumgenious är favoriten) som används på dagis, av barnvakt och ibland när vi är iväg. På nätterna har vi formsydda med antingen microfiber eller microfiber + bambu eller hampa

jag kan tipsa om tygblöjetråden också, mycket info där!

• Tygtiiger

Mitt bästa tips är att prova lite olika sorter och i början varva med engångs om det känns jobbigt med omställningen med en liten bebis!

Vi provade MASSOR av olika sorter (vadådå, jag gillar att handla ), jag recenserade allihop - det finns nog kvar i min blogg, tror jag.

Sammanfattningsvis så tyckte vi att vikblöjor var bra på ett litet barn för de kan man tvätta fort, de torkar fort och de går inte att slita ut. Begagnade är allra bäst, de suger bäst! Mina favoriter var ullrikes formsydda frottéblöjor som kunde stoppa explosivt bebisbajs och var små och fina, tyvärr så torkar de bara med hjälp av tumlare eller torkskåp. Tots bots är engelska formsydda frottéblöjor som var ett jättebra alternativ och gick att hängtorka!

Jag tyckte att separat blöja och byxa var bäst, blöjan tvättar man ju efter varje gång med byxan kan hänga med några byten och slits då inte lika fort. När sonen var stor och bajsade fastare så var fuzzi bunz bra, roliga och smidiga, de är som en blöjbyxa som man fyller med blöja i förväg, och byter och tvättar som en allt-i-ett, men man kan anpassa hur absorberande de ska vara.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tygblöjor