• Camilla J

Hur lång tid tog min förlossning? Hur skall man räkna?

Hej hej!

Födde min son för 2 månader sedan (första barnet) och många frågar mig hur lång förlossning jag hade. Vet inte riktigt hur man skall räkna =)

ca 02.00 värkarna startade (regelbundet direkt)
         06.00 vattnet gick
         08.53 är min älskling född

Har jag då haft en förlossning på 6 h och 53 min??

Hur lång förlossning hade ni andra? Har fått för mig att min gick rätt fort :=)

Kram

• Svar på tråden Hur lång tid tog min förlossning? Hur skall man räkna?
  • Krake

Det undrar jag med. Om man räknar från allra första värken så tog min förlossning ca 24 timmar, men så lång var den inte "för mig". Från att jag hade regelbundna värkar tog det 10 timmar, på sjukhuset var vi ca 3-4 timmar innan han kom. Vet inte riktigt hur jag ska räkna...

• bonsai

Min tog också 24 tim från första värken. Jag räknar från den men det kändes inte som att förlossningen kom igång på riktigt förräns man var på BB och verkligen fattade att man var på väg att föda. Sen tyckte jag att det gick jätte fort fast det tog 9 tim till. Första värken kl 17 och bebis kom 17:06 dagen efter. Tror att det är ganska normalt med ett dygn, så 7 timmar är nog väldigt bra jobbat.

• jeli

Barnmorskorna räknar väl från när man har öppnat sig 3 eller 4 cm, kommer aldrig ihåg vilket.

• Alcarinque

Det där är nog väldigt olika hur man väljer att räkna. Själv räknar jag från första värk och har då 12 timmar med första och 4 timmar med andra.

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Kazeer
    jeli skrev 2010-10-27 18:37:05 följande:
    Barnmorskorna räknar väl från när man har öppnat sig 3 eller 4 cm, kommer aldrig ihåg vilket.
    När jag väntade första barnet och gick på föräldrautbildningen på MVC, sade den barnmorskan som höll i utbildningen att man räknar från när man är öppen 3 cm. Sedan har jag inte en aning om ifall det är rätt eller fel.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kakan Mascha

Jag blev igångsatt kl 15 en dag och i min journal står det att min förlossning "startade# vid midnatt då jag hade öppnat mig 4 cm.
    Tjejen kom dagen efter kl 9:21 på fm, så 9½h för mig enligt sjukhuset!

• eliin88

Mina första tog 2½timme från första värken och andra förlossningen tog 1timme och 10min från första värken så jag räknar från första värken :)

• logg81

Jag räknar på 2 sätt.
    Från när första riktiga värken kom. (Söndag morgon)  Och från att de tog vattnet (Fredag morgon).

Så beroende på hur man ser det hela så tog det över 130 timmar på ena uträkningen men bara 10 timmar från att de tog vattnet.
    Förlossningsprocessen satte igång på söndagsmorgonen... Sen finns det väl en hel del olika stadier på den...

Efter min erfarenhet av barnafödsel så är 6 timmar en supersnabb förlossning.... Men jag hade inget normalt förlopp så jag ska nog inte uttala mej

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Krake

Ska man räkna hela processen anser jag att det tog typ 2 veckor Det var då ungefär han långsamt började trycka på i bäckenet, sen var det en stegring hela tiden.

• Jempajenny

Medicinskt brukar man väl räkna att man är "i förlossning" när man nått den aktiva fasen och värkarna kommer regelbundet (3-4 var 10:e minut) och man är öppen 3-4 cm. Men det är ju inte alla som vet när detta inträffar....

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
Svar på tråden Hur lång tid tog min förlossning? Hur skall man räkna?