• ior7701

plugga gymnasiet på annan ort?

Min son som ska börja gymnasiet nästa höst är väldigt intresserad av att plugga på en annan ort. Skolan han är intresserad av ligger i Norra Sverige och vi bor i Södra Sverige,
    Finns det några här med erfarenhet av tonåringar som pluggar på annan ort?
    Vore tacksam för alla svar, för och nackdelar, tips mm.

• Svar på tråden plugga gymnasiet på annan ort?
  • giftochmammatill3

Våran son går på idrottsgymnasie ca 50mil hemifrån. De bor på Internat. Vi betalar hyra för lägenheten, internatkostnad +bredband. Hamnar på ca 2500:- efter bostadsbidrag.
    Frukost + middag ingår i internatkostnaden. Kvällsmat + all mat på helger står vi för.

Då det är riksintag på skolan söker man bostadsbidrag från sin hemkommun, inte från CSN. Tyvärr kan man inte både ha bostadsbidrag & resebidrag.

Tågresorna kostar 1800:- tor. Så han åker bara hem en gång i månaden, och på skollov.
    Fickpengar + matpengar hamnar på 1500:-/månaden , och vi betalar hans mobil + försäkringar med barnbidraget.

Han har vuxit som människa. Är en stor kille nu! Mycket mer mogen. Första månaderna brännde han alla pengar på kläder, bio osv.. men misstaget görs ju inte om ;)

När han gick i 9:an, valde han att lägga sin ena praktik vecka på detta gymnasium, bara för att känna efter. Skolan står för matersättning 30:-/dag. resorna betalde vi själva. Boende fixade gymnasiet,

Lycka till!

• ior7701

tack för alla dina tips!

• Calles matte

Pluggade själv på annan ort under gymnasietiden. Delade lägenhet med en kompis. Visserligen var det inte så långt hemifrån och vi åkte nästan alltid hem på helgerna men det gav ändå en enorm känsla av frihet och självständighet. Man fick lära sig att klara sig själv och blev väldigt vuxen, samtidigt som gymnasiemiljön ändå är en ganska trygg omgivning. Tror det har påverkat mig enormt positivt att få möjligheten att ta eget ansvar på det sätt som det innebär att bo och plugga på annan ort under gymnasietiden.

Eftersom mina föräldrar inte hade särskilt god ekonomi under min gymnasietid var villkoret för att jag skulle få välja att gå på denna skolan att jag lyckades klara mig på det jag fick i bidrag, inackorderingsbidrag och studiebidrag, de hade inte möjllighet att stötta mig med extra pengar. Visserligen såg situationen rätt annorlunda ut då med kostnader för lägenhet osv, men det var en rätt tuff ekonomisk läxa som många ungdomar som bor hemma hela tonårstiden (och mer därtill...) verkar missa helt. Också detta är någonting jag har haft stor nytta av senare i livet.

Svar på tråden plugga gymnasiet på annan ort?