• Anki79

slem i luftvägarna, svårt att andas

Igår fick min dotter så mycket slem i halsen så att hon inte kunde ta några andetag. Som tur var så låg hon bredvid mig i sängen så jag upptäckte det direkt. Jag fick dunka henne i ryggen och hålla henne upp och ner. Jag fick loss det och ringde ambulans. Hon hade svårt att andas i ca 2-3 min och när amulanspersonalen kom så var det ingen fara. de tyckte att allt var bra och ansåg inte (om jag inte ville ) att vi inte behövde åka vidare till sjukhus. Idag har allt varit bra men man är lite orolig. Jag blev riktigt rädd igår.

Nu till min fråga... Finns det något som vi kan göra för att lindra slemmet här hemma om det händer igen. Varmt vatten på tesked eller liknande. Ska imorgon kontakta BVC men tänkte att det kanske finns någon med tips som kan fungera.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-13 20:35:20:
    Hon är 10 veckor gammal...

• Svar på tråden slem i luftvägarna, svårt att andas
  • Tant Green

Jag har ingen aning.... men om jag var du skulle jag ringa sjukvårdsupplysningen och fråga för att slippa vara orolig hela natten!

• jennipenni

Är hon förkyld alltså?
    Min lilla kille är förkyld å hostar rosslig slemhost han fick mollipect utskrivet av läkare för att få hjälp att få upp det annars gör man nog inte så mycket till småbarn ge henne vatten det är slemlösande. å höjd huvudända kan vara bra.
    Lycka till !

• väntar o längtar

Natusan hade tidigare en produkt med eucalyptus som man hade i badvattnet. På grund av för dålig efterfrågan så drogs produkten in.

Vi fick tag på en dammig flaska på en av barnbutikerna i stan när sonen var dunderförkyld redan vid 3 veckors ålder. Tur var det för det hjälpte faktiskt. Han hade också jättesvårt med andningen då.

Jag har försökt hitta fler men tyvärr verkar det som om de är helt borta nu. Har även tittat på om man kan använda vanliga eucalyptusdroppar men det står nån åldergräns (kommer inte ihåg vilken just nu) så jag har inte tordats. Men om han skulle bli så förkyld igen så skulle jag nog prova det.

Du kanske kan fråga BVC eller sjukvårdsupplysningen om du kan droppa lite eucalyptus i badvattnet åt din lilla dotter.

Men ett bad brukar lätta andningen och även frisk luft i sovrummet så vädra ordentligt innan nattning. Höj upp huvudänden också. Det finns "sängpuckar" att köpa om du inte vill lägga böcker/telefonkataloger under sängen. Jag har sett de på Babyproffsen, Barnens Hus och ICA Kvantum.

Hoppas att dottern din blir bättre.

• Ilovethesun

Jag tycker du skall gå till läkaren o berätta vad som hänt.Be att få ngt slemlösande utskrivet så du har när hon blir slemmig igen..
    Lycka till

Kram Helene!

• Maggen

Fy vad otäckt!! Du gjorde nog alldeles riktigt i går. Även om du ger varmt vatten så slemmet blir lösare så är det nog svårt för en så liten att orka hosta upp slemmet. Tycker också att du ska ringa sjv. upplysningen och höra om de har några tips. Är hon lika slemmig i dag? Feber?

• nindan90

vi har bricanyl i flytande form till Erik när han blivit jätteförkyld, det brukar sätta sig på luftrören direkt. vi fick det ganska tidigt o det funkar bra (det är ju luftrörsvidgande..) vet dock inte om du kan ge det så tidigt, ring bvc imorgon o fråga, de kan ju hjälpa dig.
    Lycka till.

• Lilla Wilma

Jag råkade ut för samma med min lilla prinsessa när hon var 8 v, fick åka ambulans in med henne och blev inlagd. Läkarna sa att man inte ger slemlösande till så små barn utan det man kan göra är ge lite ljummet vatten, försöka få henne till att äta ofta, ha böcker under huvudändan på sängen, ge koksaltlösning ofta....hoppas hon kryar på sig fort fort...

• Lilla Wilma

Glömmde ju, dom sa också att ha henne i sittande läge typ sitter eller bilbarnstol när hon sover....lättare då att andas om dom har mycket slem.

• Ipomea

Vi fick Bricanyl (flytande) till våran Oskar 7,5 v gammal och det har hjälpt bra.
    Jag har burit runt honom i en bärsele på magen när han sovit på dagen så att han har varit i upprätt läge och nära mig utifall..
    Jag köpte även koksaltlösning och en sug så att jag kunde suga bort ur hals och näsa. Han är nu mycket bättre på bara 2 dagar..
    Jag tycker att nån ska titta/lyssna på din tjej!

• Anki79

Jag har idag varit på BVC och det enda de rekomenderar är ljummet vatten. (fast det kom inte som svar direkt utan jag fick liksom lura ur sköterskan det) Och om det inte skulle bli bättre så ska jag ta kontakt igen och så boka en tid hos läkare. Min dotter tycker jag inte har något problem nu men det kan ju hända igen... Men då tar jag henne till Östra i Gbg.

Har idag varit ute och gått i den friska blåsiga luften. Jag tror att det är bra att ge henne frisk luft.

Svar på tråden slem i luftvägarna, svårt att andas