• tilde72

Nu orkar vi inte längre med nattning och kvällar!

Jag skriver till forumet och hoppas på gehör från er om vad och hur vi skall gå tillväga med ett så oerhört jobbigt problem för oss som får oss att snart ramla ihop.
    Vi har en 9 månaders tjej som  sedan hon föddes har det varit så krävande att få henne att somna. Nu har dessa 9 månader gått och vi ser ingen bättring eller förändring. Just de här månaderna som hon är nu i vet vi ju är tuffa och mycket händer i de smås liv och hjärnor. Men det här har ju varit sedan hon var liten

Vi har prövat allt känns det som. Startat på eftermiddagen med babymassage och badning så att hon skall slappna av. Varit ute och gått i vagnen med henne. Spelar lugn och avslappnande musik för henne. Sjunger vaggvisor. Alt vad som kan tänkas.
    Hon sover nu i sin egen spjälsäng som står vid sidan om mig. Tidigare sov hon emellan oss.
    Var eviga kväll är det samma visa och det är så frustrerande och tärande. Kvällarna är inget vi ser fram emot precis. Vi håller på framåt tillbaks i tre till fyra timmar innan hon somnar av utmattning. Ammar henne och  ofta, ofta på kvällen och natten. 
    I kväll somnade hon vid 20.00 tiden men vaknade upp efter bara ½ timme och börjar skrika direkt. Det enda som då hjälper är att ge henne bröstet. Hon blir då pigg och det går inte alls att få henne till att somna.  Pappa försöker gå omkring och vyssja henne men funkar inte. Till slut orkar han inte längre utan lägger henne i spjälsängen. Hon skriker som en tok när hon läggs i sin säng och det är alltid hon gör det. Spelar ingen roll om det är på dagen, samma visa då. Hon gillar inte alls att bli lämnad där. Efter några minuter står jag inte ut med skriket utan  ammar henne åter. Hon blir pigg och  hon får  kryper runt lite på golvet tills hon börjar att gråta och skrika åter.
    Nu äntligen, vid 00.15 har hon äntligen somnat när hon fick bröstet.
    Under dagen har hon sovit kl 12.00 fram till 12.50 och 14.30-15.30. Vaknat 07.30.
    Försöker vara strikta med att hon inte ska  sova  helst efter 15.00.
    Hur gör ni i den frågan om de somnar då. Väcker ni så det inte blir ett elände på kvällen för er?

Vi har sovrummet på övervåningen och det kanske är därför hon inte vill sova där i sin säng har jag nu tänkt. Fixade mysigt och ombonat för henne med madrass på golvet där hon kan sova på dagen på nedre våningen där vi håller till mestadels. Det här blir bra tänkte jag. Men icke sa nicke. Skrik och gråt även då...

Har även funderat över om det kan påverka henne om jag dricker kaffe/ the sent på dagen? Att det kan göra henne pigg.

Kanske kan vara idé att försöka ta upp henne tidigare på morgonen?

Hon har ju mig som sin napp. Hon har inte gillat nappar öht. Försöker även med välling. Men går inte alls.
    Vad gör jag då när jag ska sluta att amma om hon inte tycker om välling?
    Fick tips att testa tetraförpackning på välling. Ska smaka bättre sägs det. Värt att testa.

Ska vi se till att hon inte sover på dagen?

Vi har försökt med Anna Wahlgrens metod Sova hela natten. Men inget positivt av det.

Spelar ingen som helst roll om det har varit mycket nya intryck på dagen eller om det har varit lugnt för henne.

Den här onda spiralen gör mig snart galen!
    Om några veckor har vi läkartid till Bvc. Får se vad han säger där...

Tänker att det här kan ju inte vara bra för henne att bli så här övertrött att hon gråter och skriker. Hennes hjärna får ju jobba på högvarv.

Ska det vara såhär?Jag och sambon stupar snart.

Tacksam för era råd och erfarenheter från er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-28 00:50
    Vill även lägga till att lillan vaknar tre till fyra ggr per natt när hon sover från ca 24.00 till 08.00.

• Svar på tråden Nu orkar vi inte längre med nattning och kvällar!
  • Madde2010

Jag vet inte....men jag funderar på om det inte är dags att du slutar amma henne successivt. Jag slutade amma min son när han var 6 månader, började introducera smakportioner vid 4 månader och sen 6 månader har han bara ätit fast föda. Min son har inte heller tyckt om väliing men däremot så har gröt fungerat jättebra, just Nestles gröt är jättebra tycker jag. Det finns en 8 månaders förpackning som man kan blanda med lite pärompuree och det är så gott att man själv vill äta det :). Jag har hört (vet inte säkert) att det är bättre att ge mat så att de blir mätta längre och sover på så sätt längre. Meningen är ju att hon nu ska sova runt 10 timmar på natten och även en del på dagen. Normalt är ju välling jättelätt att ge men om du orkar med gröt så är det ju otroligt mättande för barnet :). Jag brukar ge gröt till frukost och kvällsmål, mellisar mellan huvudmålen och två huvudmål för lunch och middag. Just det där med magproblem hade min son med när jag ammade honom, tyckte att det faktiskt försvann när jag började ge honom smakportioner och vanlig mat. Tror att hon kanske inte är helnöjd med bröstmjölken, eller just magproblem...kan vara därför hon inte sover så mycket.

• Singoalla

Känner igen mig i er frustration! Vår tjej var också väldigt svårt att få till sömns om kvällarna.  Hon är 2 och ett halvt nu och somnar oftast i bra tid numera. Jag förstår till fullo det ni går igenom.

Angående välling så var min lilla tjej också svårt att vänja vid välling, fick tipset att ta i lite vaniljsocker några gånger och succesivt ta bort det sedan.... vaniljsockret gör att det liknar bröstmjölken.

Det första jag skulle göra i ert ställe var att se till att hon inte sover så sent på dagarna. Går det att bara låta henne sova en gång per dag och då senast vakna 14? ( Jag minns inte vad som är lämpligt för åldern) Sen verkligen kämpa för att hålla henne vaken fram tills klockan är minst 18.30. Och sen med alla medel få henne att förstå att sen ÄR det sova som gäller. Ha samma rutiner varje kväll, kanske t o m samma pyamas en tid och när den är på då sover man för kvällen, och då får det inte vara någon mer stimulans den kvällen, amma tror jag du absolut kan göra, men i mörkt rum. Absolut inte låta henne kliva upp. Däremot vara nära henne så det blir tryggt och mysigt, om hon blir lämnad tror jag det kan hjälpa till åt det negativa  hållet.... det ska vara en mysig stund!

Det vände för vår del på riktigt när hon började på dagis och rutinerna blev riktigt stadiga, dels kom vi upp tidigare på morgnarna( 06.30) , hon fick leka ordentligt sova senast fram till halv två osv...... 

Det var en tuff tid runt 9 månader vill jag minnas. Hon vägrade sova, jag var helt slut och behövde all sömn och vila jag kunde få, och vår relation behövde kvällar utan barn! Det kändes hopplöst ett tag och vi hade en riktigt tung period. Sen plötsligt var man ur det och hade en fungerande vardag igen.... :)  

Hoppas ngt av mina ord kan hjälpa er, lita bara på att det kommer ordna sig sinom tid och fortare än det känns som ;) Ta hand om er! kram! 

• tilde72

Missade helt att skriva att jag även  ger henne fast föda.Kan se ut på följande: Morgonmål: gröt med bär/puré + lliten smörgås med pålägg, lunch: riktigt mål, mellis: mixade bär/frukter, middag: riktigt mål och oftast gröt till kvällen. Däremellan amning.
    Vill även tillägga att hon vaknar oftast 3 ill 4 ggr per natt. Då har hon somnat vid 24.00 till 08.00.

• Singoalla

Vill bara tillägga det som "madde2010" skrev... och det är gröt. Gröt på kvällen var verkligen ett steg i rätt riktning mot att få ett barn som sov bättre.

• Madde2010

Om du ger så här: 1. Frukost, 2. Mellis 3. Lunch 4. Mellis 5. Middag 6. Kvällsmål: dvs. gröt, runt kl. 20. Så ska du inte behöva amma (du kan ju alltid skippa ngt mellanmål om barnet sover på dagen) Det hjälper inte att väcka ett barn som sover på dagen för att det ska sova mer på natten. Det har BVC alltid tipsat om eftersom barnet även behöver sova perioder under dagen...det jag menar är att jag inte tror att amningen mättar lika mycket som mellisar etc. Du förstår att om du ex. ammar istället för en måltid så håller sig inte barnet mätt lika mycket som när det gäller mat. Det viktiga är att avvänja barnet vid amningen på natten...om du ger barnet tillräckligt med mat under dan, som jag skrivit ovan, räcker det med vatten varje gång hon vaknar på natten. Tillslut kommer hon att avvänja sig vid att ammas under natten och fortsätta sova direkt hon fått lite vatten i sig. Oftast vaknar min son nån gång under natten pga att han är törstig.

• Madde2010

Ha som regel att du matar var tredje timme, så skippa amningen helt. (förutsätter att du faktiskt ammar under natten)

• Tangent

Om du vill fortsätta amma kanske du kan prova följande:
    Strunta i alla nattningsrutiner utom det allra viktigaste (borsta tänder, ren blöja?). Amma henne sedan till sömns i t ex TVsoffan, när hon somnat ordentligt lägg henne i spjälsängen och ha koll på när hon  börjar bli orolig ta då upp henne direkt och amma igen. Om du är uppe mycket längre än henne kanske du får söva om några gånger innan du ska sova själv.

• annwal

Låter väldigt likt vår lilla tjej som e 6 mån, förutom att vår faktiskt sover på natten och bara vaknar en gång för mat. Men somna är det värsta som finns, hon får ingen ro i kroppen. Kryper snart så det är fullt ös när hon e vaken. Det är så ledsamt att hon ska gråta varje gång det är dags att sova. Hon gör det inte i bil eller vagn men det funkar inte att ha det så jämt eftersom det finns fler att ta hänsyn till och på kvällen är det ju ändå i sängen hon ska sova. Skulle vilja att hon kunde säga själv hur hon ville ha det. Hon skulle säkert bli nöjd av att somna i bärsele varje kväll men då skulle jag gå sönder.

Jag håller mig här och inväntar allehanda tips ;) 

• muppmulle

Vad har ni för rutiner under dagen och har ni provat och ge henne modersmjölksersättning istället för att amma.
    Vi har fasta tider varje dag, Vaknar 8 och sedan efter det mat var fjärde timme förutom på kvällen då får han kl  20,00 och sedan 22 och då klarar han sig hela natten. Kan tänka mig att eftersom hon aldrig tyckt om sängen associerar( stavning?) sängen med något otrevligt nu. har ni provat med att istället för att ta upp ge henne en snuttefilt som luktar som er. Svårt att bryta en vana men skam den som ger sig. Sen tycker jag att ni borde få mer hjälp av BVC, det är ju dels därför dem finns.
     Lycka till

• Hervor 1

Förstår att ni har det jobbigt på nätterna!
    Att sluta amma tycker jag absolut inte att du skall göra, om du nu inte hade tänkte det ändå förstås). Att en 9-månaders bebis "skall" sova 10/timmar per natt är rent hittepå, det är väldigt individuellt och att spädbarn vaknar till flera gånger per natt är inte onormalt eller "fel" även om det kan vara jobbigt för mamma och pappa. Små barn och vuxnas sömnmönster ser väldigt olika ut och därmed också behoven
    Bebisar vaknar som sagt ofta till nattetid och vill amma, även om de inte är hungriga eller törstiga. Det handlar ofta om närhet, det är ju något som de vill ha mycket av oavsett dag eller natt.
    Under din dotters vakna tid, hur mår hon då? Som du beskriver det så tycker jag inte att det verkar handla om hunger när hon vaknar utan mer om att hon helt enkelt vill vara tillsammans med er.
    Hur ser hennes rutiner ut på dagen och hur ser nattningarna ut? Vaknar hon alltid vid 8-tiden och sover vid 12 och 2? Det är ju inte mycket vakentid däremellan isåfall, kanske ni kan justera lite där?

• MadeleineW

Min son, som är 10½mån, vaknade minst 4ggr Varje natt och jag tog upp honom och ammade varje gång. Och jag blev så trött. Han tyckte verkligen inte om att ligga i sin säng. Blev tokig när jag lämnade honom där. Men! Efter en helg med bara pappa, så slutade jag nattamma och jag började låta honom sova i sin säng i sitt rum. Jag tog inte upp honom när han vaknade utan gick dit och klappade på rumpan och sjöng. Och jag ska säga dig, att han sover såå mycket bättre sen jag slutade amma på natten! jag trodde inte det skulle funka att han sov i sin säng sådär. Men se på tusan, det gjorde det! Trodde inte det skulle gå så lätt. Bara för att man slutar amma på natten behöver man inte göra det på dan. Jag ammar honom på morgon/dagen men inget på kvällen eller natten.

Alla sätt är ju värda att prova, även sluta nattamma. Truga inte på med det bara för att, om det får alla att sova bättre så är det ju kanon!

• MadeleineW

Han vaknat såklart fortfarande, men bara max 2ggr på natten. Istället kan vi hålla på upp till en timme innan han sover ordentligen. Jag kan tro han har somnat men sätter jag foten utanför rummet eller rumpan i sängen så nog sjuttsingen hör han det och skriker till. Men det är inte alla nätter det kan hålla på så länge. Hur som helst, så är det bättre än innan. Sover längre perioder istället för att vakna typ 1gng i timmen eller var 1½timme.

• Melly

Men TS måste ni hålla på och försöka natta henne då? Varför ine prova och bara låta henne vara med er om kvällarna? Att hon är med er och att hon får amma så tätt som hon vill under kvällen medans du och pappan kollar på tv eller sitter vid datorn eller snackar eller läser eller vad ni nu vill göra Och under tiden så ammar hon fritt och när hon inte vill amma så har du eller pappan henne i en bärsjal eller i famnen och ibland så kanske hon vill leka lite på golvet oxå. Och ibland så kanske att hon tar sig en liten tupplur i famnen hos nån utav er.

Man måste faktiskt inte natta dom i egen säng. Med mina flickor när dom var i din dotters ålder så var dom med oss om kvällarna och ibland så tog dom korta sovstunder i famnen eller bärsjalen som sagt. Och sen när jag och min man gick och la oss så tog vi bara med oss barnet och la oss alla tre i samma säng och jag ammade en gång till och sen så sov vi

Jag tycker att det låter som att ni krånglar till era kvällar lite i onödan faktiskt   Runt 9 mån så är dom i värsta separationsångestfasen så att då så är det vanligt att dom inte vill vara ensamna och att dom vill amma tätt för att känna sig trygga.

• Hervor 1
    Melly skrev 2010-11-04 10:34:46 följande:
    Men TS måste ni hålla på och försöka natta henne då? Varför ine prova och bara låta henne vara med er om kvällarna? Att hon är med er och att hon får amma så tätt som hon vill under kvällen medans du och pappan kollar på tv eller sitter vid datorn eller snackar eller läser eller vad ni nu vill göra Och under tiden så ammar hon fritt och när hon inte vill amma så har du eller pappan henne i en bärsjal eller i famnen och ibland så kanske hon vill leka lite på golvet oxå. Och ibland så kanske att hon tar sig en liten tupplur i famnen hos nån utav er.

Man måste faktiskt inte natta dom i egen säng. Med mina flickor när dom var i din dotters ålder så var dom med oss om kvällarna och ibland så tog dom korta sovstunder i famnen eller bärsjalen som sagt. Och sen när jag och min man gick och la oss så tog vi bara med oss barnet och la oss alla tre i samma säng och jag ammade en gång till och sen så sov vi

Jag tycker att det låter som att ni krånglar till era kvällar lite i onödan faktiskt   Runt 9 mån så är dom i värsta separationsångestfasen så att då så är det vanligt att dom inte vill vara ensamna och att dom vill amma tätt för att känna sig trygga.
    Helrätt!
  • Jkpg Deluxe
    Hervor 1 skrev 2010-11-04 07:33:46 följande:
    Förstår att ni har det jobbigt på nätterna!
    Att sluta amma tycker jag absolut inte att du skall göra, om du nu inte hade tänkte det ändå förstås). Att en 9-månaders bebis "skall" sova 10/timmar per natt är rent hittepå, det är väldigt individuellt och att spädbarn vaknar till flera gånger per natt är inte onormalt eller "fel" även om det kan vara jobbigt för mamma och pappa. Små barn och vuxnas sömnmönster ser väldigt olika ut och därmed också behoven
    Bebisar vaknar som sagt ofta till nattetid och vill amma, även om de inte är hungriga eller törstiga. Det handlar ofta om närhet, det är ju något som de vill ha mycket av oavsett dag eller natt.
    Under din dotters vakna tid, hur mår hon då? Som du beskriver det så tycker jag inte att det verkar handla om hunger när hon vaknar utan mer om att hon helt enkelt vill vara tillsammans med er.
    Hur ser hennes rutiner ut på dagen och hur ser nattningarna ut? Vaknar hon alltid vid 8-tiden och sover vid 12 och 2? Det är ju inte mycket vakentid däremellan isåfall, kanske ni kan justera lite där?
    Men om hon är vaken från 8 till 12 är hon, enligt mig, vaken väldigt länge sitt första pass! Iaf om jag ska jämföra med vår son som vaknar vid 7 och sover som en stock igen kl 10! Han orkar INTE mer än 3 timmar på morgonen!
    Det är inte lätt på kvällen heller om de fått vara vaken "för länge" och blivit övertrötta...! Vid kl 18 gör vi mysljus i lägenheten och låter honom få på sig en pyjamas..vid 18.30-19 äter han en stor portion med gröt och sedan får han ny torr blöja, vi läser bok tillsammans i våran säng och så får han vara i min famn medan jag sjunger en godnattsång och stryker honom på rumpan lite :) sedan lägger jag honom i spjälsängen, tänder en nattlampa på byrån och går ut, innan han somnat!

Om han vaknar på natten, och det gör han allt emellan 2-4ggr så lyssnar jag först ifall han somnar om själv, om inte så går jag dit och ger nappen, erbjuder vattenflaska och stoppar om honom igen och stryker honom lätt på rumpan en liiiiten stund, sedan går jag å lägger mig igen och ofta kommer han till ro och somnar om efter detta. Jag slutade nattamma då sonen var nästan 9 månader, men det är ju individuellt...han var inte hungrig på natten utan vaknade för att han var "inställd" på det...om du förstår hur jag menar....det var en "vana" :)  
  • Hervor 1
    Jkpg Deluxe skrev 2010-11-04 20:00:46 följande:
    Men om hon är vaken från 8 till 12 är hon, enligt mig, vaken väldigt länge sitt första pass! Iaf om jag ska jämföra med vår son som vaknar vid 7 och sover som en stock igen kl 10! Han orkar INTE mer än 3 timmar på morgonen!
    Det är inte lätt på kvällen heller om de fått vara vaken "för länge" och blivit övertrötta...! Vid kl 18 gör vi mysljus i lägenheten och låter honom få på sig en pyjamas..vid 18.30-19 äter han en stor portion med gröt och sedan får han ny torr blöja, vi läser bok tillsammans i våran säng och så får han vara i min famn medan jag sjunger en godnattsång och stryker honom på rumpan lite :) sedan lägger jag honom i spjälsängen, tänder en nattlampa på byrån och går ut, innan han somnat!

Om han vaknar på natten, och det gör han allt emellan 2-4ggr så lyssnar jag först ifall han somnar om själv, om inte så går jag dit och ger nappen, erbjuder vattenflaska och stoppar om honom igen och stryker honom lätt på rumpan en liiiiten stund, sedan går jag å lägger mig igen och ofta kommer han till ro och somnar om efter detta. Jag slutade nattamma då sonen var nästan 9 månader, men det är ju individuellt...han var inte hungrig på natten utan vaknade för att han var "inställd" på det...om du förstår hur jag menar....det var en "vana" :)  
    Jag uppfattade det som att TS barn inte är vaken mer än  ca 1½ timma mellan de bägge dagvilorna, vet inte om det var en engångsföreteelse men om inte så kanske hon kan försöka justera något där vilket förhoppningsvis får positiv effekt på kvällen sedan.
    Hur man nattar sitt barn tycker jag egentligen är strunt samma, bara det blir bra för barnet. Jag tycker att det viktigaste är att barnen somnar med en skön känsla i magen och att nattningen är en avkopplande mysig stund tillsammans med den ena eller andra föräldern. För TS är ju nattningarna allt annat än harmoniska och stressen inför läggningen verkar infinna sig långt innan det ens är dags - det påverkar ju också barnet såklart!

TS:
    Det kanske har "gått troll" i er läggning" så att det inte spelar någon roll hur ni gör, det blir inte bra i alla fall?
    Ni är ju stressade redan innan beskriver du och det känner säkert ditt barn av, plus att hon väl förknippar läggningen med stress, gråt och obehag? Testa och gör helt tvärtom, strunta i nattningen under en period! Låt henne vara uppe tillsammans med er och "gör kväll" med lite sänkt belysningen , minskat ljudet på TVn, inga spralliga lekar etc så att hon ändock känner att det är skillnad mot dag. Men låt henne sitta med er så kan hon ju somna i någons famn eller med sitt täcke i soffan? Ta sedan med er henne upp och låt henne sova hos er! Testa en period, det förlorar ni inget på (och kanske kan pausen ifrån nattningen göra att ni alla finner lite ro och kanske inspiration och ork till att, om en liten tid, försiktigt införa nya mysiga rutiner som kanske passar henne lite bättre)?

Appropå välling så vad skall du med den till? Om din flicka inte tycker om det så låt henne slippa, ge henne ett annat kvällsmål istället!
Svar på tråden Nu orkar vi inte längre med nattning och kvällar!