Nu orkar vi inte längre med nattning och kvällar!
Jag skriver till forumet och hoppas på gehör från er om vad och hur vi skall gå tillväga med ett så oerhört jobbigt problem för oss som får oss att snart ramla ihop.
Vi har en 9 månaders tjej som sedan hon föddes har det varit så krävande att få henne att somna. Nu har dessa 9 månader gått och vi ser ingen bättring eller förändring. Just de här månaderna som hon är nu i vet vi ju är tuffa och mycket händer i de smås liv och hjärnor. Men det här har ju varit sedan hon var liten
Vi har prövat allt känns det som. Startat på eftermiddagen med babymassage och badning så att hon skall slappna av. Varit ute och gått i vagnen med henne. Spelar lugn och avslappnande musik för henne. Sjunger vaggvisor. Alt vad som kan tänkas.
Hon sover nu i sin egen spjälsäng som står vid sidan om mig. Tidigare sov hon emellan oss.
Var eviga kväll är det samma visa och det är så frustrerande och tärande. Kvällarna är inget vi ser fram emot precis. Vi håller på framåt tillbaks i tre till fyra timmar innan hon somnar av utmattning. Ammar henne och ofta, ofta på kvällen och natten.
I kväll somnade hon vid 20.00 tiden men vaknade upp efter bara ½ timme och börjar skrika direkt. Det enda som då hjälper är att ge henne bröstet. Hon blir då pigg och det går inte alls att få henne till att somna. Pappa försöker gå omkring och vyssja henne men funkar inte. Till slut orkar han inte längre utan lägger henne i spjälsängen. Hon skriker som en tok när hon läggs i sin säng och det är alltid hon gör det. Spelar ingen roll om det är på dagen, samma visa då. Hon gillar inte alls att bli lämnad där. Efter några minuter står jag inte ut med skriket utan ammar henne åter. Hon blir pigg och hon får kryper runt lite på golvet tills hon börjar att gråta och skrika åter.
Nu äntligen, vid 00.15 har hon äntligen somnat när hon fick bröstet.
Under dagen har hon sovit kl 12.00 fram till 12.50 och 14.30-15.30. Vaknat 07.30.
Försöker vara strikta med att hon inte ska sova helst efter 15.00.
Hur gör ni i den frågan om de somnar då. Väcker ni så det inte blir ett elände på kvällen för er?
Vi har sovrummet på övervåningen och det kanske är därför hon inte vill sova där i sin säng har jag nu tänkt. Fixade mysigt och ombonat för henne med madrass på golvet där hon kan sova på dagen på nedre våningen där vi håller till mestadels. Det här blir bra tänkte jag. Men icke sa nicke. Skrik och gråt även då...
Har även funderat över om det kan påverka henne om jag dricker kaffe/ the sent på dagen? Att det kan göra henne pigg.
Kanske kan vara idé att försöka ta upp henne tidigare på morgonen?
Hon har ju mig som sin napp. Hon har inte gillat nappar öht. Försöker även med välling. Men går inte alls.
Vad gör jag då när jag ska sluta att amma om hon inte tycker om välling?
Fick tips att testa tetraförpackning på välling. Ska smaka bättre sägs det. Värt att testa.
Ska vi se till att hon inte sover på dagen?
Vi har försökt med Anna Wahlgrens metod Sova hela natten. Men inget positivt av det.
Spelar ingen som helst roll om det har varit mycket nya intryck på dagen eller om det har varit lugnt för henne.
Den här onda spiralen gör mig snart galen!
Om några veckor har vi läkartid till Bvc. Får se vad han säger där...
Tänker att det här kan ju inte vara bra för henne att bli så här övertrött att hon gråter och skriker. Hennes hjärna får ju jobba på högvarv.
Ska det vara såhär?Jag och sambon stupar snart.
Tacksam för era råd och erfarenheter från er.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-28 00:50
Vill även lägga till att lillan vaknar tre till fyra ggr per natt när hon sover från ca 24.00 till 08.00.