• Anonym

Vågar man betala en räkning en dag senare?

Jag vet, en dum fråga men jag har alltid skött mina räkningar men den här månaden är det ganska tajt med många stora räkningar. Är återbetalningsskyldig till försäkringskassan. Räkningen ska vara betald den 24:e november och jag får lön den 25:e. Frågan är om man bara betalar en dag senare (men det kanske tar nån dag till att registrera? har för mig att det kan ta upp till 3 dagar till bankgiro) utan några påminnelser eller annat som rör till det? 

• Svar på tråden Vågar man betala en räkning en dag senare?
  • Frontline

Jag betalar varje månad räkningar för sent, jag har en del räkningar som ska vara inne några dagar före lön men det struntar jag i utan betalar när jag tycker det är dags.
    Hittills är det ingen som har klagat så om du vänta ett par dagar efter sista dagen är det ansolut ingen fara...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Onkel Panter

Det är ju fullt naturligt att det kan bli kärvt vissa månader. Det bästa vore ju om du kontaktade de som ska ha betalning och säga som det är. 

• lillkorpen

Jag slarvar massor med det där, jag brukar se till att allt är betalt till den siste varje månad, (sista vardag dvs) även om det ibland ska vara betalt någon/några dagar tidigare. En enda gång har jag fått en påminnelse, och då var det en räkning som skulle betalats den 16:e men som jag betalade den 28:e. Då kom det en lapp i brevlådan (den 5:e månaden efter tror jag det var), men det stod att jag kunde strunta i påminnelsen om jag betalat räkningen under någon av de senaste dagarna, och det hade jag ju.

Det enda som jag är riktigt petnoga med är hyran, för vill jag sätta upp mig på byte så kollar de om man varit punktlig osv med den. 

• Anonym

Aaah fast nää, du behöver inte kontakta dom heller, får man en påminnelse efter 1 vecka så brukar det stå "har du betalat dom senaste 5 dagarna så kan du bortse från denne"..

Sen beror du på hur du betalar, en del betalar från Nordea till Swedbank..och pengarna kanske kommer in till mottagaren 3-4 dagar senare. Så det spelar intte någon roll med någon dag hiit och dit =)

• Anonym

Tack för svar. Är nog bara lite löjlig och inte vill ringa till dem för några hundralappar. Känner mig värdelös redan som det är just nu. 

• Frontline
    Anonym skrev 2010-10-28 01:58:28 följande:
    Tack för svar. Är nog bara lite löjlig och inte vill ringa till dem för några hundralappar. Känner mig värdelös redan som det är just nu. 
    Varför ska du känna dig värdelös för?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Frontline skrev 2010-10-28 02:06:18 följande:
    Varför ska du känna dig värdelös för?
    Det är jul snart och jag hade räknat med att köpa en säng till mitt barn (som börjar bli för stor för spjälsäng) då jag har jobbat lite extra och hade verkligen sett fram emot att köpa en fin säng och sy fina sängkläder. Det blir inte av med det då det har hänt lite oväntade grejer och jag kommer att ligga back under resten av året. 
  • Argo
    Ja, det vågar man. Och man behöver inte ringa om det.

Det där med att företag slentrianmässigt sätter "betald senast den 22:a" och likvärdigt är bara ett otyg för att de skall tjäna några extra räntekronor.

"Alla" i Svergie får sin lön kring den 25:e och det vet givetvis företagen. Det vet också, och kommer inte att bråka om det, att de får in sina pengar kring den 26:e-27:e.

En skillnad - om du köper något på ex nätet och får en 10 dagars-faktura, då bör man betala innan den 25:e.
  • sarasarasara

Hej TS! 
    Skicka mig ett meddelande!

Svar på tråden Vågar man betala en räkning en dag senare?