• carejna

Kan inte betala räkningar/skuler, får ingen hjälp.

Hej, jag är en tjej på 22 år som nu i 3 månader har dejtat en kille på 25. Jag har under den här tiden fått väldigt mycket känslor för honom, och därför ska jag nu komma till saken.

Det är nu så att han har problem med sina räkningar/lån osv. Han har inte råd att betala. Kan också nämna att han för 3 årsedan var inne i ett kraftigt spelberoende som ledde till rehab och hela den baletten.
    För ca ett halvår tillbaka fick han ett sk. återfall och har mått skitdåligt sen dess.
    Men han får aldrig må bättre värkar det som, nu när räkningarna osv kommer.
    Han får inte hjälp vart han än vänder sig, för att han har för mycket anmärkningar osv. Skuldsanering är inte heller möjligt då han inte har tillräckligt med höga skulder. Grejen är ju den att om det fortsätter såhär så kommer han att komma upp till skyhöga skulder. För de ökar ju varje månad, och om han inte har råd att betala det nu så kommer han ju inte ha råd sen när det bara blir dyrare och dyrare. Speciellt inte med vintern på väg.

Detta gör att han mår verkligen SKIT dåligt, och jag vet inte vart jag ska ta mig till. Jag hatar att se mina kära må dåligt, speciellt när det inte finns någon vettig människa som kan steppa in och hjälpa honom.
    Men i och med att han mår så dåligt så påverkar detta hans sömn och hälsa. Vilket säkerligen kommer leda till stress, om inte värre, ångest och depression, som i sin tur leder till att han inte kan klara av att sköta sitt jobb. Och då sitter han ännu längre ner i skiten.

Så min fråga till er är, vad kan jag göra för att hjälpa honom? Finns det någon jag/han kan vända sig till för att få hjälp med detta? Finns det utvägar som gör att han inte kommer att få skyhöga skulder?

TACKSAM FÖR SVAR!!!!!!!

//Mvh Hanna

• Svar på tråden Kan inte betala räkningar/skuler, får ingen hjälp.
  • Linda1976

Lyxfällan kanske?

Alt. är ju att göra som lyxfällan gör. Sälja av saker, ringa och försöka få dela upp räkningarna, baka ihop smålån till ett större hos sin bank (men nu verkade ju det svårt i detta fallet kanske)

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Philippa

Boka tid hos en konsumentrådgivare som är gratis via kommunen så han får hjälp att lägga upp en fungerande budget..

• Tow2Mater

Han kan hitta ett jobb till, kvällstid och helger om han redan jobbar dagar.
    Du kanske kan hjälpa honom betala?

• Waldo

Det finns lite olika sätt att ta sig an en skuld situation. Allt beroende på de förutsättningar man befinner sig i.
    Vad man har för inkomster, vad det är för skulder osv.
    Naturligvis finns det hjälp att få, det har ingenting med om man har anmärkningar eller inte.

Jag sysslar med rådgivning till skuldsatta oh hade säkert kunna komma med en del råd hur han ska lägga upp sin plan för framtiden, men du skriver för lite om situationen
    Du kan PM:a mig, eller ännu hellre, din pojkvän.

Det krävs hårt arbete i flera år, skulder är inget som försvinner över en natt. Men är man villig att jobba på det kan man mycket väl ta sig ur det

Svar på tråden Kan inte betala räkningar/skuler, får ingen hjälp.