• Cazza

Matförgitning i v 12, kan det påverkat barnet?

Jag är lite orolig. Åt en fetaostpaj och blev förmodligen smittad av den. Inget kött i men det kan ändå vara litseria, går det isfall över till fostret? Kan det bli skador på barnet?? Ngn som vet?
    Nu mår jag bra igen, men man vet ju aldrig.

• Svar på tråden Matförgitning i v 12, kan det påverkat barnet?
  • Pickeli

Om du får en listeriainfektion vid en graviditet kan de tvara direkt livsfarlig för barnet, men risken at du fått det av en fetaostpaj är ju helt minimal! Men håll utkik efter symptom och prata med din BM om matförgiftningen om du oroar dig.

Google it!
  • Linda1976

En fetaostpaj gjord och äten i Sverige?

Det är större chans att det landar ett UFO på Stureplan än att du skulle fått listeria. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Cazza

aha det låter skönt, men det stod på nätet att det kunde växa listeriabaketrier i dessertostar...

• Linda1976

Knappast i fetaost.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Pickeli
    Cazza skrev 2010-10-28 20:23:28 följande:
    aha det låter skönt, men det stod på nätet att det kunde växa listeriabaketrier i dessertostar...
    Läs på lite om listeriabakterier så komemr du släppa din oro helt ang fetaosten, det lovar jag dig!
    Google it!
  • Cazza

40-56 fall årligen läste jag nu:) Jag trodde man alltid hade listeriainfektion om man var matförgiftad:) Så skönt:) hehe. Då klarar sig nog Berra ifrån detta hemska öde:)

• La Lola
    Cazza skrev 2010-10-29 10:05:21 följande:

40-56 fall årligen läste jag nu:) Jag trodde man alltid hade listeriainfektion om man var matförgiftad:) Så skönt:) hehe. Då klarar sig nog Berra ifrån detta hemska öde:)

"I Sverige rapporteras årligen 40-56 fall av listeriainfektion, varav 2-5 är bland gravida kvinnor."
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Cazza skrev 2010-10-29 10:15:43 följande:
    Ännu bättre!
    Ska man läsa en text bör man läsa allt.
  • Jagsjälv

Och pajen var väl gjord i ugnen? Listeria bakterier dör vid upphättning/tillagning om jag minns rätt....

• La Lola
    Jagsjälv skrev 2010-10-29 18:32:03 följande:
    Och pajen var väl gjord i ugnen? Listeria bakterier dör vid upphättning/tillagning om jag minns rätt....
    Ja det dör vid upphettning.
Svar på tråden Matförgitning i v 12, kan det påverkat barnet?