• Anonym

Blindtarmen?

Vart sitter blindtarmen?

Jag har ont 5-10 cm från naveln på höger sida.

Finns det åt man kan eller inte kan då man har ont i blindtarmen?

Jag sitter hemma med ett litet barn så det är inte lämpligt att ha detta problem just nu.
    Självklart kan hennes pappa komma hem, jag vill bara känna mig lugn att det är nåt annat.

• Svar på tråden Blindtarmen?
  • Headrush

Är det blindtarmen så brukar man vara sk. släppöm. Det gör alltså inte så ont när du trycker, men om du släpper snabbt så gör det ont. Även svårigheter att dra upp höger ben mot magen är vanligt.

Nu måste det inte vara så här! Detta är bara riktlinjer.

Blindtarmen sitter ca 10-15 cm snett nedanför naveln på höger sida.

Somliga ger en bara magont...
  • Anonym

Tack föör svaret.

Ja det sitter snett nedanför lite snett nedanför höftbenet,

Jag måste sitta och "trycka" med tummen för att det inte ska göra så ont, däremot kan jag dra upp höger ben.

Usch, nu blev jag lite orolig, jag väntar lite till men jag funderar ändå hur länge.

• Headrush

Kan du inte ringa sjukvårdsrådgivningen och höra vad dom säger? (1177) Jag tycker nog att du ska göra det....

• Jesper f

TS, nu vet jag inte vad du syfter på för ben, men sitter det "onda" direkt nedanför lägsta nedersta revbenet, är det din galla, eller gallgång som du har ont i. Har du ätit något fett igår som du normalt inte äter?

Blindtarmen sitter fysiskt längre ned på höger sida från nedersta revbenet, dryga dm, men oftare får man ju värken mitt i magen.

Tycker du ska ringa Vårdguiden eller Sjukvårdsupplysningen, för att få klarare direktiv.

• Headrush

Hur mår du nu TS?

• Anonym

Mycket bättre.

Hade ont hela natten oc h hela dagen så jag har inte sovit sen 01.00

Nu har jag inte ont alls.

Jesper F: Jag hade ont snett neråt från naveln

• Jesper f
    Anonym skrev 2010-10-28 18:44:00 följande:
    Mycket bättre.

Hade ont hela natten oc h hela dagen så jag har inte sovit sen 01.00

Nu har jag inte ont alls.

Jesper F: Jag hade ont snett neråt från naveln
    Nja, det stämmer varken på gallan eller på en "typisk" blindtarm. Däremot stämmer det på en tjocktarmsinflammation. Vet du om du har tarmfickor? Dom är nämligen super effektiva på att stoppa upp födan, så att man får inflammation. Och dom kan göra REJÄLT ont. Dessbättre ger dom flesta med sig av egen förmåga. Fibrer i föda, motion och vatten brukar vara bästa medicinen.

Men skulle du få tillbaka värken, eller få feber, inom 24 timmar, skulle jag rekomendera dig att bums åka till Akuten för att få det uteslutet att det ändå inte är blindtarmen, då en sprucken sådan är allvarligt tillstånd. Dock är jag ganska säker på att det inte är så i ditt fall.
  • Anonym

kan blindtarmen komma och gå iblsand då sitter värken vid höftbenet då eller runt naveln känns det som
    kan det stråla utåt ryggen då eller???

Svar på tråden Blindtarmen?