• lokisse

Det där med risker!

Folk tycks inte ha nagon koll pa hur stora dom faktiska riskerna är med saker är.
    Tex tycks folk tro att om du ställer din vagn med ett sovande barn pa en lugn plats utanför fönstret är risken större att det blir stulet eller utvält än att barnet far svara bränskador av att nagon spiller kaffe över barnet.
    Hur kommer det sig att folk inte klarar av att se dom riktiga farorna (man ser dagligen hur mammor balanserar ett barn i knät med en hand och dricker hett kaffe över huvet pa dom med andra handen) utan hittar pa faror som är i stort sett obefintliga allt ifran att fullgubbar ska välta vagnen till att den ska bli stulen.

• Svar på tråden Det där med risker!
  • SaraSara

Min fundering är hur du vet att kaffet som mammorna dricker med barnet i knät faktiskt är hett, eller ens varmt? Har du varit fram och känt på deras kaffe?

Jag drack ofta kaffe med min dotter i knät när hon var bebis, men det var alltid pissljummet.... just för att inte riskera att bränna henne. Hade jag spillt hade hon på sin höjd blivit blöt, inte skadad. 

• Miss Lau

Jag håller med dig. Läste i den tråden jag antar du syftar på någon som var rädd för att bli skjuten genom sitt fönster (för att det hände en familj i Malmö) men som inte var rädd för att åka bil eller vistas i trafik. Helt galet.

Och det är klart att man inte kan veta om folk dricker varmt eller kallt kaffe/te men eftersom brännskador på småbarn inte är speciellt ovanliga är det knappast unikt med varm dryck i koppen.

• lokisse
    SaraSara skrev 2010-10-28 10:51:43 följande:
    Min fundering är hur du vet att kaffet som mammorna dricker med barnet i knät faktiskt är hett, eller ens varmt? Har du varit fram och känt på deras kaffe?

Jag drack ofta kaffe med min dotter i knät när hon var bebis, men det var alltid pissljummet.... just för att inte riskera att bränna henne. Hade jag spillt hade hon på sin höjd blivit blöt, inte skadad. 
    jag gissar helt klart att dom inte beställer sina latten kalla.
  • SaraSara
    lokisse skrev 2010-10-28 10:56:32 följande:
    jag gissar helt klart att dom inte beställer sina latten kalla.
    klart man inte gör... men latten svalnar ju förr eller senare ;)  

• Pickeli

Alla har sin egen uppfattning om vad man tycker är farligt och inte. När jag dricker kaffe över mitt barns huvud är det inte farligt, just för att kaffet är varm men inte hett.

Varför bry sig?

Google it!
  • Birgitta2

Det har hänt ett flertal gånger i USA att små barn i barnvagnar utanför affärer och caféer blivit kidnappade. Sitt kaffe kan man åtminstone kontrollera, men inte om man ställer barnen utanför. Vilket är värst: riskera att barnet får lite kaffe på sig eller att barnet blir kidnappat för att aldrig återfinnas.

Bara en liten fundersam reflektion från min sida

• Petra123

Eller att man kan bli påkörd av en bil närsom helst, eller att ingen verkar fatta faran med att åka fort i en bil, att duscha (för man kan halka och slå i huvudet och dö).
    Skulle man hela tiden oroa sig om alla risker som finns, så skulle man bli knäpp till slut.

• Pickeli

Det är ju inge tkonstigt med att man selekterar saker att vara nojjig och rädd för. Om man skulle se till alla risker som ev finns så skulle man ju bli totalt galen.

Att folk är rädd för att flyga och föredrar att åka bil trots att det är säkrare med flyg är egentligen inget konstigt tycker jag.

Google it!
  • lokisse
    SaraSara skrev 2010-10-28 10:57:22 följande:
    klart man inte gör... men latten svalnar ju förr eller senare ;)  

jo vist gör den det. det jag menar är därimot att folk dricker den direkt när den kommer och sa ser jag att den förmodligen är het.
    dessutom ställer folk den pa bordet där den presis lika lätt kan vältas och bränna barnet.

men det är bara en parantes hur kan folk tro att risken är större att nagon ska själa deras barn utanför fönstret än att nagon snublar och slänger en het latte i ansiktet pa barnet?
  • lokisse
    Birgitta2 skrev 2010-10-28 11:00:45 följande:
    Det har hänt ett flertal gånger i USA att små barn i barnvagnar utanför affärer och caféer blivit kidnappade. Sitt kaffe kan man åtminstone kontrollera, men inte om man ställer barnen utanför. Vilket är värst: riskera att barnet får lite kaffe på sig eller att barnet blir kidnappat för att aldrig återfinnas.

Bara en liten fundersam reflektion från min sida
    att  blir skållad är en av dom vanligaste dödsorsakerna i sverige bland smabarn.
Svar på tråden Det där med risker!