• solnabo

Behöver tips på bra förskolor i Solna, råsundaområdet? Förskolan Näckrosen? Backens förskola? Fyrklövern förskola?

Hej,

Ska flytta och behöver info och tips på bra förskolor i Solna, främst områden runt råsunda. Har ni  tips på bra förskolor i detta område skriv gärna och berätta vad ni är nöjda med och ev missnöjda med, både lokal och peronal.
    Alla svar uppskattas, både om ni har barn på dessa förskolor eller om ni haft.

• Svar på tråden Behöver tips på bra förskolor i Solna, råsundaområdet? Förskolan Näckrosen? Backens förskola? Fyrklövern förskola?
  • solnabo

Ingen? Snälla ni som bor eller bott i Solna hör av er!

• mkvp

Kan bara uttala mig om Näckrosens förskola. Har nu flyttat från Solna och tösen har börjat på en annan förskola. Jag gillade inte Näckrosen, för många barn, oengagerad personal, under året hon gick där så var det mycket stor omsättning på pedagoger, eftersom hon gick korta dagar kom hon aldrig riktigt in i gruppen, för de valde att göra aktiviteter när de var så lite barn där som möjligt, ..... Opersonligt och ganska dåligt bemötande.. Mitt tips är att välja en mindre förskola.

• mapo51

Vi har sonen på Pysslingens förskola Solrosen på Bollgatan och är jättenöjda. Engagerad personal, barnen blir sedda av all personal och inte bara de som arbetar på avdelningen. Förskolan är åldersindelad så att man kan anpassa verksamheten bättre efter de olika åldrarnas behov.
    Gården är inte så rolig, men ska göras om under våren och de går iväg till olika parker varje vecka, även de allra minsta barnen. Avdelningarna med de större barnen går oftast iväg mer än en gång per vecka.
    De gör även mycket annat, bla så får 3-4 åringarna gå på sagostund i biblioteket, gå på teater, knattebio. 5-åringarna (är en egen avdelning) har bla gått på dans på Kulturskolan.

Vi har kompisar som har barn på Råsundagården och de är jättenöjda med den förskolan. De hade tidigare sonen på Diamanten (innan de gjorde om indelningen mellan Diamanten och Juvelen) och var inte alls nöjda då de fick uppfattningen om att personalen var mer intresserade av att dricka kaffe och snacka skit än att engagera sig i barnen.

Även Backens förskola har vi hört gott om, men jag har inte några detaljer om vad som är bra varken vad gäller Backen eller Råsundagården.
    Fyrklöverns förskola tillhör rent formellt Hagalunds rektorsområde, men två barn från äldste sonens föräldragrupp fick plats där, men bytte när de fick plats på andra ställen. Jag tror dock att mycket berodde på att det inte fungerade rent logistiskt, dvs det var åt helt fel håll för föräldrarna när de skulle till jobbet.

• solnabo

Tack för svar!

Vi funderar på annexet lövet, är det någon som har barn/haft där eller hört om personalen?

Vi kommer att bo runt näckrosen och blir tvungna att antingen ha förskola i närheten vilket är backens förskola eller annexet lövet då mitt barn är 4 år (som tillhör näckrosens förskola). Eller i närheten av solna stationsområdet pga kommunikationer.

Vi är inte alls familjära i området så vi är inflyttade ifrån Göteborg så alla kommentarer uppskattas verkligen.

• Hanna07

Hejsan!
    Tycker att du ska gå och titta på alla förskolor, träffa personalen och fråga hur de jobbar.
    Det är fel att dra en hel förskola över en kant för alla avdelningar jobbar olika.
    Sattsa på att ringa och prata med dem och få en egen känsla.

Lycka till! God Jul!!

• cookiecho

Jag har barn på Annexet Lövet.. Hör gärna av dig om du har några frågor! Jag vill helst inte skriva om dem i en öppen tråd..

• Paula11

Hej!

Har det löst sig med förskola för er? Vi har våra barn på föräldrakooperativet Risgrynet i Råsunda nu och är jätte-nöjda. http://www.risgrynet.se/index.html

Vi panikflyttade dem från Näckrosen för 2 år sedan, där var det rena katastrofen. Äldsta sonen gick på Backen och det var också bra (fast det var ett tag sedan) , fast Risgrynet är personligare och vi tycker att fröknarna ser och engagerar sig i barnen på ett helt annat sätt.

Svar på tråden Behöver tips på bra förskolor i Solna, råsundaområdet? Förskolan Näckrosen? Backens förskola? Fyrklövern förskola?