• monica84

låst käke!!!

Är där någon som varit med om liknande som jag???

Min käke har låst sig. Den brukar göra så flera gånger dagligen men då brukar jag kunna lirka upp den så de släpper.
    Och detta började för ca 2 månader sedan.
    Men idag när jag vaknade kunde jag inte få upp den alls hur mkt jag än lirkade.
    Det gör ont uppmot örat och jag känner mig yr...

Ringde vc och har fått en tid där idag kl 15.00
    Men är där någon som har haft detta som jag? Och vad var orsaken och hur löste du problemet?

Vill bara ha lite att vara förberedd på idag när jag går till läkaren om vad jag kan vänta mig...

IHHHH Jag e så nervös, hatar att gå till läkaren men samtidigt så kan jag ju inte äta.

Tacksam för alla svar jag kan få. 
  • Svar på tråden låst käke!!!
  • Philippa

Hur gick det hos läkaren?

• monica84

Jo det gick hyffsat...
    Dock fick jag inget riktigt svar vad de kunde vara...
    Men läkaren sa att jag skulle käka typ 5 treo varenda dag nu i ett par veckor för att se om det hjälpte annars skulle jag ringa en tandläkare så dem fick röntga min käke sa han.

Han sa att de kunde vara en inflammation...
    Det lustiga e att man inte behandlar en inflammation med treo...
    Så jag vet ärligt talat inte vad de kan vara...

Mkt märkligt.

Hoppas ju att de försvinner...

Dock har ju käken låst sig ett par ggr till efter jag var hos läkaren 

• Philippa
    monica84 skrev 2010-10-28 21:23:30 följande:
    Jo det gick hyffsat...
    Dock fick jag inget riktigt svar vad de kunde vara...
    Men läkaren sa att jag skulle käka typ 5 treo varenda dag nu i ett par veckor för att se om det hjälpte annars skulle jag ringa en tandläkare så dem fick röntga min käke sa han.

Han sa att de kunde vara en inflammation...
    Det lustiga e att man inte behandlar en inflammation med treo...
    Så jag vet ärligt talat inte vad de kan vara...

Mkt märkligt.

Hoppas ju att de försvinner...

Dock har ju käken låst sig ett par ggr till efter jag var hos läkaren 
    Hade jag varit dig hade jag då ringt en tandläkare redan idag.....
  • monica84

Jo har ju dock inte tid att gå idag då jag är hemma själv med bägge barnen varav min äldste har halsfluss... och hög feber... så de får vänta tills nästa vecka.

• monsterlilja

Hej!
    Jag har haft problem med min käke i många år och jag har tyvärr inget direkt tips till dig...
    Jag ramlade med min cykel när jag var 14 år och landade på käken och jag Tror (inte riktigt säker på när det började) att det var då den började låsa sig. Är nu 33 och för ett par månader sedan så var det bara borta...

För många år sedan gick jag till en kiropraktor som masserade/tryckte på övre delen av käkbenen, alltså upp emot örat-hållet. Då var det mycket bättre i typ ett dygn, sedan tillbaka till ständigt knäppande käke. Kunde inte gapa ordentligt och varje gång jag gäspade så antingen knakade den till och det kändes som att den riktigt föll ur led eller så var jag snabbtänkt och hann placera käken i "rätt" läge innan gäspen kom...

Ett tips som jag fick av en kompis som är shiatsuterapeut (stavning?) och hennes vän som är kiropraktor var att tänka på hur jag ligger ner om jag ligger på sidan. Att jag tänker på att ge stöd åt nedre delen av käken/hakan med handen så att käken liksom inte hänger ner. Det har hjälpt mycket.

Nu är det ju bra som sagt sedan ett par månader tillbaka, men tänker fortfarande på hur jag håller huvudet vilande på hela handen, så att käken får stöd. Livrädd för att få tillbaka det där!

Vissa morgnar kunde jag inte ens öppna munnen, fick bända upp den under enorm värk...

Önskar dig riktigt lycka till och du får gärna dela med dig om du får bra tips.

• vit pion

Jag hade också sökt tandläkaren, de kan massera tillbaka käken till sitt vanliga ställe. Min dotters käke låste sig för några veckor sedan. Oturligt befann vi oss utomlans när det hände så vi väntade med att söka hjälp 1 1/2 vecka. Då hade det blivit lite bättre hon kunde öppna munnen mer än tidigare. Tandläkaren sa att man ska söka hjälp så fort som möjligt.
    Lycka till!

• Selma1966

Min käke har aldrig låst sig i stängt läge, men däremot fick jag en gång en inflammation så jag hade svårt att stänga munnen, dvs tugga. Kändes som den hoppat ur led och jag bet ihop helt fel, dvs fel tänder slog i varandra. Extremt obehagligt. Värkte och var läskigt. Dessutom kam man inte låta bli att bita ihop hela tiden när du känner att det inte fungerar, för man vill liksom återgå i normalläge, så det blev bara värre. Jag har också haft proklem med knäppande käkar i alla år. Slutade med tuggummi och kola redan som barn. Ett tag i vuxen ålder knäppte käkarna så högt när jag tuggade att kollegor reagerade med obehag när de satt bredvid. Just nu verkar de ok, men ibland vi gäspningar eller osedvanligt seg mat kan det komma tillbaka. När jag fick den där inflammationen gick jag till tandläkaren och fick en bettskena. Använde den ett tag men lade den tyvärr åt sidan då jag blev nykär och fåfäng. Har för mig tandläkaren gav mig recept på medicin (ej treo). Detta var ca 15 år sen så jag minns ej vad. Lycka till. du har all min sympati för det är verkligen extremt obehagligt!

Svar på tråden låst käke!!!