• Tidiz

Bredspackla eller återställningstapet?

Hej!
    Jag har en hall som ser riktigt hemsk ut å vill verkligen göra något åt det. Nu är det vanlig ful målad vävtapet med en stor ful spackelrand runt hela väggarna, det är även fullt av hål från expanderplugg, spikar å annan bröte. Vet inte riktigt vad de som bott här innan har hållt på med. Så nu funderar jag på om man ska bredspackla, riva ner vävtapeten eller köpa återställningstapet? Vilket är lättast, blir snyggast att måla/tapetsera över å framför allt tar minst tid? Bor i hyreslägenhet så man är ju kanske inte heller sugen på att lägga ner hur mycket pengar som hellst på det.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Bredspackla eller återställningstapet?
  • Birgitta2

När vi renoverade vid inflytt, så rev vi ner samtliga hemska tapeter. Dessa såg ut som om nån stått med kulspruta och bara sprayat på med kulor. Vi bredspackade alla väggar och slipade. Och målade direkt på detta. Blev fantastiskt snyggt. Dessutom - flyttar man så är det lätt för nästa hyresgäst/bostadsrättsköpare att antingen måla nytt eller tapetsera efter eget tycke.

Bor du i hyresrätt som du skriver ovan, så finns risk att du INTE får måla direkt på spacklad vägg, utan måste upp med vävtapet för att måla på den. Kontakta hyresvärden om det inte är dags att faktiskt renovera, så får du färgen och alla prylar utan kostnad.

Det finns regler hos många hyresvärdar vad man FÅR eller INTE FÅR göra. Prata med dom först så du inte riskerar nåt.

• Tidiz

Vår hyresvärd är jättebra med sånt efter vad jag har hört. Ett par grannat till mig fick tapetsera om hela lägenheten bara för att de inte ville ha ett mörkblått sovrum. De valde nån lite dyrare tapet i vardagsrummet och fick betala en liten del av den tapeten själva men annars var det inga problem. Min svärmor hade samma värd å fick också göra vad hon ville med lägenheten. Som "betalning" slapp hon den månadens hyra så det borde inte vara några problem alls.
    Jag skulle vilja måla/tapetsera om hela lägenheten men med två barn, hund å katt så är det inte det lättaste att få nått gjort så det är ju helt klart hallen som är prio 1.
    Känns som att spackla tar väääldigt lång tid? Speciellt med slipning å allt efterarbete som blir. Å även om man ska behöva upp med ny hemsk vävtapet. Hellst skulle jag bara vilja slänga på lite färg så det blir klart sen men då har man ju den fula "grunden" kvar å då är ju allt arbete i onödan. :-S

• saltflingan

Jag skulle bredspackla. Vi har testat återställningstapet och det var inte alls lika bra som vi hade föreställt oss. Men vi hade å andra sidan en vägg med massa vinklar och vrår, det kanske funkar bra om det är en slät vägg. Men själv tycker jag att det är tråkigt att måla på tapet även om man tar bort kanterna och spacklar över, tycker alltid att det syns att det är tapet under.

• Tidiz
    saltflingan skrev 2010-10-28 12:16:21 följande:
    Jag skulle bredspackla. Vi har testat återställningstapet och det var inte alls lika bra som vi hade föreställt oss. Men vi hade å andra sidan en vägg med massa vinklar och vrår, det kanske funkar bra om det är en slät vägg. Men själv tycker jag att det är tråkigt att måla på tapet även om man tar bort kanterna och spacklar över, tycker alltid att det syns att det är tapet under.
    Personligen har jag egentligen inte ens fattat vad återställningstapet är. Är det en vanlig omönstrad tapet bara? Å hur kan den vara så speciell så att den fastnar överallt å slätar ut alla skavanker på väggen? Fattar inget, bara hört att den ska vara bra på såna där dumma ytor som inte alls vill se ut som man tycker de ska.
  • Tidiz

Kom på att jag har en kompis som är målare så skickade iväg ett sms med samma fråga. Han tyckte att spackla var det bästa. Så då blev jag tvungen å fråga om man kunde ta en liten bit i taget eller om man var tvungen att ta hela hallen på en gång så att det inte blev en massa fula skarvar å så men det skulle visst gå för sig. Skönt. Så nu är det bara övertalning av sambo å hyresvärd kvar. Får väl se hur det kommer gå. :-S
    Jag vill jag vill jag vill ha en fin hall!

• Birgitta2

Såååå jobbigt är det inte att spackla. Spackel är mjukt och följsamt. Vi körde ett rum i taget . Det är slipningen som är viktig. Och från början kan man se till att det blir så lite "skarvar" som möjligt för att förenkla för sig.

Hur som helst: lycka till! Er hall kommer bli toppenfin!

• shopgirl80

Vi gillar återställningstapeten massor. Har använt den i flera rum med ett mkt lyckat resultat. Återställaren är en tapet i glasfiber som är några millimeter tjock. Det blir inga skarvar å vad som än finns under syns det inte. Fördelen med att den är tjock är att den är styv och lätt även för en amatör att få upp snyggt. Det enda som jag tycker var lite besvärligt är att den inte går att skära på plats utan måste vara korrekt mätt från början.

Tapeten är en meter bred vilket gör att det går fort att komma framåt. Nackdelen med spackel är ju att man ska få det helt jämt samt efterarbetet. Det blir ju slipdamm överallt oavsett hur man gör. Det är ju inte så roligt.

Vi har både målat och tapetserat över dem och är som sagt supernöjda med resultatet. Sp jag rekommenderar återställaren framför allt spackel i världen Glad

• Tidiz

Oj oj oj, många olika förslag på vad som bör göras.
    När ni ändå är igång kanske ni kan komma med lite färgsättningsförslag också?
    Är lite sugen på vitt och en blommig svartvit tapet jag har sett nånstans, frågan är bara vart det var. Kommer det bli mörkt tror ni med den tapeten som fondvägg? Det finns inte några fönster i hallen utan bara i angränsande rum.
    Gud va svårt det ska va!

Svar på tråden Bredspackla eller återställningstapet?