• Bebbe2010

Flytta tillbaka till England/Wales???

Ni som bor i England/Wales!

Jag har en man från Wales. Vi bor i Göteborgs-området och har tre barn, två flickor som är 11 resp 4 år och en liten kille på nästan två månader.

Vår äldsta dotter föddes i Swansea där vi bodde tills hon var 5 månader, sedan flyttade vi till London och bodde där i ca 2 år. När vår äldsta var 21/2 flyttade vi hem till Sverige igen, för jag ville studera färdigt vilket var omöjligt i England då det är avgifter på universitetsstudier och skitdyra dagis...

Tanken var väl egentligen att när jag blev klar skulle vi återvända till Storbritannien igen men så har det inte blivit. Det finns ju fördelar med att bo i Sverige, tex. dagis, att hela samhället är inriktat mot barns väl och ve, levnadsstandarden..

Men nu är jag mammaledig och APLÄNGTAR tillbaka till Storbritannien! Min man längtar också tillbaka jättemycket och har fortfarande stora problem med svenskan. 

Men vi är oroliga för våra större barn och hur man praktiskt kan lösa barnpassning (Svärmor är för gammal och inte kapabel)? Någon au pair vill vi inte ha.

Stora tjejen trivs på sin skola och det är henne jag är mest orolig för... Lillan är klipsk och kan redan läsa och skriva lite - henne tror jag att det skulle passa att få börja skolan och få lite utmaningar..

Kan man jobba deltid, tex. under tiden barnen är i skolan eller är det bara okvalificerade arbeten då? Jag jobbar med ekonomi och har pluggat internationell ekonomi på universitetet.

Hur som helst finns det ju en himla massa föräldrar i Storbritannien och på nåt sätt måste det ju gå!

Men hade ni rått oss att flytta tillbaka eller ej??? Min man är socionom så lönen är väl inte superbra - därför skulle det vara svårt för mig att bli hemmafru också (plus att jag inte skulle vilja vara det).

Tacksam för råd!!

• Svar på tråden Flytta tillbaka till England/Wales???
  • Protea

Ja du, jag vantar mitt forsta barn och bor i London. Sa som vi har raknat pa det sa lonar det sig inte for mig att arbeta om vi har tva barn. Da far jag betala for att arbeta for att dagis ar sa dyrt har. Vi funderar pa att flytta till Sverige sa smaningom!

Manga har har hjalp fran sina foraldrar. Jag ar larare och det ar manga som kommer tillbaka deltid efter mammaledigheten. Vet inte vad jag ska gora efter min mammaledighet, blir ev hemmamamma i ett par ar.

Titta pa www.netmums.com, dar kan du fraga mammor i det omradet da kommer att flytta till.

Lycka till!

• MamaPapa

Deltid tycker jag det verkar relativt vanligt med men det beror säkert på företag. Du skulle kanske kunna jobba hemifrån med nåt - tex sköta bokföring åt mindre företag etc (self employed).

Många verkar ha hjälp av familj - föräldrar, syskon etc. Vi har bara 1 barn (7år) men väntar en till så nu blir det bara att punga ut med 800 pund i månaden igen... Vi tjänar ok så vi klarar det ... men det blir inte mkt över de första åren.

I skolan kör vi både breakfast club och after school club (inte billigt men mindre månadskostnad än dagis).

Det är oerhört jobbigt när man inte har familj nära.

Ett annat alternativ, fast inte så kul förstås, är att du är hemma och kompletterar med extra inkomst genom att jobba helg etc.

Hoppas det löser sig!

• Bebbe2010

Ja, det finns nog en anledning till att vi flyttade hem igen :(

Det är mycket mer praktiskt här på alla sätt, vi skulle få sänka ner vår standard totalt om vi flyttade tillbaka men ändå tröttnar man på enformigheten och tristessen här hemma måste jag säga, haha. Alla är likadana och har samma åsikter etc. Det tål verkligen att tänka på vad som är värt mer än det andra...

Tack för råden, tror jag ska höra med netmums också, kan vara kul ändå att höra hur ni har det därbortaDrömmer

• Protea

Jag trivs bra har och har inte bott i Sverige sedan 1993....sa att flytta hem till Sverige skulle bli lite 'skrammande' for mig tror jag....men man vet inte vad som hander i framtiden!?

Har kostar allt mer men vi har valbetalda jobb...sa det galler att vaga for och nackdelar....

• MamaPapa

Vi stormtrivs - har bott i nordvästra England sedan 2000. Ingen av oss vill flytta tillbaks till Sverige.

• Bebbe2010

Ja det är verkligen en balansgång...Här är "tryggt" och så men möjligheterna känns så begränsade också på något sätt..Min man hade kunnat få ett helt annat och lyckligare liv och bättre karriär och jag hade säkert kunnat jobba mycket mer med vad jag vill åtminstone så småningom, en större marknad..

Det skulle egentligen passa bra att jobba hemifrån kanske (har skött redovisningen för flera företag här i Sverige) tills barnen blivit lite större, sedan kanske kunna nischa sig mot något intressant.. Har hela tre barn men vet också att jag är helt färdig med barnafödandet nu.. Så nu gäller det vad vi gör med resten av våra liv :) Någon som har erfarenhet av arbete hemifrån?

Hur är det i nordvästra England, Pasanda? Min svärmor bor i Colwyn Bay i norra Wales, där är underbart men jag tror inte att arbetsmarknaden är någon höjdare.. Däremot har vi funderat på Chester/Liverpool/Manchester - områdena.. Några tips? Där kanske det är lite billigare också än i London?

• Lenora

Chester är fint och Manchester har definitivt sina bra områden. Jag kan tipsa om Chorlton som ligger ganska nära centrum men har en härlig avslappnad atmosfär med en bra gemenskap bland mammorna. Det är inte lika dyrt och "pretto" som Didsbury eller Wilmslow och det blir nära till Colwyn Bay också.

Det är väldigt lätt att starta ett eget företag i England när ni väl bor här och som du vet är arbetsmarknaden i UK mycket mer flexibel.

• MamaPapa

Vad konstigt - mitt sista inlägg ser tomt ut via mobilen, är det så för er också?

• Protea

Jag maste bara saga att jag bodde i Chorlton i 3 ar som student och stormtrivdes och skulle helt klart kunna bo dar med familjen! Har inte varit tillbaks pa hur lange som hellst.....

• Bebbe2010

Ja Pasanda, det blev visst tomt..

• Bebbe2010

Har alltid tyckt mycket om Chester, skulle lugnt kunna tänka mig det plus att det vore jättenära till Wales också. Manchester känner jag sämre till men Chorlton låter ju jättebra. Har varit i Liverpool lite men det tyckte jag inte verkade vara någon höjdare precis.. Vi får väl se hur vi gör.

Bra att vara hemma såhär och ha tid att fundera på saken och hur vi vill ha det så småningom. Tänkte passa på nu under mammaledigheten att åka till svärmor under en längre period- kanske någon månad- och känna efter ordentligt hur vi vill ha det. Kanske till och med kan hälsa på på en skola med barnen och höra mig för när det gäller arbetstillfällen för vår del osv. Bara känna in hur det skulle vara!

Tack för alla tips!

/Många varma hälsningar från Sverige från en före detta utlandssvensk i StorbritannienSkrattande

Svar på tråden Flytta tillbaka till England/Wales???