Flytta tillbaka till England/Wales???
Ni som bor i England/Wales!
Jag har en man från Wales. Vi bor i Göteborgs-området och har tre barn, två flickor som är 11 resp 4 år och en liten kille på nästan två månader.
Vår äldsta dotter föddes i Swansea där vi bodde tills hon var 5 månader, sedan flyttade vi till London och bodde där i ca 2 år. När vår äldsta var 21/2 flyttade vi hem till Sverige igen, för jag ville studera färdigt vilket var omöjligt i England då det är avgifter på universitetsstudier och skitdyra dagis...
Tanken var väl egentligen att när jag blev klar skulle vi återvända till Storbritannien igen men så har det inte blivit. Det finns ju fördelar med att bo i Sverige, tex. dagis, att hela samhället är inriktat mot barns väl och ve, levnadsstandarden..
Men nu är jag mammaledig och APLÄNGTAR tillbaka till Storbritannien! Min man längtar också tillbaka jättemycket och har fortfarande stora problem med svenskan.
Men vi är oroliga för våra större barn och hur man praktiskt kan lösa barnpassning (Svärmor är för gammal och inte kapabel)? Någon au pair vill vi inte ha.
Stora tjejen trivs på sin skola och det är henne jag är mest orolig för... Lillan är klipsk och kan redan läsa och skriva lite - henne tror jag att det skulle passa att få börja skolan och få lite utmaningar..
Kan man jobba deltid, tex. under tiden barnen är i skolan eller är det bara okvalificerade arbeten då? Jag jobbar med ekonomi och har pluggat internationell ekonomi på universitetet.
Hur som helst finns det ju en himla massa föräldrar i Storbritannien och på nåt sätt måste det ju gå!
Men hade ni rått oss att flytta tillbaka eller ej??? Min man är socionom så lönen är väl inte superbra - därför skulle det vara svårt för mig att bli hemmafru också (plus att jag inte skulle vilja vara det).
Tacksam för råd!!