• GAGA

    Viking Adventure kalla?

    Jag har köpt viking adventure skor i år till mina barn. (1 och 2½ år) För en vecka sedan användes dom för första gången, och vi var ute i nån plusgrad. När vi kom in efter att ha varit ute i drygt 3 timmar så var båda killarna kalla om tårna. Jag använde inte ullstrumpor eller något, bara vanliga. Tyckte att det borde räcka i så milt väder ändå.

    Sen har jag använt ullstrumpor i skorna, och ändå är fötterna kalla när vi varit ute några timmar. 

    MEN hur blir det när det är 15-20 minus om fötterna är kalla redan nu? Kan jag gå tillbaka och klaga? 

  • Svar på tråden Viking Adventure kalla?
  • pigglet

    Kuoma är de varmaste skorna. Tyvärr inte vattentäta, riktiga vinterskor.

  • GAGA
    pigglet skrev 2010-10-28 20:18:55 följande:
    Kuoma är de varmaste skorna. Tyvärr inte vattentäta, riktiga vinterskor.
    Men jag behöver goretex skor då vi bor i sthlm och det är mycket slask.
  • GAGA

    puffar igen för min fråga, om jag kan gå tillbaka och klaga på skorna?

  • FruMadde4barnTätt

    jag har också svårt att hitta varma skor som är vattentäta...
    vår son fryser lätt, och har inte hittat några skor, har provat goretex och varm strumpa osv..men det hjälper inte.

    så han får inte vara ute så länge när det är flera minus  ute, och eftersom jag är hemma så får han lov att vara hemma från dagis de dagar då det är minus och kallt och de ska vara ute länge.
    för det är ju synd om de barn som är frusna och som det inte finns några skor till !

  • Numminen

    Kolla Naturkompaniet eller liknande. Sonen har ett par Sorel-stövlar därifrån och de är kanonbra! Vattentäta och varma, med ett tjockt yllefoder som går att ta ut om de ändå skulle bli blöta. Hittillls har det dock inte hänt.

  • Lövan1977

    Jag köpte Kavat vinterstövlar med riktigt ludd i till mina barn. De älskar dem.....är det varmare kyler ullen foten, är det kallt så värmer de bra. Vi hade minus 15.5 grader idag......de var ute i ca 40 minuter på förskolan och han var inte kall när han kom in. Själv köpte jag nya stövlar Sorel, som lovade att vara varma ner till - 25grader. De var jättekalla även vid pulsgrader.... Plast/gummi blir fort kallt.....

    Kör idag med mina Lundhagskängor med två ullstrumpor i. En tunn, en lite tjockare. De är nog bäst...i alla lägen.

  • bocabo
    Numminen skrev 2010-12-08 21:32:43 följande:
    Kolla Naturkompaniet eller liknande. Sonen har ett par Sorel-stövlar därifrån och de är kanonbra! Vattentäta och varma, med ett tjockt yllefoder som går att ta ut om de ändå skulle bli blöta. Hittillls har det dock inte hänt.
    Japp Sorell-bästa skorna man kan ha, super varma! Är tom speciella ullsulor i dessa.

    Ja gå tillbaka och klaga på skorna du köpt, hade jag gjort. Så får du se vad dom säger
    finns ju bättre och sämre modeller även om själva märket är känt för att vara bra.
    www.familjenlonnqvist,blogspot.com
  • alvide

    Svårt och lämna tillbaka då de är använda. Om du gör rent dom ordentligt och säger att de är provade hemma bara så funkar det säkert. De måste vara i nyskick. Reklamtion funkar inte.
    Prova lägg i en extra fleecesula om det finns utrymme. Mycket kyla kommer underifrån och sen bara använda ullstrumpor när ni går ut.

  • bocabo

    Jasså?
    Min sambo gick tillbaka till affären då hans skor gick sönder väldigt fort, dom erbjöd honom att få
    byta. Dom kanske var väldigt snälla i den affären då?

    Men om man vänder sig till tillverkaren? Det kan ju hända att det är flera som har klagat?
    Man kan ju försöka iaf


    www.familjenlonnqvist,blogspot.com
  • GAGA

    Jag gick tillbaka med skorna till Euro sko och ville lämna tillbaka/byta dom mot andra men det gick absolut inte sa ägarinnan.
    -Men barnen är ju kall om fötterna med ullstrumpor och sula redan vid nollgradigt, så vad föreslår du att jag ska göra mer?
    -Köpa ett par andra skor (deras egna märke) 
    -Ja, det kan jag mycket väl förstå att du tycker, men jag tycker verkligen inte att när jag lagt ut 749:- paret för skor som NI rekommenderat som varma, ska behöva köpa nya skor. 

    Hon höll inte med så jag gick hem och ringde någon slags chef på Eurosko som sa att dom hade tydligen haft problem med den butiken (det utspelade sig en hel del annat, inte bara konversationen jag skrev ut) och att jag självklart skulle kunna lämna tillbaka skorna.

    Jag ville inte gå tillbaka till den butiken så jag åkte till deras butik i Kista galleria där dom sa samma som på första stället, men då kunde jag hänvisa till personen jag pratat med och det löste sig.
    MEN när jag stod där inne med mina barn och försökte prova ut nya skor till dom så kom det in en kvinna som köpte ett par skor, men dom råkade ta 100:- för mycket (skulle vara nån rabatt eller dyligt) så sa kassörsklan till kunden att hon var pinsam som ens kunde klaga på 100:- "det är ju inga pengar".
    Måste jag säga att jag blev chockad?

    Hur som helst får vi bara tag på skor åt mitt ena barn på butiken i kista, får tillgodo på det andra paret och jag ger mig iväg till deras butik i Globen och köper där. Men jag tänkte även köpa nya yllesulor ist för filt som vi hade innan och när jag ska betala tar hon 10:- för mycket per sula. 
    Nä, säger jag, dom kostar ju 49:- st.
    Jaha, men dom går in för 59:- så det är det jag måste ta.
    Men på skylten står det 49:- och då måste du ta det.
    Jaha, säger hon surt och KASTAR sulorna på mig.

    3 olika butiker på 3 dagar och alla behandlar kunderna som skit.
    Måste jag säga att det är sista gången jag handlar på euro sko?
     

  • alvide
    GAGA skrev 2010-12-17 14:39:10 följande:
    Jag gick tillbaka med skorna till Euro sko och ville lämna tillbaka/byta dom mot andra men det gick absolut inte sa ägarinnan.
    -Men barnen är ju kall om fötterna med ullstrumpor och sula redan vid nollgradigt, så vad föreslår du att jag ska göra mer?
    -Köpa ett par andra skor (deras egna märke) 
    -Ja, det kan jag mycket väl förstå att du tycker, men jag tycker verkligen inte att när jag lagt ut 749:- paret för skor som NI rekommenderat som varma, ska behöva köpa nya skor. 

    Hon höll inte med så jag gick hem och ringde någon slags chef på Eurosko som sa att dom hade tydligen haft problem med den butiken (det utspelade sig en hel del annat, inte bara konversationen jag skrev ut) och att jag självklart skulle kunna lämna tillbaka skorna.

    Jag ville inte gå tillbaka till den butiken så jag åkte till deras butik i Kista galleria där dom sa samma som på första stället, men då kunde jag hänvisa till personen jag pratat med och det löste sig.
    MEN när jag stod där inne med mina barn och försökte prova ut nya skor till dom så kom det in en kvinna som köpte ett par skor, men dom råkade ta 100:- för mycket (skulle vara nån rabatt eller dyligt) så sa kassörsklan till kunden att hon var pinsam som ens kunde klaga på 100:- "det är ju inga pengar".
    Måste jag säga att jag blev chockad?

    Hur som helst får vi bara tag på skor åt mitt ena barn på butiken i kista, får tillgodo på det andra paret och jag ger mig iväg till deras butik i Globen och köper där. Men jag tänkte även köpa nya yllesulor ist för filt som vi hade innan och när jag ska betala tar hon 10:- för mycket per sula. 
    Nä, säger jag, dom kostar ju 49:- st.
    Jaha, men dom går in för 59:- så det är det jag måste ta.
    Men på skylten står det 49:- och då måste du ta det.
    Jaha, säger hon surt och KASTAR sulorna på mig.

    3 olika butiker på 3 dagar och alla behandlar kunderna som skit.
    Måste jag säga att det är sista gången jag handlar på euro sko?
    Hehe, Eurosko i min stad är oxå svåra o ha med o göra jämfört med andra butiker. Min sambos skor gick sönder bara efter ett par månader och ville reklamera. Då sa dom att en skomakare skulle kolla på dom. Skomakaren hade sagt då att det var min sambo som "gick fel" därför gick de sönder. Men de kunde erbjuda 250 kr rabatt om man köpte nya skor där. (Inga andra skor har gått sönder, så fel min sambos gångstil är det inte). Så det gick vi INTE med på och sa att vi kommer att ringa till huvudkontoret och berätta. Då ändrade de sig snabbt o betalade tillbaka varenda krona.
  • bocabo
    GAGA skrev 2010-12-17 14:39:10 följande:
    Jag gick tillbaka med skorna till Euro sko och ville lämna tillbaka/byta dom mot andra men det gick absolut inte sa ägarinnan.
    -Men barnen är ju kall om fötterna med ullstrumpor och sula redan vid nollgradigt, så vad föreslår du att jag ska göra mer?
    -Köpa ett par andra skor (deras egna märke) 
    -Ja, det kan jag mycket väl förstå att du tycker, men jag tycker verkligen inte att när jag lagt ut 749:- paret för skor som NI rekommenderat som varma, ska behöva köpa nya skor. 

    Hon höll inte med så jag gick hem och ringde någon slags chef på Eurosko som sa att dom hade tydligen haft problem med den butiken (det utspelade sig en hel del annat, inte bara konversationen jag skrev ut) och att jag självklart skulle kunna lämna tillbaka skorna.

    Jag ville inte gå tillbaka till den butiken så jag åkte till deras butik i Kista galleria där dom sa samma som på första stället, men då kunde jag hänvisa till personen jag pratat med och det löste sig.
    MEN när jag stod där inne med mina barn och försökte prova ut nya skor till dom så kom det in en kvinna som köpte ett par skor, men dom råkade ta 100:- för mycket (skulle vara nån rabatt eller dyligt) så sa kassörsklan till kunden att hon var pinsam som ens kunde klaga på 100:- "det är ju inga pengar".
    Måste jag säga att jag blev chockad?

    Hur som helst får vi bara tag på skor åt mitt ena barn på butiken i kista, får tillgodo på det andra paret och jag ger mig iväg till deras butik i Globen och köper där. Men jag tänkte även köpa nya yllesulor ist för filt som vi hade innan och när jag ska betala tar hon 10:- för mycket per sula. 
    Nä, säger jag, dom kostar ju 49:- st.
    Jaha, men dom går in för 59:- så det är det jag måste ta.
    Men på skylten står det 49:- och då måste du ta det.
    Jaha, säger hon surt och KASTAR sulorna på mig.

    3 olika butiker på 3 dagar och alla behandlar kunderna som skit.
    Måste jag säga att det är sista gången jag handlar på euro sko?
     
    Ojoj, vilka surmuppar till idioter!

    Jag vet inte hur det är i Sverige ,men i Norge som jag bor i är det lag på att min prisar alla saker och till rätt pris, även om det skulle vara dyrare i kassan så har kunden rätt att köpta varan för det priset som står angett.
    Annars bryter man mot lagen och kan bli anmäld för vilseledning.
    Och hade människan bakom disken haft sunt förnuft så hade hon fixat det, utan gnäll.
    www.familjenlonnqvist,blogspot.com
  • GAGA

    Det är samma här. Dom måste ta det dom skyltat med. 
    Det va så fånigt gjort av henne att jag faktiskt bara skrattade och skakade på huvudet när jag gick därifrån. 

Svar på tråden Viking Adventure kalla?